Gå till innehåll

Skumma värden efter ballingstart...


Datate

Rekommenderade inlägg

Började med balling den 21/10.

Dagen innan vi drog igång doserpumpen hade vi följande värden:

kH 8,4

Ca 360

Mg 1350

Vi startade med 20ml/100L vilket ger 100ml/dygn per dunk i vårt kar med nästan exakt 500L totalt.

Den 24e testade jag vattnet igen med följande resultat:

kH 9,6

Ca 380

Mg 1380

Idag, 26e, testade jag åter värdena och fick följande:

kH 10,4

Ca 360

Mg 1380

Att Ca och Mg diffar lite hit å dit kan ju vara mätfel, men det känns lite skumt att kH ökat hela 2 enheter sen starten. Blandningen skall ju vara ballancerad, så jag vill ju ogärna börja dosera olika från dunkarna.

Jag vet ju inte om pumparna doserar exakt lika...eller om nått annat är skumt.

Någon som varit med om liknande fenomen...eller är det något uppenbart jag gjort fel som jag inte tänkt på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med doserna hit och dit är ju ågot som du får ställa in för ditt akvarium.. Bara för att det är balanserat i ett kar betyder ju inte att samma balans passar för ditt kar. Det kan ju hända att du förbrukar mkt mindre Kh och att du kanske då skall halvera den dosen till du finner en blandning som passar ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det låter ju förstås väldigt rimligt. Får testa att minska ner mängden från dunk 2 å se var vi hamnar. Lite svårt å ställa in rätt värden i början oxå då vi inte har några koraller...om en månad eller två är det nog betydligt mer koraller i burken. Lär svänga ganska friskt närmaste tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är säkerligen balanserad.

Dock rättar den inte till felaktiga värden, utan bibehåller dom aktuella värdena.

Eftersom ditt Kh har gått upp så är dosen något hög, vid en balanserad ballingtillsats så använder man Kh värdet som referens för doseringen.

I ditt fall hade jag sänkt tillsatserna något, och eventuellt buffrat upp ca manuellt lite.

Nu är ju inte dina värden någon katastrof.

Prova sänk doseringen lite och se vad som händer.

När den håller Kh på en stabil nivå så är dosen rätt, ca och mg ska hänga med ändå (om du doserar lika från alla tre).

Det kan dröja månader innan man hittat exakt rätt och karet/vattnet har ställt in sig på doseringen.

Dubbelkolla även dina tester med någon annans tester för att vara på den säkra sidan.

EDIT:

Har du lite koraller så har du ingen åtgång av varken kh, ca eller mg.

Då finns egentligen ingen anledning till dosering heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...