Gå till innehåll

UVc fråga - vilken skall jag ha


adddo

Rekommenderade inlägg

Kan vara så... Men jag har haft prickbekymmer så fort jag stoppat i ny fisk, men efter det att 40W åkte i så har jag vid två tillfäller stoppat i vitbröstade kriurger utan några som helst problem. Så jag är helt övertygad om att man bör köra ett överdimensionerat UV. Sen finns det många duktiga akvarister som lyckas bra utan UV t.om. men för mig har det äntligen börjat fungera bra i burken sen sista installationen.

T5 eller inte, har faktiskt ingen aning, Lifeguarden verkar vara av T5-format, men det är svårt att säga om det är det eller inte för de har ett helt egenutvecklat rör. De flesta UV:n verkar använda rör från Philips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika tillverkare har olika uppfattningar om storlek och watt tal. Lifeguard 40W har också elektronisk ballast och de säger också upp till 1500 Liter på det filtrer.

Frågan är vem har rätt/ är bäst? Det finns inget uppenbart svar på den frågan eftersom konstuktionen av filtret också har stor betydelse.

Men för att besvara frågan så tycker jag att ett på 20-25W bör vara lagom. Har man känsliga kirurger så hade jag inte nöjt mig med 11W. T5 är väl att rekomendera eftersom de har en längre effektiv brinntid på rören. D.v.s du behöver inte byta så ofta.

En sak som jag tycker är viktigt när man ska välja är att välja ettsom är lätt att ta ibitar. Tillsätter mancalcium så måste man oftast taisönderuv filtrer och rengöra det oftare än man byter lysrör.

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille: Jupp dygnet runt, anses också av många att det är fel, men som sagt det funkar för mig.

Sen säger Lifeguard att deras UV till skillnad från andra inte tar död på alla "nyttiga" bakterier och att man därförkan köra med det igång dygnet runt. Om detta påstående är sant eller inte vet jag inte. Kanske nån annan som vet om det stämmer, här på forumet?smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen säger Lifeguard att deras UV till skillnad från andra inte tar död på alla "nyttiga" bakterier och att man därförkan köra med det igång dygnet runt. Om detta påstående är sant eller inte vet jag inte. Kanske nån annan som vet om det stämmer, här på forumet?smiley5.gif.

Det har jag väldigt svårt att tänka mig faktiskt. Bakterie som bakterie. Algceller och bakterier tillhör de lättaste att slå ihjäl för ett UV filter. Ska UV't ha ihjäl parasiter såsom vita-prick måste det vara mycket kraftigare än vad som behövs för bakterier.

Däremot så filterar UV't det "fria" vattnet... och den huvudsakliga nerbrytningen sker på substrat såsom levande sten och andra ytor... och bakterierna på levande stenen påverkas ju inte av ett UV... oavsett om det är från Lifeguard eller från något annat märke.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...