Gå till innehåll

konkreta problem med smalt kar


danne031

Rekommenderade inlägg

Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först..

Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'?

typ 120*40*50 l,d,h..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte mer än att det är svårt att bygga upp en aquascape som tillåter flera nivåer. Vissa koraller vill verkligen sitta precis vid ytan (ofta har man inte tillräckligt starkt ljus för att de riktigt ska nå ner). men konstruerar du avancerade pelare så kommer man förbi detta också.

sen så vill också vissa stora fiskar ha ordentlig svängyta, har läst att vissa kirurger helst föredrar att aldrig behöva vända, utan bara simma runt runt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen beror det på vad du vill ha i karet.

Ytans area har ju lite med syreupptaget också att göra.Inte för att många tänker på det men man kan ha fler fiskar i ett kar som är grundare och djupare en ett kar som är smalt och djupt.

Men framför allt är det som dom ovan sagt att det är lite lättare att scapa.

Mitt kar är 75 djupt och 80 högt men jag skulle nog villa haft det enu djupare nu när jag bygger pelare i det.

mvh.ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen får man inte glömma att brytningsindex för saltvatten är högre än för sötvatten, vilket gör att akvariet ser kortare ut än det är. Du ser det enklast genom att sitta framför akvariet och titta på bakrutan (genom vattnet) och sen på väggen bakom (genom luften). Brytningen i vattnet gör att bakrutan ser ut att vara närmare än vad väggen är.

Det försvinner ungefär 1/3 av bottenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del är det flera problem, de flesta har tagits upp här, det jag vill lägga till är problemet med självskuggning av koraller. Man vill ju att koraller ska ha optimal färg åt sidorna där man tittar in i karet, men har man ett smalt kar så blir ovansidorna fint färgade medan sidorna på korallerna blir tristare i färgen på grund av självskuggningen, nåt som många upplevt.

Har man ett kar med stort djup, så får man ljus som lyser på korallerna mer från sidan och det gör att korallerna ser bättre färgade ut ifrån andra vinklar än uppifrån. Självklart kan man ha en ramp som lyser in ifrån framsidan, men skulle ju vara lite trist så tycker jag. Det är en sak man ska ha lite i bakhuvudet, varifrån kommer ljuset på mina koraller och är det från det hållet jag tittar på korallerna ifrån, har man en korall så långt fram att ljuskällan är bakom korallen kommer man primärt se en trist korall, medan baksidan kan vara utmärkt utfärgad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket synpunkter det tackar jag för. Får se om jag låter plånboken styra, hade tänkt ha det ganska simpelt för att se hur det funkar. Blir jag efter ett tag missnöjd och inser begränsningarna smärtsamt väl så kanske det bara inspirerar en storleksdubbling ännu mer efter första året..

Tack ska ni ha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det funkar med ett sötkar, mitt "huvudkar" är ju av typiska sötmått, och det har ju stått mig bi i flera år nu med rätt fina koraller. Det jag ser som problemen med höga kar är inget som gör det till olämpligt, bara o-optimalt när man börjar bli en gnällig gubbe som jag som vill att allt ska vara optimalt för den sista gnuttan färg.

Men med det sagt, mitt nästa kar kommer om ingen råkar sälja ett lagom stort saltkar bli ett sötkar det med, bara för att jag inte vill punga ut med alla de pengarna som det optimala karet skulle kosta på en gång, så jag köper delar av tekniken (skummare m.m.) när jag uppgraderar till mellankaret (förhoppningsvis denna hösten (men jag sa ju så förra hösten med ;)) för att sen nåt år senare köpa det optimala karet och göra om mellan-karet till sump.

Syresättningen, ser jag egentligen inte som nåt problem, då man har ent gigantiskt vatten-luft interface i skummaren om man kör med skummare (annars är det absolut ett möjligt problem). Mest handlar det för mig om aquascape, ljus, och simutrymme med att ha ett högt smalt kar.

Är man lite händig så rekommenderar jag faktiskt att börja med ett sötkar med enklare teknik, som sitt första kar. För det finns ändå en hel del som slutar med hobbyn för att det faktiskt inte var för dem. Och då är det enligt mig (högst personligen) dumt att börja med ett dyrt kar som sitt första salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt är 120x40x50 typ (Rio 240), och visst det funkar men det är inget jag skulle rekommendera pga svårigheten med möbleringen. Vill man få plats med koraller på stenen så försvinner ytan på sanden fort och vice versa.

Kan du så välj ett djupare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...