Gå till innehåll

300l


ralle1424

Rekommenderade inlägg

Vad får det lov att kosta? Sen plockar man väl utrustningen där efter. Eller så får det kosta vad det vill och man köper det man har råd med när man har råd med det.

Svaret är inte helt lätt att ge, då det finns nästan ett oändligt antal kombinationer och prisklasser på det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer (som vanligt) med Laggeman. Som ett alternativ kan jag ange vad mitt Rio300 ungefär gått på enligt den konfiguration du nämner.

Akvarium + bänk ca 5 500 (Juwel RIO 300)

Extra T5-ramp (behövs absolut) ca 1000 kr

Cirk.pump runt 500 kr

Skummare ca 2200 (Deltec MCE500)

Osmos ca 1000 kr

OBS detta är utan sump mm. Sen tillkommer ju sand, salt, LS och levande mm.

Men som sagt, varianterna är oändliga, bl a finns ju också mycket begagnat att hitta. Hoppas inte jag minskat din entusiasm, för det är en fantsastisk liten värld man skapar så småningom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv gjorde jag den vanliga listan och började shoppa på mig skummare, pumpar m.m men utan större tanke på inredningen. Bara Levande sten till ditt kar kan ju säkert hamna runt 4-6000:- i de flesta butiker.

Menar mest att det är lätt hänt att man glömmer det när man sitter och drömmer om alla teknikprylar man vill ha!

EDIT: Vill dock tillägga precis som Luddox sa att absolut inte meningen att dra ner din entusiasm! Att starta sitt första saltvatten är en helt ny värld och inte jämförbart om man tidigare haft sötvatten. Det är verkligen kul men värt att tänka igenom allt noggrant i förväg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som dom andra skriver så beror allt på vad du vill ha du kan ju shoppa tills plånboken blöder eller handla en del billigt beg på guidens köp o sälj tex börja med burken och skriv sedan här vilken storlek på karet så finns det massor av saltisar som kan guida dig till rätt prylar då många handla över hela världen och har bra koll på priser mm och som sagt mycket kan du handla beg !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte börja lite mindre om det känns dyrt ? Jag är själv på mitt första kar(70L) och det har varit en av dom roligaste sakerna jag gjort, alla tankar och idéer, jag satt i flera timmar och letade info om olika fiskar och koraller för att försöka få ihop ett så fint och levande akvarium som möjligt.

Och jag måste säga att jag är glad att jag började smått. Alla saker man lär sig under tiden är nog en väldigt bra erfarenhet till att lyckas så bra som möjligt med ett stort kar.

Du kommer nog inte ångra dig om du ger saltvatten ett försök, det är verkligen en egen liten värld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...