Gå till innehåll

DIY Skummare


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Skall försöka göra en egen skummare och jag har tänkt att göra ungefär som den här: http://diyproteinskimmer.blogspot.com/

Jag har en liknande flaska (6-7 liter) och min idé är att köra med syrestenar (trä) istället samt ha skummaren bredvid karet (220 liter) och kanske stoppa ner slangar med syrestenar genom "skummarslangen"

Jag har tänkt att ha en AquaClear Powerhead för att pumpa tillbaka vattnet till karet från botten av skummaren samt hävertprincipen för tillförsel av vatten till toppen av skummaren.

Frågor:

Vad tror ni om idén?

Vilket flöde bör jag ha?

Vilken modell av AquaClear Powerhead? Jag har fastnat för den pga att man kan reglera flödet.

Bör jag istället köra "venturimodellen", istället för syrestenar, om inte, hur många syrestenar?

Tacksam för synpunkter!

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som en ovanligt dum konstruktion enligt min mening. Stigarröret från skummaren är alldeles för smalt för att man skall kunna utnyttja volymen i skummarkroppen. Vanligtvis är stigarrörets diameter mellan en fjärdedel och hälften av diametern på skummarkroppen. Diametern på stigarröret hänger i hop med luftmängden och givetvis även bubblornas storlek. Ett för smalt stigarrör relativt luftmängden gör att skummaren blir svår att ställa in. Är röret för grovt orkar den ofta inte föra upp skummet riktigt så skummet och avlagringar sitter bara i röret.

Den typen av avlopp från skummaren i stället för en normal skummarkopp brukar ge översvämning förr eller senare.

Aquaelpumpen tycker jag är en liten guldklimp. Billig, driftsäker och tyst i drift. Jag upskattar den som mer än tio gånger tystare än aquaclear 201. Och fästet är underbart,för inte över vibrationer och inga sugkoppar som lossnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som en ovanligt dum konstruktion enligt min mening. Stigarröret från skummaren är alldeles för smalt för att man skall kunna utnyttja volymen i skummarkroppen. Vanligtvis är stigarrörets diameter mellan en fjärdedel och hälften av diametern på skummarkroppen. Diametern på stigarröret hänger i hop med luftmängden och givetvis även bubblornas storlek. Ett för smalt stigarrör relativt luftmängden gör att skummaren blir svår att ställa in. Är röret för grovt orkar den ofta inte föra upp skummet riktigt så skummet och avlagringar sitter bara i röret.

Den typen av avlopp från skummaren i stället för en normal skummarkopp brukar ge översvämning förr eller senare.

Aquaelpumpen tycker jag är en liten guldklimp. Billig, driftsäker och tyst i drift. Jag upskattar den som mer än tio gånger tystare än aquaclear 201. Och fästet är underbart,för inte över vibrationer och inga sugkoppar som lossnar.

Min flaska är ca 20 cm bred och ca 45 cm hög och jag tänkte ha ett stigarrör som är 5 cm och det är ju en fjärdedel. Skulle det kunna funka?

Varför är det bättre med en skummarkopp, jämnfört med "avloppet" och varför blir det översvämning i avloppet och inte i skummarkoppen?

Visst kan jag göra en skummarkopp istället, men jag tyckte den här lösningen såg smidig ut.

Kan man stoppa ner luftslangarna genom stigaröret, eller är det bättre att borra hål i flaskan och föra genom luftslangarna till syrestenarna?

Det blir ju smidigare att byta syrestenar, om man kan stoppa dem genom stigarröret.

Då får det bli en Aquael. Kan det räcka med minsta modellen?

Jag är nybörjare inom detta, så jag är väldigt tacksam för synpunkterna!

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köra med 'syrestenar' är nog inte ett bra alternativ med en så kort skummare. Kontakttiden blir för låg. Det är inte utan att jag skulle vilja rekommendera mer research innan du kastar dig huvudstupa in i att bygga en skummare.

B!

Jag har läst på!, och jag kastar mig inte huvudstupa in i ett projekt. Jag försöker få hjälp och tips av er, innan jag bygger!

Om man inte frågar, är det ju inte så lätt att få några svar.

Är det bättre att köra "venturimodellen" istället för syrestenar?

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på!, och jag kastar mig inte huvudstupa in i ett projekt. Jag försöker få hjälp och tips av er, innan jag bygger!

Om man inte frågar, är det ju inte så lätt att få några svar.

Vilket är fantastiskt bra, och något man önskar fler gjorde, oftare. Jag försöker absolut inte vara otrevlig, utan tvärt om. Men av dina frågors formulering framstår det som om du har en närmast ytlig uppfattning om vad en skummare gör, och hur den fungerar. Om det är en missuppfattning från min sida, så är det så mycket bättre.
Är det bättre att köra "venturimodellen" istället för syrestenar?
Ja, definitivt. Man får mycket högre kontakttid sett till storleken på skummaren, och det är helt avgörande för dess funktion. Det finns fantastiskt bra skummare baserade på luftutströmmare, och motströms principen, men de är meter höga, gärna närmare två meter, raka rör, med ett långsamt vattenflöde genom.

Som en ren teori skulle man kunna använda en luftutströmmare och bubbla in luft i ett insug till en recirkulerande pump i flaskan, men det är bakvänt, ineffektivt, och kräver en luftpump som man inte behöver annars. Det är med andra ord en dålig ide.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är fantastiskt bra, och något man önskar fler gjorde, oftare. Jag försöker absolut inte vara otrevlig, utan tvärt om. Men av dina frågors formulering framstår det som om du har en närmast ytlig uppfattning om vad en skummare gör, och hur den fungerar. Om det är en missuppfattning från min sida, så är det så mycket bättre.

Ja, definitivt. Man får mycket högre kontakttid sett till storleken på skummaren, och det är helt avgörande för dess funktion. Det finns fantastiskt bra skummare baserade på luftutströmmare, och motströms principen, men de är meter höga, gärna närmare två meter, raka rör, med ett långsamt vattenflöde genom.

Som en ren teori skulle man kunna använda en luftutströmmare och bubbla in luft i ett insug till en recirkulerande pump i flaskan, men det är bakvänt, ineffektivt, och kräver en luftpump som man inte behöver annars. Det är med andra ord en dålig ide.

B!

Om jag nu skall köra "venturimodellen", med ovan nämnda flaska, hur skall jag göra då?

Skall inflödet inkl. luftbubblor sitta en liten bit från botten på flaskan och utflödet från flaskan tillbaka till karet närmare botten, eller?

Kan man använda t.ex. en Aquael 350, alt. 650 till detta, eller är det bättre med någon annan modell? De har ju en venturiventil. Blir det verkligen tillräckligt fina luftbubblor med den?

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få en venturi att fungera bra behövs tryck. Du bör ha en tryckhöjd på minst 2 meter för att den skall fungera bra. Aquaelen lyfter väl kanske en halvmeter.

Din flaska är nog betydligt mer lämplig till skummare än den på bilderna.

Problemet med skummare är att de fungerar ojämt. Ibland svämmar de över och med en normal skummarkopp rinner det bara tillbaka i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få en venturi att fungera bra behövs tryck. Du bör ha en tryckhöjd på minst 2 meter för att den skall fungera bra. Aquaelen lyfter väl kanske en halvmeter.

Din flaska är nog betydligt mer lämplig till skummare än den på bilderna.

Problemet med skummare är att de fungerar ojämt. Ibland svämmar de över och med en normal skummarkopp rinner det bara tillbaka i skummaren.

Hur gör jag för att få större tryckhöjd? Skall skummaren vara högre upp än karet, eller en kraftigare pump? Berätta mer hur jag skall göra!

Tack för förklaringen med översvämningen, det blir en skummarkopp!

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig refererar till pumpens tryckhöjd, det står på beskrivningen för pumpen vad tryckhöjden är för just den modellen.

Venturin på pumparna du refererar till är nog långt från lämpliga till en skummare, bubblorna blir på tok för stora för att vara effektiva enligt min erfarenhet.

Mitt bästa tipps är att försöka använda en pump som redan körs till komersiella skummare istället för att försöka bygga nåt nytt.

Förslagsvis nålhjulsmodellerna som tex. sicce PSK2500, eller en klenare pump som aquabee 2000/1 med nålhjul.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt om.

Skall kanske prova att göra någon liknande den här istället:

http://www.krob.com/page2/page19/page19.html

Vad tror ni om den?

Vill göra någon lågbudgetvariant, då jag från början inte tänkte ha någon skummare alls till mitt 220 liters kallt saltvattensprojekt.

Skall göra 1/4 vattenbyten i veckan med naturligt saltvatten.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36126

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser det bättre ut. Jag har provat aquael 1100 som skummarpump. Den är inte bra. Den bästa av småpumparna är Aquabee 1000 med speciell skummarimpeller. Den ger nog fyra fem gånger större effektivitet. Finns som reservdel till Deltec MCE 300.

Är det den här du menar samt att man måste specialbeställa impellern till den?

http://www.pwss.se/product.php?productid=458&cat=1349&page=1

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser det bättre ut. Jag har provat aquael 1100 som skummarpump. Den är inte bra. Den bästa av småpumparna är Aquabee 1000 med speciell skummarimpeller. Den ger nog fyra fem gånger större effektivitet. Finns som reservdel till Deltec MCE 300.

Vad jag kan se, så sitter det en Maxi Jet 1000 i Deltec MCE 300!

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju retligt med pumpen. Jag har köpt min som reservdel till en Schuran skummare. Jag räknar med att det är billigare att köpa en reservdelspump med rätt impeller än att köpa pump + en extra impeller. Maxi jet 1000 har jag också liggande hemma men med standardimpellern är den inte bra till skummare. Jag har beställt en reservdelsimpeller flera gånger men det verkar som att jag aldrig får den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat ytterligare på skummare (och fått hjälp av Stig i en annan tråd) och nu lutar det åt att jag skall försöka göra en motsrömsskummare av avloppsrör med gummitätning.

Tanken är att använda ett 1m högt 110mm avloppsrör med gummitätning i botten, där jag sätter en ändpropp som går att ta lös, så att det går att byta syrestenarna.

Överst på skummaren skall jag försöka skära till toppen på den tidigare nämnda flaskan av tjock (ca 5mm) klar plast, så att det blir en "flaskhals" på skummaren.

Det sitter ett skruvlock på flaskhalsen, där jag skall borra ett hål och sätta ett 50mm PVC rör, som blir stigarröret.

På stigarröret skall jag sedan göra en skummarkopp av klar PVC.

Eftersom det är ett skruvlock, så går det lätt att ta bort skummarkoppen för tömning.

Jag tänkte att jag skall prova att mata skummaren med vatten från ett Fluval 405 ytterfilter en bit nedanför stigarröret och utloppet, som skall sitta längst ner i skummaren under syrestenarna, går direkt tillbaka till karet.

Jag har tänkt att köra med två stora syrestenar (trä) som drivs av varsin Rena 300 och jag skall ha en kulventil vid utloppet, så att det går att styra flödet i skummaren.

Vad tror ni om detta?

Vilket lim skall jag använda för att limma fast flaskhalsen på PVC-röret?

Hur högt skall stigarröret vara?

Är det lagom att köra med två uppsättningar syrestenar som byts varje vecka, vid vattenbyte, och som får torka en vecka?

Vilka syrestenar är bäst? Sander?

Hur högt upp på skummaren skall man sätta inloppet?

På vilken höjd i förhållande till karet skall man ha skummaren?

Bör man ha dränering i skummarkoppen?

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , limma proppen i röret annars kommer det att läcka , ta ett 200 rör i stället , vänd på det och ha muffen uppåt då behöver du inte limma , och värm röret i botten med varmluftspistol så får du ditt en muff som du limmar proppen i , om du ska mata med ett 405 så får du dra upp syrestenen så dom sitter 30-40cm från botten , annars kör du bara ur små bubblor i karet , eller sätt en t koppling så du delar flödet till ca 3-400l/H , har du nån bild på flaskan? och har du mer än en ? det kan va synd att förstöra flaskan när man exprementar , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som en spontan tanke slår det mig att man brukar bygga motorskummare helt enkelt eftersom de till sin storlek är effektivare, och man slipper en brummande luftpump.

Vad är den förväntade fördelen med att gå den här vägen i stället?

B!

Jag vill göra det så billigt som möjligt och karet skall stå i källaren, så det är ingen platsbrist och det gör inget om det brummar.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , limma proppen i röret annars kommer det att läcka , ta ett 200 rör i stället , vänd på det och ha muffen uppåt då behöver du inte limma , och värm röret i botten med varmluftspistol så får du ditt en muff som du limmar proppen i , om du ska mata med ett 405 så får du dra upp syrestenen så dom sitter 30-40cm från botten , annars kör du bara ur små bubblor i karet , eller sätt en t koppling så du delar flödet till ca 3-400l/H , har du nån bild på flaskan? och har du mer än en ? det kan va synd att förstöra flaskan när man exprementar , mvh stefan

Hur gör jag då när jag skall byta syrestenar?

Jag borde kanske köra med en svagare pump, så att det blir långsammare flöde?

Har ingen bild, då jag är borta från hemmet i ett par veckor.

Kan fixa det senare.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...