Gå till innehåll

Fraggakvarium i kall källare?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har under ett antal veckor funderat en del på att sätta upp ett fraggakvarium. Men jag känner inte att jag har plats i själva huset - det är redan lagom kompromissat hemma med ett prydligt akvarium i vardagsrummet. Det som återstår då är källaren som är av typen matkällare från 1920 - ni vet dåligt isolerade putsade tegelväggar under huset med dubbla plankdörrar utåt. Vattnet går in i huset via den här källaren och där finns varmvattenberedare och tvättmaskin. Avlopp och vatten finns därmed. Jag värmer inte denna del av huset av snålhet men också för att jag övervintrar vilande växter där nere. Temperaturen kan falla nedåt 5 grader C när det är äckligt kall midvinter ute men fullt så kallt behöver det inte vara för växternas skull.

Är det någon som har erfarenhet av att ha ett akvarium i dylikt kallt utrymme? En fraggtank behöver ju inte vara vacker så jag funderade på om man kunde klä in ett akvarium med 10 cm cellplastskivor och isolera det lokalt. På samma sätt borde man väl kunna bygga som en cellplastisolerad ställning runt hela akvariet inklusive belysningen och därmed ha tropikerna i ett svalare rum? Kondens lär väl vara ett problem om jag felisolerar det hela?

Någon som tror att detta är genomförbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja långt strömavbrott mitt i vintern vore ju förödande. Lyckligtvis matas samhället med el från två håll så långa strömavbrott inträffar inte numera. Men Vattenfall hade problem med gamla isolatorer för ett antal veckor sedan och då dog elen stup i ett men bara kortare stunder med ett undantag för ett sex timmar långt avbrott.

Nej, värme på sommaren lär inte bli ett problem - källaren går knappt över 20 grader C ens under sensommaren. En av de få fördelarna med att ha ett saltkar där nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här låter som en sämre och sämre idé ju fler inlägg den här tråden får. Jag får nog värma rummet om jag ska ha ett akvarium där börjar jag alltmer inse...

Källaren har en dubbelvägg med luftspalt i så det går att värma rummet - det är mest att jag har velat ha en kall frostfri del i huset för vinterförvaring av växter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du kan ju bygga ett "skåp" runt akvariet, tillräckligt stort att du kan gå in i det. Och installera ett element, så att blir varmt o gött i skåpet! ;)

Det var något åt det hållet jag tänkte mig, men inte i storleken att jag kan gå in i det. Snarare ett 100 mm "cellplastskåp" där akvariet står i bottnen och sedan 1,5 m luft ovanför. Och en front i cellplast som jag kan stänga skåpet med vintertid för att spara värme. Sommartid behövs ingen front.

Men men - det känns som om det kan bli bökigt och med en väldig massa fuktproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...