Gå till innehåll

DIY konduktivitetsmätare


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Att mäta salthalt är inte trivialt. Ett sätt är att mäta vattnets konduktivitet (elektriska ledningsförmåga) med en konduktivitetsmätare. En sådan kan den händige med lödkolven och elektroniken sätta ihop själv.

Nu ska sägas att jag inte alls är rätt person för att bygga ihop sådana här saker men min far (också i saltsvängen förr) är det. Här kommer således en beskrivning hur han satte ihop en konduktivitetsmätare efter eget huvud.

Här är slutresultatet med en kommersiell elektrod (det visade sig vara svårt att mekaniskt bygga en bra DIY-elektrod med platinaytor):

post-2082-14468920425408_thumb.jpg

Kopplingsschemat (glöm datoriserad version - ingenjören är version 1939):

post-2082-14468920425584_thumb.jpg

Kalibreringen är A och O. Jag gjorde en 3,29% (w/w) NaCl-lösning av analytisk kvalitet genom att lösa 33,64 g NaCl i en liter absolut rent vatten (Millipore). Denna lösning har en konduktivitet på 53 mS /cm vid 25 grader C vilket motsvarar 35 PSU. Läs mer här. Kalibrering görs genom att vrida på en av potentiometrarna i lådan.

Hemmabygget kan visa konduktivitet i mS/cm eller salthalt i PSU som är standardenheten för saltvatten - det är bara en linjär omräkningsfaktor mellan dessa enheter som är inbyggd i apparaten.

En begränsning med konduktivitetsmätning är att den är enormt temperaturkänslig. Hemmabygget ovan är tänkt att användas vid 25 grader C vilket är den temperatur som mitt akvarium har. Mäter man vid annan temperatur får man kompensera det uppmätta värdet med 2% per grad avvikelse från 25 grader C (högre temperatur ger högre konduktivitet för samma saltlösning). Enklast är att mäta vid 25 grader C så behöver man inte fundera på saken.

Slutligen: Till min glädje hade jag exakt 35 PSU (ungefär 1,026 i gravitetsmätning) i mitt akvarium, något som jag försökt nå med en vanlig vipparmsmätare som jag kalibrerat mot en standardnatriumkloridlösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg lösning, jag är dock lite allergisk mot så många trimpotar. Jag har själv funderat på att göra en DIY-lösning, min fundering var dock betydligt simplare och involverade en multimeter och en översättningstabell (eller ett litet program) från Ohm-värde till annan lämplig enhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Vart fick du tag på elektroden (platina) och TMA 512D. Samt på ritningen har dina far ritat ut schotkydioder fast jag antar att han menar zenerdioder eller ?

Samt om det finns någon aparatlista, jobbigt som f*n att gå igenom ritningen om och om igen samt om man missar något.

Om det är någon som vill ha en så hör av er så bygger jag en åt er med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Komponentlista saknas - jag frågade efter en men han hade aldrig sammanställt en. Får du ihop en så lägg den i tråden!

Platinaelektrod finns i akvariehandeln från Profilux (t ex Triton) men den har inget bra DIY-pris. Grafitvarianten är billigare. Men egentligen handlar det bara om att gjuta in två grafitbitar på ett avstånd i någon typ av PVC-rör. Ett DIY-tips är att de billiga gamla brunstensbatterierna innehåller grafitstavar - bara att slakta batteriet och tvätta rent den runda staven. Jag har använt dem för automatiska vattenpåfyllare förr med gott resultat.

TMA 0512D har Conrad.

Om dioder kan jag inget men verkar det inte rimligt så är det säkert fel diodtecken på ritningen... Jag kan fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...