atropos Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 Jag söker efter fraggstenar om det finns något sådant att köpa ?typ runda platta stenar som man kan limma fraggarna på !Vet ni var man kan köpa sådanna ? Citera
salta wille Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 Trädgårdshandlarna brukar ha runda platta stenar. Men har sett på nån webhandel inom saltvatten som säljer speciella fraggstenar. Minns inte vilken, men det är bara o googla lite så dyker dom upp! Svindyra förstås, mot platta naturstenar. Kolla i sjön i Sjöbo, där bör det finnas platta stenar! Citera
atropos Postat 20 september 2010 Författare Postat 20 september 2010 Trädgårdshandlarna brukar ha runda platta stenar. Men har sett på nån webhandel inom saltvatten som säljer speciella fraggstenar. Minns inte vilken, men det är bara o googla lite så dyker dom upp! Svindyra förstås, mot platta naturstenar. Kolla i sjön i Sjöbo, där bör det finnas platta stenar! Vilka stenar vågar man stoppa i burken då ? så dom inte innehåller en massa metaller och så ! vanliga kalkstenar skulle väl kunna fungera men dom är ju så fruktansvärt vita i början . Skulle vilja ha en gråaktig sten . Citera
atropos Postat 20 september 2010 Författare Postat 20 september 2010 Drakfiken har.Sedär där fanns ju något sådant som jag efterlyser !Och det var ju inte så jäkla dyrt heller . Citera
Benighted Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 Skulle inte stoppa i vanlig svensk granit med mera i karet då det innehåller många mer eller mindre lösliga mineraler som inte jag vill ha i mitt kar i.a.f..Korallenzuchts stenar är lite sköra (smular sig på ytan) men fungerar bra till saker som ska stå på botten med mera, till SPS gillar jag dessa, går att kapa av foten om man vill limma fast den sen, själv har jag borrat massa hål i min LS som dom passar i, så jag kan flytta fraggarna efter behag (tills dom vuxit fast över skivan och på LS:en helt) Citera
Claes_A Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 Och jag som numera är en svuren fiende till fraggstenarna! Fula är de (speciellt Korallenzuchts grusiga!) och svårt är det att fästa dem på ett stabilt och snyggt sätt (speciellt de med blank undersida). Drömmen vore ju om alla korallodlare odlade på sådana där fraggstenar av pluggtyp så att man bara behövde borra ett hål i standardstorlek där korallen ska sitta... Citera
NiXoN Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 Pluggens fot är aningen stor så det är nog inte de smidigaste att borra hål för dom.Jag brukar bara peta loss dom med en skalpell o sen fästa korallen direkt på stenen så den kan växa fast.Det beror förståss på storlek och typ av korall.//NiXoN Citera
atropos Postat 20 september 2010 Författare Postat 20 september 2010 Får väl åka och köpa 1 kg små LS bitar istället och sätta fast dom på såvis det ser kanske snyggare ut om det är LS . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.