Claes_A Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Jag har under ett antal veckor funderat en del på att sätta upp ett fraggakvarium. Men jag känner inte att jag har plats i själva huset - det är redan lagom kompromissat hemma med ett prydligt akvarium i vardagsrummet. Det som återstår då är källaren som är av typen matkällare från 1920 - ni vet dåligt isolerade putsade tegelväggar under huset med dubbla plankdörrar utåt. Vattnet går in i huset via den här källaren och där finns varmvattenberedare och tvättmaskin. Avlopp och vatten finns därmed. Jag värmer inte denna del av huset av snålhet men också för att jag övervintrar vilande växter där nere. Temperaturen kan falla nedåt 5 grader C när det är äckligt kall midvinter ute men fullt så kallt behöver det inte vara för växternas skull.Är det någon som har erfarenhet av att ha ett akvarium i dylikt kallt utrymme? En fraggtank behöver ju inte vara vacker så jag funderade på om man kunde klä in ett akvarium med 10 cm cellplastskivor och isolera det lokalt. På samma sätt borde man väl kunna bygga som en cellplastisolerad ställning runt hela akvariet inklusive belysningen och därmed ha tropikerna i ett svalare rum? Kondens lär väl vara ett problem om jag felisolerar det hela?Någon som tror att detta är genomförbart? Citera
MariaL Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Jag hade en tank i en liknande källare i många år, det gick bra tills vi hade ett strömavbrott i över två dygn mitt i vintern...vi bor på landet...jag kommer aldrig ha en salttank i källaren mer. Citera
Mejsel Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Jag har kombinerad sump o fraggtank i källaren.Bra på sommaren då akvariet aldrig går över 27 grader.Enbart fraggtank blir ju mer känsligt mot strömavbrott. Citera
Claes_A Postat 26 oktober 2010 Författare Postat 26 oktober 2010 Ja långt strömavbrott mitt i vintern vore ju förödande. Lyckligtvis matas samhället med el från två håll så långa strömavbrott inträffar inte numera. Men Vattenfall hade problem med gamla isolatorer för ett antal veckor sedan och då dog elen stup i ett men bara kortare stunder med ett undantag för ett sex timmar långt avbrott.Nej, värme på sommaren lär inte bli ett problem - källaren går knappt över 20 grader C ens under sensommaren. En av de få fördelarna med att ha ett saltkar där nere. Citera
MariaL Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Passa dig också för jordfelsbrytare som slår av när strömmen går, man upptäcker det ju inte lika snabbt nere i källaren som i vardagsrummet... Citera
Claes_A Postat 26 oktober 2010 Författare Postat 26 oktober 2010 Passa dig också för jordfelsbrytare som slår av när strömmen går, man upptäcker det ju inte lika snabbt nere i källaren som i vardagsrummet...Tack för tipset - den har jag haft problem med! Citera
jacob.forssman Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Ett tips är att undersöka om du kommer att få kondens på väggarna. Om väggarna är kalla under vintern och du befuktar och värmer luften med fraggburkarna så kan du få kondens på väggarna beroende på vilken yttemperatur du har. Mvh, Jacob Citera
NiXoN Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Jag har väl någon ideé men det beror lite på hur stor fraggburk du har tänkt dig.Tillväxt etc beror mycket på stabilitet osv, temperatursving är inte så populärt och vissa arter verkar klart känsligare än andra.//NiXoN Citera
Ted Camenius Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Att stå i ett kallt rum när du limmar och fraggar är väl inte heller så lyckat. Blir ju en hel del sådant. Det går inte att isolera en del av källaren och ha den delen uppvärmd? lite utav ett hobbyrum. Isåfall blir det ju inte lika känsligt för kortare strömavbrott. Citera
Claes_A Postat 27 oktober 2010 Författare Postat 27 oktober 2010 Det här låter som en sämre och sämre idé ju fler inlägg den här tråden får. Jag får nog värma rummet om jag ska ha ett akvarium där börjar jag alltmer inse...Källaren har en dubbelvägg med luftspalt i så det går att värma rummet - det är mest att jag har velat ha en kall frostfri del i huset för vinterförvaring av växter. Citera
salta wille Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Men du kan ju bygga ett "skåp" runt akvariet, tillräckligt stort att du kan gå in i det. Och installera ett element, så att blir varmt o gött i skåpet! Citera
Mejsel Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Jag har väggar på 3 sidor runt min sump som är isolerade 100 mm på vår höst vinter.Därinne håller det sig ok även för fragglimning. Citera
Claes_A Postat 31 oktober 2010 Författare Postat 31 oktober 2010 Men du kan ju bygga ett "skåp" runt akvariet, tillräckligt stort att du kan gå in i det. Och installera ett element, så att blir varmt o gött i skåpet! Det var något åt det hållet jag tänkte mig, men inte i storleken att jag kan gå in i det. Snarare ett 100 mm "cellplastskåp" där akvariet står i bottnen och sedan 1,5 m luft ovanför. Och en front i cellplast som jag kan stänga skåpet med vintertid för att spara värme. Sommartid behövs ingen front.Men men - det känns som om det kan bli bökigt och med en väldig massa fuktproblem. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.