adddo Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Hur stort UV behöver jag? Hur många watt? T5?Har ett 450liters kar. Citera
Niclas Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 25W minst, Jag uppgraderade ju till ett Lifeguard 40W o måste säga att det är en av de bästa investeringarna jag någonsin gjort i saltsvängen. Citera
adddo Postat 15 december 2004 Författare Postat 15 december 2004 Ok.. men har det nån betydelse om det är T5? behövs det mindre watt då? Citera
adddo Postat 15 december 2004 Författare Postat 15 december 2004 Kollade på deltecs UVC dom har ju T5 o där rekommenderar dom en 11wattare till 500liters akvarium (high stocking) tillomed.http://www.deltecaquariumsolutions.com/UvInstructions.phpNån s Citera
Janne Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Jag har en 25W DeBary med elektronisk ballast, den klarar akvarie upp till 1500L, jag tycker den räcker till min 700L. Är inte 40W ganska mycket, det fungerar säkert jättebra, men eldar man inte för kråkorna då./Janne Citera
Niclas Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Kan vara så... Men jag har haft prickbekymmer så fort jag stoppat i ny fisk, men efter det att 40W åkte i så har jag vid två tillfäller stoppat i vitbröstade kriurger utan några som helst problem. Så jag är helt övertygad om att man bör köra ett överdimensionerat UV. Sen finns det många duktiga akvarister som lyckas bra utan UV t.om. men för mig har det äntligen börjat fungera bra i burken sen sista installationen.T5 eller inte, har faktiskt ingen aning, Lifeguarden verkar vara av T5-format, men det är svårt att säga om det är det eller inte för de har ett helt egenutvecklat rör. De flesta UV:n verkar använda rör från Philips. Citera
MARHAG Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Olika tillverkare har olika uppfattningar om storlek och watt tal. Lifeguard 40W har också elektronisk ballast och de säger också upp till 1500 Liter på det filtrer.Frågan är vem har rätt/ är bäst? Det finns inget uppenbart svar på den frågan eftersom konstuktionen av filtret också har stor betydelse.Men för att besvara frågan så tycker jag att ett på 20-25W bör vara lagom. Har man känsliga kirurger så hade jag inte nöjt mig med 11W. T5 är väl att rekomendera eftersom de har en längre effektiv brinntid på rören. D.v.s du behöver inte byta så ofta.En sak som jag tycker är viktigt när man ska välja är att välja ettsom är lätt att ta ibitar. Tillsätter mancalcium så måste man oftast taisönderuv filtrer och rengöra det oftare än man byter lysrör.//Markus Citera
Niclas Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Crille: Jupp dygnet runt, anses också av många att det är fel, men som sagt det funkar för mig.Sen säger Lifeguard att deras UV till skillnad från andra inte tar död på alla "nyttiga" bakterier och att man därförkan köra med det igång dygnet runt. Om detta påstående är sant eller inte vet jag inte. Kanske nån annan som vet om det stämmer, här på forumet?. Citera
crille Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 man ska göra det man tror på,och funkar det så är det ju det viktiga,jag kör vid vattenbyten,och det verkar ha betydelse på brunalgerna,dom har avtagit Citera
adddo Postat 16 december 2004 Författare Postat 16 december 2004 OkDå tackar jag för svaren, satsar på MINST 25w. Har jag råd blir det större. Citera
Dykaren Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Sen säger Lifeguard att deras UV till skillnad från andra inte tar död på alla "nyttiga" bakterier och att man därförkan köra med det igång dygnet runt. Om detta påstående är sant eller inte vet jag inte. Kanske nån annan som vet om det stämmer, här på forumet?. Det har jag väldigt svårt att tänka mig faktiskt. Bakterie som bakterie. Algceller och bakterier tillhör de lättaste att slå ihjäl för ett UV filter. Ska UV't ha ihjäl parasiter såsom vita-prick måste det vara mycket kraftigare än vad som behövs för bakterier.Däremot så filterar UV't det "fria" vattnet... och den huvudsakliga nerbrytningen sker på substrat såsom levande sten och andra ytor... och bakterierna på levande stenen påverkas ju inte av ett UV... oavsett om det är från Lifeguard eller från något annat märke.MvhHans Citera
Niclas Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Jag har själv svårt att tro på det... Funderar på att ta kontakt med dom o be om svart på vitt hur de kan påstå nåt sånt... Citera
Dykaren Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Gör gärna det Niklas! Det är så trist när företag slänger omkring en massa floskler och uttryck utan att ha någon backning för det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.