Gå till innehåll

Påverkar koldioxid inte bara pH utan även KH?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

I en annan tråd kom frågan upp om koldioxid påverkar inte bara vattnets pH utan även dess KH. T ex nattetid sjunker pH i många akvarium eftersom koldioxidhalten stiger i frånvaro av fotosyntes och det ger löst kolsyra som driver pH nedåt. I denna process löses mer vätekarbonater/karbonater i vattnet. Påverkar detta KH eller tas deras karbonatalkalinitetshöjande effekt ut av kolsyrans hydroxidjonsalkalinitetssänkade verkan? Är koldioxid ett nollsummespel för KH eller inte?

Jag testade detta med ett enkelt experiment. Jag tog ett glas akvarievatten och mätte pH (kalibrerad elektrod) och KH (Tropic Marins kit, hela KH-enheter per droppe). Därefter bubblade jag utandningsluft i glaset via en syresten tills pH sjönk. Då mätte jag KH igen.

Akvarievatten

pH 8,15

KH 7

Efter utandningsluftsbubbling

pH 6,76

KH 7

Slutsats: pH svänger snabbt vid tillsats av koldioxid men KH förefaller inte påverkas nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man - jag har hela tiden haft uppfattningen att KH påverkas uppåt momentant av koldioxid. Jag kommer att testa din uppställning vid ett senare tillfälle då jag har en KH test som jag litart på bättre än den jag har nu och med en bättre upplösning än en droppe en grad.

Jag medger dock gärna att jag ser "hålet" i mitt resonemang i och med att jag inte tagit in hydroxidalkaliniteten men det vore väl skam att ge sig redan :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh- testen fungerar så att man ersätter H2CO3 med en annan syra. Det gör man genom att sänka pH till 4,2 (eller något lägre). Då övergår H2CO3 till CO2 + H2O = vatten. CO2 som löst gas (inte hydrolyserad) påverkar inte pH. Mängden syra som går åt för att sänka pH motsvarar kHvärdet.

Har man tillsatt en annan buffert i akvarievattnet som t.ex borat (Triple Buffer) går det åt syra för att motverka dess buffertverkan och vi läser av en felaktig, högre karbonathårdhet när vi testar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...