Gå till innehåll

Hjälp mussla attackerad!


Rekommenderade inlägg

Gick upp imorse och tittade in i mitt lilla clownhotell och till min stora förtvivlan så ser det ut som att någongting har attackerat min annars så välmående mussla. Ser nästan ut som om det har gått in underifrån och nästintill delat den.. någon som vet vad det kan vara? och isf hur jag lättast blir av med det?

Tacksam för alla svar.

/oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sitter musslan, har du den i sanden eller på en sten?

Kan du ta någon bild på hur skadan ser ut, har inte hört om nåt liknande förrut...

Är du säker på att det inte bara är musslans fot/bindningsvävnad du reagerat på?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

försökte flytta på den för att få en bra bild dessvärre stängde den sig helt då.. dock inte i den hastigheten den brukar.. det tog en jävla tid...såg iaf nästan ut som att nåt har försökt ta sig in via det naturliga hålet i musslan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog vara beredd på att det inte kommer att sluta väl...

Om dom ligger i sanden så kan borstmaskar komma åt dom underifrån, men om du inte sett några så är nog inte dom skylldiga.

Annars så finns riktigt små pyramidsnäckor som sakta taxerar på musslans välbefinnande.

Sen har vi rovsnäckor som en här på guiden hade problem med nyligen, dom är dock i storlek med vanliga snäckor och sitter kvar o käkar på djuret dom angriper.

En liten komisk epilog är att jag köpte en sån av en välrenommerad handlare i sthlm som en algätare, den han käka ett antal snäckor för mig innan jag förstod vad som var fel.

Musslor kan vara svåra att diagnostisera, det finns en risk att det har varit nåt med kemi/ljus/mat som inte stämt i karet.

Att den sen segar ihop och öppnar upp sig är bara ett senare symptom när allt gått för långt. Jag har inte läst om någon som räddat en mussla vid de läget men så länge de finns liv så finns de hopp...

Har du tur så kan någon annan flika in med nåt förslag på åtgärd.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret nixon! borstmaskar eller mask överlag har jag sett men det var länge sen och jag avlägsnade denne från karet då jag vet att vissa arter kan stöka till det en del.. har inte sett någon form av annan snäcka än dom två sandvändande och mina turbos i karet. Om det nu skulle röra sig om pyramid snäckor.. hur stora är dom då? musslan är fortfarande öppen men har säckat ihop kan se rakt in i den.. och den luktar inte jätte spännande.. :'(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning i karet?

Hur länge har du haft musslan?

Jag tog hand om en mussla som också var på tillbakagång in i skalet, det blev tyvärr bara värre och från en dag till en annan så var den helt tom, bara skalet kvar.

Tyvärr tror jag inte att du kan rädda musslan.

Här har du en bild på lite pyramidsnäckor som sitter på en "vanlig" snäcka:

61parisitic_pyramid_snails_2.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en maxima =) tack för alla hjälpsamma svar tror dessvärre att det är kört för den stackaren men i det nya karet som jag kommer att starta om några veckor på 375liter kommer jag ha fullgod belysning så då får jag väl ge mig på det på nytt då. Verkar som att det rör sig om ett handhavande fel från min sida då.. eftersom jag inte läst tillräckligt varken om musslan eller tekniken i karet innan jag skaffat den.. =( men man lär sig iaf av sina misstag! tackar som sagt för alla svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...