Gå till innehåll

Ytavrinning Juwel orginalfilter


Jaonas

Rekommenderade inlägg

Mitt akvarium kommer tömmas pga flytt och tänkte då passa på med lite småändringar.

Jag kör just nu utan sump och istället invändig skummare, fungerar fint men dock ej någon ytavrinning så ytan blir emellanåt ganska smutsig.

Ett Juwel orginalfilter sitter kvar och ska innehålla någon form av filtermaterial typ pellets.

Filterboxen har ett galler för insug nertill och ett vid ytan. Ska jag prova att sätta igen gallret nertill och minska storleken lite på det övre för att få en ytavvrinningskam?

Detta kommer alltså inte ha någonting med skummaren att göra utan endast dra ner hinnan från ytan genom filtermaterial och röra runt lite.

Har sett någon på guiden som gjort liknande innan..

Frågan lyder alltså; är det en vettig idé eller inte speciellt meningsfullt? Kan det vara någon nackdel med att dra ner all smuts till bara filter, typ att jag börjar bygga på mig en stor nitrit bomb istället för att låta skummaren ta det. Isåfall vad borde jag fylla filtret med? Kan biobollar vara något kanske eftersom dom endå släpper igenom vattnet ganska lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som en bra idé att ta vara på möjligheten till ytavrinning genom att använda filterlådan.

Sätt igen den nedtill som du säger, fyll den sedan med småbitar av levande sten, sätt en liten pump i botten som kan skjutsa ut vattnet igen genom ett litet rör, så får du dels bort filmen på ytan och dels ett utökat biologiskt filter i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som en bra idé att ta vara på möjligheten till ytavrinning genom att använda filterlådan.

Sätt igen den nedtill som du säger, fyll den sedan med småbitar av levande sten, sätt en liten pump i botten som kan skjutsa ut vattnet igen genom ett litet rör, så får du dels bort filmen på ytan och dels ett utökat biologiskt filter i stenen.

Perfekt, låter ju lovande! Pumpen som sitter från början är bara 400L/h men de blir nog bra för endamålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte till den kraftigaste interna pumpen som passar deras innefilter och riktar den upp på ytan. Slår sönder ytan fint med den. Får aldrig någon film. Byter 20% vatten i veckan.

Men jag har iförsig bara 125 liter.

Så jag kör i nuläget, har dels orginal snätt uppåt som du säger och en till riktad rakt upp mot ytan och det fungerar okej, dock inte helt perfekt. Är inte lika duktig med vattenbytena som du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma lösning som du funderar på Jonas, i mitt Rio 300. Alltså en separat skummare (MCE500) och ett orginalfilter som dock oftast är tomt. Har också satt igen mina nedre hål, satt på en ytavrinningskam samt bytt till den kraftigaste pumpen. Strålen som är riktad snett uppåt bryter upp ytfilmen skapligt, men jag är inte helt nöjd med ytavrinningseffekten genom kammen. Nämligen inte helt lätt att balanasera. Antingen blir avrinningen genom kammen för liten och då börjar pumpen suga luft, alt för stort genomflöde som då även tar vatten under ytfilmen. Men som sagt, det fungerar skapligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma lösning som du funderar på Jonas, i mitt Rio 300. Alltså en separat skummare (MCE500) och ett orginalfilter som dock oftast är tomt. Har också satt igen mina nedre hål, satt på en ytavrinningskam samt bytt till den kraftigaste pumpen. Strålen som är riktad snett uppåt bryter upp ytfilmen skapligt, men jag är inte helt nöjd med ytavrinningseffekten genom kammen. Nämligen inte helt lätt att balanasera. Antingen blir avrinningen genom kammen för liten och då börjar pumpen suga luft, alt för stort genomflöde som då även tar vatten under ytfilmen. Men som sagt, det fungerar skapligt..

Har du satt på en kam? Borde det inte funka att bara täcka för ungefär halva orginal öppningen så inte kammen blir så "djup"?

De där med balanseringen är just det jag funderat på, givetvis bättre att den suger med lite för mycket vatten än att pumpen börjar suga luft. Får väll prova sig fram vad gäller storlek på kammen som du säger.

Vad har du testat för material i burken när du inte har de tomt? Någon favorit? Du råkar inte har någon bild på din lösning?

Tack för bra svar iallafall!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör att pumpen börjar suga luft är ju egentligen att det är för lite vatten i systemet i förhållande till avrinning och pump, så fyller du på vatten så försvinner problemet(Högre vattennivå i karet gör att mer vatten rinner genom kammen och nivån ökar än mer i facket), men det förutsätter naturligtvis att det finns plats för mer vatten i karet :)

I de fall man har sump med automatisk vattenpåfyllnad så är det ju just det man gör med den automatiska vattenpåfyllaren; ser till att hålla vattennivån rätt i facket där returpumpen sitter. Eftersom du kommer ha ett väldigt litet returpumps fack så tror jag det är bra med en automatisk påfyllare med sensorn placerad där, annars kan de vara svårt att lämna systemet över en helg ens på grund av avdunstningen.

Och som du säger det borde räcka bra att krympa ner öppningen som redan finns i överkanten på filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lagge säger funkar perfekt jag har själ mixtrat med juwels filterboxar men tröttnade oftast på att dom stjäl för mycket plats och är jävligt fula !

Kam handlar du av Bioted marin och glöm inte limma med svart silikon för den transparanta blir ful med tiden mot den plasten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har automatisk påfyllare i mitt kar (Tunze) och att vattennivån varierar är knappast boven i dramat (den är extremt konstant). Om man använder filterboxen till avrinning är det nog också tveksamt om den också tjänstgör som "reuturkammare" helt jämförbar med ett fack i en sump. Tilläggas ska också att min kam faktiskt är ställbar i höjdled, och jag har provat en rad nivåer, men stabiliteten i vad som rinner in och ut är helt enkelt för dålig för att få en optimal "yt-tvätt". Däremot är det inte minsta problem att få ett inflöde som med råge täcker vad pumpen trycker ut, men då blir oftast borttagningen av ytfilmen otillräcklig. Men det går säkert att lösa på något sätt. Däremot tror jag det kan bli svårt att få till det genom att "bara" täcka halva originalöppningen, det var min ursprungsplan. Men att pröva är ju halva vägen till kunskapen om att göra rätt till slut..

Här kan du se lite om hur jag gjort i mitt kar Jonas https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32962

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på det laggeman? Du kan ju reglera hur lång del av skårorna som tar in vatten (skårornas höjdxbreddxantal samt hur stor del vattenn som täcker dem avgör flödet). I extremfallen rinner t o m vatten över kammen/skårorna med stort flöde, i andra änden stängs det helt om hela skårorna i kammen ligger ovanför vattenytan. Däremellan borde det variera mellan "noll och hundra" enligt fysikens lagar..

Tror däremot ditt resonemang stämmer med sump och returpump där en korrigering av kammen ändrar sumpnivån något och skapar en ny jämvikt, eller?

I fallet med riofiltret (några få liters volym) kompenseras inte ett mindre inflöde till kammaren genom högre vattennivå i karet=>högre inflöde. I alla fall inte i mitt fall. Detta då en nivåändring i kammaren påverkar nivån i karet försumbart.

Ändrat av Luddox
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var den kammen jag tänkte på konstruerad på det viset att man kunde höja kammen upp och ner i ett "U" men inte så långt ner så att tänderna gick ner i jacket. Oavsett om den ligger i en sump eller som i detta fallet i en box i karet så om det finns tillräckligt mycket vatten att pumpa ur boxen så kommer nivån i karet att höjas, för att så småningom åka igenom tänderna och tillbaks ner i boxen osv....

Jag har försökt att illustrera det med en riktigt fin bild. Den blå nivån visar nivån i karet när man höjer kammen, den gröna när man sänker kammen.

Nivån i boxen förändras så klart om man höjer eller sänker när allt är i drift, men med auto top-of så kan man få till en hyggligt jämn nivå i boxen som agerar sump i detta fallet.

Karet i stort håller en jämn nivå, medans all nivåförändring sker i boxen, vilket kan vara skönt.

post-1377-14468920545675_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som laggeman säger så bestämms ju nivån i karet av kammens läge mm och flödet som ska genom den (vilket alltid är pumpens flöde). Dvs det är inte i karet man ska fösöka hålla en jämn nivå med sin autotopoff utan i returfacket. Finns det bara vatten där att pumpa så ligger nivån helt konstant i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpens flöde är inte alls per automatik detsamma som det som rinner in genom kammen, detta gäller enbart om inflödet alltid har högre kapacitet än det pumpen drar ut. Den mängd vatten som kammen KAN släppa igenom måste överstiga mängden som pumpen drar ut. Samma sak gäller ju med en sumplösning, hävertens kapacitet måste vara större än flödet som returpumpen kör upp till karet. Sedan avgör ju nivån i karet hur stor del av hävertkapaciteten som utnyttjas i varje ögonblick (elementärt eller hur?) Men om hävertkapaciteten är mindre än pumpens flöde hjälper ingen nivåskillnad i världen. (Ett sugrör till häverten och en stark pump med brandslang till karet funkar inte oavsett nivåer, däremot det omvända med korrekt överrinningsbox..)

Min poäng är att för att få en säker funktion (=inflödet aldrig riskerar att bli mindre än utflödet) krävs vid min lösning en "avrinningsarea"= bredd ggr djup som får lite för svag yttvättande effekt. Jag kör detta system konstant i mitt akvarium, och vet därför tämligen väl vad som händer i praktiken..

Tror slutligen vi talar om lite olika saker här. Angående principen för ytavrinning/återföring är vi säkert helt överens. Frågan jag svarade på från början var hur väl en intern konstruktion för ytavrinning (för att ta bort filmen från ytan) med hjälp av Juwels box kan fungera. Och om man t ex bara utnyttjar boxens originalinlopp vid ytan, och täpper igen övriga inlopp, är jag rätt säker på att KAPACITETEN för inflödet inte räcker för att matcha vad den starkaste Juwel-pumpem drar ur kammaren. Och då blir det problem i form av en torr pump..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missförstog nog problemet lite men jag är helt överens med dig Luddox och menade samma saker även om jag förutsatte att saker o ting hade rimliga dimensioner så att det kunde infinna sig balans.

Har själv kört en vädligt liten invädig "sump" tidigare i ett Juwel kar men hade faktiskt gort en aninges större box själv hade en lite grövre och troligen ett par centimeter längre kam än den som sitter i Juwel boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att man sätter en "vanlig" överrinningskam på boxen och låter vattnet ta det hållet, om detta betyder att man måste kapa och modifiera boxen har jag ingen aning om.

Men jag kan hålla med om att vi nog alla är överens i hur det ska vara för att fungera. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt igen alla hål förutom gallret upptill på mitt Juwelschakt av storlek compakt med knådepoxy/korallim. Innanför gallret har jag fäst en liten svart plastskiva med två nylonbultar med mutter genom gallret, vilket gör att jag fått en väldigt enkel ytavrinningskam som är justerbar i höjdled. Ytavrinningen klarar upp till ca 500 l/h flöde och håller ytan helt ren i ett Rio 200. Har du ett större schakt (standard eller jumbo) borde det rimligtvis klara minsta juwelpumpen (600 l/h) och hålla ytan ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...