Gå till innehåll

Vilken dimension på rör?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vilken dimension på tankgenomföring och rör som är lämpligast för mig att använda ner till sumpen? 20mm eller 25mm?

Tanken är att jag ska ha dubbla rör ner till sumpen för att få det tyst och säkert.

Som returpump har jag köpt en eheim 1060 som pumpar ca 2300l/h.

Är tacksam för hjälp.

MvH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du kommer att förlora en hel del av de där 2300 l/h till tryckhöjd så gissar jag att 20 mm är ett lagom rör till hävertdelen. Då behöver du inte strypa den lika mycket som ett 25 mm dito. Men 25 mm lär inte skada och ger lite marginal.

Jag har 20 mm och en Tunze Silence 1073.020 (2400 l/h) och 20 mm räcker mer än väl för häverten och behöver strypas en del. Nu kanske denna pump har lite sämre tryckhöjd än din Eheim-pump - jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryckhöjden på pumpen ska vara 3m så jag får väl anta att det stämmer. Skarpa vinklar och likanden kommer sänka flödeshastigheten som du säger så jag kanske ska testa 20mm. Kommer göra någon liknande hävert som _Manne_ har i sin kub.

2st 20mm genomföringar där den ena ligger under vattenytan och den andra drar ner ca 10% vatten. Detta ska tydligen vara både säkert och nästan ljudlöst. Något annat alternativ har jag inte funderat på men även där tar jag gärna emot förslag eller åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid 3 meter så har du inte mycket av flödet kvar.

Angivet flöde är väl direkt ur pumpen utan något motstånd.

Tror att 20 är helt tillräckligt för häverten, däremot hade jag satt 25 på det andra röret. Då är du helt säker på att det klarar av allt flöde ner samt att du hör om det blir igensatt i det första röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har någon bra bilder på hur det skall se ut? jag har tidigare endast tänkt köra ett durso ner, om man kör dubbla rör hur skall det se ut på topparna av dessa två rören? kör man durso's på båda? Hur får man 10% av vattnet att rinna igenom röret som är över vattenytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ungefär såhär.

Den ena röret placeras helt under vattenytan och stryps med en kran nere vid sumpen. Det andra sätter man så att det når upp dit man vill ha nivån i boxen. Sen så stryper man ner flödet med hjälp av kranen på det första röret tills det att man får en nivå i boxen där lite strilar ner i det höga röret. Ganska ljudlöst, stabilt och någorlunda säkert. Alltså ingen durso alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ungefär såhär.

Den ena röret placeras helt under vattenytan och stryps med en kran nere vid sumpen. Det andra sätter man så att det når upp dit man vill ha nivån i boxen. Sen så stryper man ner flödet med hjälp av kranen på det första röret tills det att man får en nivå i boxen där lite strilar ner i det höga röret. Ganska ljudlöst, stabilt och någorlunda säkert. Alltså ingen durso alls.

Jag kör samma metod med en skillnad - jag stryper även det andra röret med en kran längst ned så att den nedre delen av det röret är vattenfyllt. Helt ljudlöst. Det kan låta som om det är svårt att hitta exakt rätt strypning men av någon anledning så är är det väldigt lätt att ställa in. Till detta kör jag ett tredje rör som backup men det ligger normalt sett helt torrt och väntar bara på att katastrofen ska komma = att något av de andra två rören ska sätta igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...