Gå till innehåll

Behöver verkligen hjälp! - Vad behöver jag för att starta upp?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Tjena alla! Ny här på forumet! Men blivit helt förälskad i saltvatten!

Är igentligen en sötvattens /växt"nörd"

Men ett saltvattenskar kan inte skada :)

Jag tänkte köra på ett 54 liters kar.

Sitter här o läser o läser o läser men jag blir inte smartare för det hehe.

Jag har karet hemma.

Vad behöver jag mer för att starta upp ett saltvattenskar?

ALLT jag behöver?

saltmätare pumpar filter. skummare? ja allt?

Har jag fattat det rätt om jag skriver att jag behöver inte filter om jag har levande sten???? jag tar inte illa vid mig om ni små skrattar om det är heltfel :)

Men ja måste ju fråga för att få veta:)

MVH Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Jag skulle börja med att investera i en bra bok om saltvatten. Jag är själv nybörjare och har använt mig av en bok av Daniel Knop som heter typ "saltvattensakvariet". Om du vill börja med saltvatten så är det en mkt bra guide och kostnaden är liten i förhållande till vad karet och tillbehör kostar. Forumet är utmärkt för frågor men det är bra att ha referensliteratur hemma.

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljus ca 1w pel liter, cirkulation ca 10-20 gånger karets volym. Tester tex ph, nitrit, nitrat fosfat. Skummare tycker jag du kan skippa i ett så litet kar. Kör täta vattenbyten en gång i veckan. Den levande stenen funkar ju som filter men det finns massa ansra lösningar på filtrering så de är bara att läsa på och prova dej fram. En doppvärmare kan behövas. Välkommen och lycka till!

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då bok ska köpas.. Men jag vill endå lägga en order på allt jag behöver bara för att starta upp ett saltvattens kar!

Levande sand o sten köper jag absolut sist..

Men jag vill endå ha allt svart på vit så jag verkligen vet allt det jag behöver för att starta upp!