Gå till innehåll

Behöver verkligen hjälp! - Vad behöver jag för att starta upp?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Tjena alla! Ny här på forumet! Men blivit helt förälskad i saltvatten!

Är igentligen en sötvattens /växt"nörd"

Men ett saltvattenskar kan inte skada :)

Jag tänkte köra på ett 54 liters kar.

Sitter här o läser o läser o läser men jag blir inte smartare för det hehe.

Jag har karet hemma.

Vad behöver jag mer för att starta upp ett saltvattenskar?

ALLT jag behöver?

saltmätare pumpar filter. skummare? ja allt?

Har jag fattat det rätt om jag skriver att jag behöver inte filter om jag har levande sten???? jag tar inte illa vid mig om ni små skrattar om det är heltfel :)

Men ja måste ju fråga för att få veta:)

MVH Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Jag skulle börja med att investera i en bra bok om saltvatten. Jag är själv nybörjare och har använt mig av en bok av Daniel Knop som heter typ "saltvattensakvariet". Om du vill börja med saltvatten så är det en mkt bra guide och kostnaden är liten i förhållande till vad karet och tillbehör kostar. Forumet är utmärkt för frågor men det är bra att ha referensliteratur hemma.

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljus ca 1w pel liter, cirkulation ca 10-20 gånger karets volym. Tester tex ph, nitrit, nitrat fosfat. Skummare tycker jag du kan skippa i ett så litet kar. Kör täta vattenbyten en gång i veckan. Den levande stenen funkar ju som filter men det finns massa ansra lösningar på filtrering så de är bara att läsa på och prova dej fram. En doppvärmare kan behövas. Välkommen och lycka till!

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då bok ska köpas.. Men jag vill endå lägga en order på allt jag behöver bara för att starta upp ett saltvattens kar!

Levande sand o sten köper jag absolut sist..

Men jag vill endå ha allt svart på vit så jag verkligen vet allt det jag behöver för att starta upp!

Vattenbyte en gång i veckan är inte direkt aktuellt i mitt hem med barn och dylikt.. finns inte tid för det . så måste ju gå att lösa på annat sätt? visst kan jag göra vatten byte men finns inte tid att göra det en gång i veckan när jag redan har typ 10 sötvattens kar som behöver vattenbyte en gång i veckan så kan jag inte slänga på ett salt som också behöver det. trodde man kom undan lite med vattenbyte till saltvatten?..

Men en enkel lista på allt jag behöver köpa?

Pump: http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=Tunze%206015 1-2 st ????

Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=10169&cat=1431&page=1 1 st???

någon som kanske orkar ge mig länkar på resten jag behöver ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då bok ska köpas.. Men jag vill endå lägga en order på allt jag behöver bara för att starta upp ett saltvattens kar!

Levande sand o sten köper jag absolut sist..

Men jag vill endå ha allt svart på vit så jag verkligen vet allt det jag behöver för att starta upp!

Vattenbyte en gång i veckan är inte direkt aktuellt i mitt hem med barn och dylikt.. finns inte tid för det . så måste ju gå att lösa på annat sätt? visst kan jag göra vatten byte men finns inte tid att göra det en gång i veckan när jag redan har typ 10 sötvattens kar som behöver vattenbyte en gång i veckan så kan jag inte slänga på ett salt som också behöver det. trodde man kom undan lite med vattenbyte till saltvatten?..

Men en enkel lista på allt jag behöver köpa?

Pump: http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=Tunze%206015 1-2 st ????

Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=10169&cat=1431&page=1 1 st???

någon som kanske orkar ge mig länkar på resten jag behöver ??

Både skummare och streamer du länkar till ser bra ut för ditt kar tycker jag, Belysning skulle jag försöka lägga lite i överkant, även om du bara tänkt köra mjuka koraller så kan man alltid ändra sig, då är det bra med lite extra trycka i rampen :).

Tester är viktigt att ha till hands, JAG rekommenderar saliferts tester då dessa är lättsamma att hantera och fungerar bra, det enda testet med Salifert som JAG inte riktigt gillar är för fosfat.

Jag skulle även rekommendera en refraktometer, salinitetsmätare. Dom med vipparm är ofta missvisande, en refraktometer kalibrerar du själv med osmos vatten.

En osmos är oxå en fördel att ha, med den så slipper du mycke smuts å dynga som kan komma med dina vattenledningar, som kan resultera i allt från alger till ett totalhaveri, finns dom som kör utan osmos och det fungerar bra för dem, jag personligen skulle aldrig köra utan osmos vatten om det verkligen inte var på liv eller död för karets invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blir svårt att lyckas med ett så litet kar och med tanken att "jag har inte tid".

Saltvatten kräver väldigt mycke mer än ett sötvattenkar och är inte alls lätt enligt min mening.

Vill du bara ha en liten goby och en eremit så kan det väll va lätt att sköta, men koraller behöver spårämnen osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst, välkommen till forumet!

Med ett större kar kommer du undan mycket längre utan vattenbyten, finns flera här på forumet med 300liters akvarium som gör ett 10% vattenbyte i månaden.

men med ett så litet akvarium kan det lätt bli något värde som sticker iväg och det kan bli ganska skit snabbt då.

Om du redan har 10 söt, ska du inte bara byta ut en av dom mot salt istället så slipper du ett extra vattenbyte ;).

Men som andra säger, saltvatten är tidskrävande, åtminstone med ett litet akvarium, går man upp i storlek kan man ge akvariet lite mindre uppmärksamhet när den väl är igång men i regel så tar saltvatten bra mycket mer tid och pengar än söt som mer eller mindre sköter sig sjävlt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

självklart är det tidskrävande men 50 procent i veckan låter överdrivet.. först ska jag förbereda vattnet osv.. visst varannan var 3e vecka men i veckan låter lite over kill.

Men okej ska det behöva 1 gång i veckan så får det ha det:) För salt ska jag ha! hehe.

Men fortfarande till huvud frågan? Vad behöver jag köpa? . jag menar är det verkligen så att jag bara behöver köpa en stark pump så kan jag starta ett salt kar? det tror jag faktiskt inte stämmer?.

Mjuka koraller vet jag inte om jag kommer köra? jag kommer köra på dom vackraste jag hittar så får dom kräva allt arbete dom behöver!

Har endå bara tänkt ha i fiskväg 2 st clowner och någon städpatrull .

Men Vad behöver jag införskaffa för att starta upp karet?

Pumpen som jag länka till 1st??

skimmern jag länka till 1 st??

självklart salt.

men där måste ju behövas mer? annars är jag förvånad av varför jag inte kör om alla mina söt till salt:S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett mollyhotell med en koralia 1 i, en Wg-301 skummare och den medföljande pumpen till filterkammaren. Jag kompletterade belysningen med en interpet twin 2x36w PC ballast.

Det fungerade utmärkt under det året jag körde mollyhotellet innan jag uppgraderade. Vattenbytena kommer du märka hur ofta du behöver göra, men 10% i veckan i ett mollyhotell som jag hade är en 10l spann. Det tror jag du kan leva med.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört på 2st av dom där streamers'en, och en skummare. Belysning behöver du, UVC är alltid bra att ha ifall någon fisk får 'vita prick'. Finns många fler saker jag skulle rekommendera dig att skaffa, men till ett sådant pass litet akvarium så lönar det inte sig att köra med varken balling eller calcium reaktor skulle jag tro, så täta vattenbyten är nog det billigaste alternativet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja... för att lista upp sakerna du kommer behöva.

Skummare

en eller två pumpar för vattenflödet (två stycken så kan du få lite mer turbulens i karet vilket minskar chansen för döda punkter som inte får något vattenflöde)

Doppvärme

Belysning. Personligen skulle jag försökt få tag på antingen en 70W MH lampa eller några LED lampor.

ett OSMOS system för att rena vattnet hemma. Detta är inte ett måste (om du inte har egen brun med höga metavärden) men rekomenderas starkt.

Vissa tester, jag skulle säga att NO2 NO3 PH och PO4 är dom du behöver om du inte är intressarad av koraller ect.

Lite levande sten

Levande sand skulle jag skita i helt, är bara dyra pengar på sand som mer eller mindre är död efter att ha legat i fuktiga påsar i något år. Din sand blir levande av stenen inom några månader ändå.

Ska du inte satsa på koraller ect så är inte värdera riktigt lika viktiga så du klarar dig nog med något vattenbyte på 30% varannan vecka i ett sånt litet akvarium, sålänge skummaren gör sitt ordentligt (vet inte om någon har erfarenhet av den skummaren).

Hoppas det svarar på allt. För länkar till sakerna behöver man lite av en budget att gå på.

Belysningen kan tex kosta från ca 500kr på ett sådant akvarium till upp mot en 5000 utan problem :). Vill du ha högsta kvaliten på allt så kostar det, vill du komma ifrån billigt kan man det med, men man får inte riktigt ut samma effekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...