Gå till innehåll

Bygga akvarie(TV)möbel


Jaonas

Rekommenderade inlägg

Jag har en vägg i mitt vardagsrum där jag tänkte få plats med både mitt Juwel Rio 240 och en 50" TV. Det ser ganska rörigt och trångt ut så tänkte försöka få ihop det till en möbel.

Projektet ska bygga på ikeas abstrakt högblanka svarta köksluckor. Delen TV´n ska stå på är totalt 1200mm skåp och akvariedelen kommer vara precis lika lång.

Inte helt lätt att förklara alla tankar utan att texten blir en för lång uppsats men tänkte ändå höra om det är någon som har nån allmän åsikt/tips om det hela.

Snabb beskrivning:

Luckor under tv: 2 st 35x60 cm på vanliga skåpsstommar.

Luckor under akvarium: 2 st 70x60 cm

Luckor över akvarium: 2 st 35x60 cm fästa i träramen.

Hela möbeln kommer kläs in med täckskivor på sidorna och även uppepå TV delen, man kommer alltså ej se in i akvariet från sidan.

Luckorna ovanför karet sitter på en träram och det kommer vara helt öppet uppåt, men jag får mina 35 cm att gömma teknik på.

Jag kör just nu sumplöst och kommer fortsätta så i nuläget, skåpen är dock som vanligt 60 djupa och karet 44 så det finns plats för rördragning bakom om man senare skulle vilja.

Frågor/Tips?:

- Är det vettigast att köra köksskåp även under karet och förstärka dem eller är det bättre att regla upp en ny ställning själv?

- Om egen bänk, tänkte jag 2 träskivor med 6 reglar mellan. Vílket material på skivorna isåfall?

- Med mera, Med mera..

Alltså: Tänkte helt enkelt bara höra genom att titta på mina 10 minuters skisser om det är någon som har nån speciell åsikt eller minsta lilla tips innan jag börjar?

.

post-5358-1446892052997_thumb.jpg

post-5358-14468920530135_thumb.jpg

post-5358-14468920530274_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elektroniken kommer inte vara i direkt närhet av vatten, det är isåfall bara själva tvskärmen men jag brukar inte stänka utanför som jag har det nu så det tror jag ej.

Ljuset är absolut något att tänka på men jag har spenderat hela helgen att flytta runt möbler och det är verkligen enda sättet jag kan få in akvariet i vardagsrummet.

Hela enda väggen är bara glaspartier så jag har problem med väldigt mycket ljus och även lite svårmöblerat. Hörnan där TVn står är enda utan direkt solljus hela dagarna.

Lagge: Som det är nu står akvariet i badrummet och minns att du redan från början va skeptisk till att jag aldrig skulle få njuta av det och vi kanske är framme vid tiden när jag måste erkänna att du hade lite lite rätt.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är full täcksida på akvariet så det är inget som kommer kunna spegla sig i varandra eller så men det blir ju två ljuskällor nära varandra för ögats del.. Absolut något att tänka på. De djupaste filmkvällarna får väl bli med månljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...