Gå till innehåll

Gelé Lager!?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( :D ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4.

Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet.

I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare.

Någon som vet vad detta är?

Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna?

Flöde? Bra eller dåligt?

Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur varmt, kan pumpa i 60grader varmt vatten konstant om det skulle snabba på något)

Tack för hjälpen :)

Och ja, järn absorber åker i sen men än så länge är inte karet på plats så väntar med det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS kräver likt annat i akvarieväg en cirkulation för att syresätta vattnet. Det finns nämligen en stor biologisk flora i stenarna som du mer än gärna vill ha i karet senare.

Min rekommendation är att du har samma temperatur som i ett normalt akvari samt att du använder cirkulation. Belysning behövs inte i några större mängder. Kanske lite dagsljus någon gång då och då...

Fosfatremover kan du lägga i direkt där stenarna ligger nu. Det är bra om du kan laka ur stenen så mycket det går. Det har du igen sedan när du startar karet.

Vad det slemiga täcket är vet jag däremot inte.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...