Gå till innehåll

10 liter nybörjar akvarium :)


macke_fisk

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Får kanske berätta lite om mig själv tänkte jag. Markus heter jag och har haft sötvattens akvarium i ca 12 år och på senare tid så har jag tröttnat och så började jag funderade lite på saltvatten, hittade till detta forum och kollade i många trådar om nano akvarium och jag fastnade för de små nano akvarierna och efter det så funderade jag på att skaffa mig ett saltvatten men jag fullförde det inte för det blev för dyrt. Men efter någon månad så fick jag upp suget och slog till på ett litet aquatic nature cacoon akvarium 10 liter.

Mitt saltvatten har varit igång en vecka nu och jag har stött på lite missöden men jag har fått rätt på det igen jag är glad att det fixade sig.

Detta med saltvatten är som en helt ny värld för mig och jag tycker det är jättespännande värld för det finns så mycket nytt som jag aldrig har sett innan och det är jättekul för jag upptäcker nya saker varje dag :).

Det som går i karet är två st sexy shrimp (coola små varelser :D), en turbo snäcka och grönhårig skivanemon. Slänger in en liten fråga, kan det tänkas finnas någon fiskart som kan hållas i ett så här litet akvarium? om inte så väntar jag tills jag skaffat mig ett större :).

Här kommer lite bilder :D:

post-5464-14468920644128_thumb.jpg

post-5464-14468920644328_thumb.jpg

post-5464-14468920644521_thumb.jpg

post-5464-14468920644704_thumb.jpg

post-5464-14468920644899_thumb.jpg

post-5464-14468920645083_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

först och främst, välkommen till forumet! Blir så sugen på att skaffa något litet för att ha i typ sovrummet eller något varje gång jag ser ett nanokar!

Nu vet jag inte hur mycket du läst på, men ett par varningar bara.

tror du är lite snabb med att ha i så "mycket" redan efter en vecka, gör gärna väldigt täta vattenbyten nu i början så inte allt dör :).

Sen är saltvatten mycket svårare än sötvatten, ju större akvarium man har ju mer utrymme har man för misstag.

Hade jag varit dig hade jag alltid haft en 10litersdunk redo för att göra en 8-9liters vattenbyte om något inte skulle se bra ut, det kan gå riktigt snabbt i ett så litet akvarium.

Men ser annars förvånansvärt bra ut!

Lycka till!

Och angående din fråga, det finns inte så mycket fiskar som inte växer ur det akvariet ganska snabbt.

Enda jag eventuellt kan komma på att köra med är ett par fancy Guppys (vet inte det riktiga namnet).

De är sötvattensfiskar, men klarar sig utan problem i saltvatten så länge de är uppväxta i bräckt vatten.

"http://4.bp.blogspot.com/_Jmbl7DQilf8/SUkLPYv7ZCI/AAAAAAAAAIw/hZJiLZ4uLWs/s1600/fancy_guppy.jpg"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

först och främst, välkommen till forumet! Blir så sugen på att skaffa något litet för att ha i typ sovrummet eller något varje gång jag ser ett nanokar!

Nu vet jag inte hur mycket du läst på, men ett par varningar bara.

tror du är lite snabb med att ha i så "mycket" redan efter en vecka, gör gärna väldigt täta vattenbyten nu i början så inte allt dör :).

Sen är saltvatten mycket svårare än sötvatten, ju större akvarium man har ju mer utrymme har man för misstag.

Hade jag varit dig hade jag alltid haft en 10litersdunk redo för att göra en 8-9liters vattenbyte om något inte skulle se bra ut, det kan gå riktigt snabbt i ett så litet akvarium.

Men ser annars förvånansvärt bra ut!

Lycka till!

Och angående din fråga, det finns inte så mycket fiskar som inte växer ur det akvariet ganska snabbt.

Enda jag eventuellt kan komma på att köra med är ett par fancy Guppys (vet inte det riktiga namnet).

De är sötvattensfiskar, men klarar sig utan problem i saltvatten så länge de är uppväxta i bräckt vatten.

"http://4.bp.blogspot.com/_Jmbl7DQilf8/SUkLPYv7ZCI/AAAAAAAAAIw/hZJiLZ4uLWs/s1600/fancy_guppy.jpg"

Tack så mycket för välkomnandet och jag erkänner att jag har varit lite för snabb med att stoppa i grejor men jag kunde inte hejda mig, jag har varit som ett barn på julafton sen jag startade detta och när jag insåg vad jag kunde köpa så blev ännu mer till mig :P. Jag ska börja med att ha en liten dunk redo med saltvatten som du sa.

Jag har läst många inlägg om uppstart och kollat in andra personers akvarium och pratat med personer som har saltvatten så jag kände att jag hade den feedback som jag behövde för att starta upp detta lilla akvarium. om detta går bra så ska jag i framtiden starta upp ett större^^. uppgraderar mig lite smått i taget.

Jag har akvariet typ 2 m från sängen :D.

Jag har kollat på en goy som heter yellow coral goby, skulle den kunna funka eller det är kört för det, den såg ju riktigt fin och trevlig ut :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha ingen dunk med saltvatten redo det tål inte att stå på dunkar om du inte har cirkulation. tror han menade att du skulle ha en tom dunk redo som du snabbt kan blanda till saltvatten om det skulle behövas. det går snabbt att blanda till vatten om det skulle krisa bara man har en pump som kör runt det ordentligt. i mitt fall har jag ett 60 liters kar som jag blandar till vattnet i och en 1000 liters pump som sköter omrörningen ;). tar ca en 30-60min sen har saltet löst sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha ingen dunk med saltvatten redo det tål inte att stå på dunkar om du inte har cirkulation. tror han menade att du skulle ha en tom dunk redo som du snabbt kan blanda till saltvatten om det skulle behövas. det går snabbt att blanda till vatten om det skulle krisa bara man har en pump som kör runt det ordentligt. i mitt fall har jag ett 60 liters kar som jag blandar till vattnet i och en 1000 liters pump som sköter omrörningen ;)

aha okej, har en spann som jag blandar vattnet i :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha ingen dunk med saltvatten redo det tål inte att stå på dunkar om du inte har cirkulation. tror han menade att du skulle ha en tom dunk redo som du snabbt kan blanda till saltvatten om det skulle behövas. det går snabbt att blanda till vatten om det skulle krisa bara man har en pump som kör runt det ordentligt. i mitt fall har jag ett 60 liters kar som jag blandar till vattnet i och en 1000 liters pump som sköter omrörningen ;). tar ca en 30-60min sen har saltet löst sig

Eftersom han ändå kommer göra ett vattenbyte i veckan så kommer det aldrig behöva stå längre än två veckor vilket det klarar utan problem.

Har en polare med ett akvarium i fint fint skick som gör ett 100L vattenbyte en gång i månaden och har den stående i en månad (dvs direkt när han gjort vattenbytet blandar han ihop nytt för eventuella akuta vattenbyten)

Sen kan man ifrågesätta hur det blir under en längre period men en dunk som inte är öppen klarar sig länge.

Vanligt vatten tror jag alla vet kan stå ett väldigt bra tag utan att bli dåligt. Enda man lägger till är Salt som om inte annat tar död på bakterier etc som skulle annars kunna växa.

Har du någon källa på vart du läst att man inte ska lagra saltvatten, samt vad får man för effekter (menar inte detta som en smäll på käften, utan mer för information) jag går bara efter vad jag har sett / lärt mig har själv 150liter vatten som väntar på att jag ska bygga klart mitt akvariebord så jag kan fylla upp allt snabbt, och hade tänkt köra samma system som polarn så man alltid har vatten redo för akuta vattenbyten istället för att överväga kranvatten över att vänta 2 dar på OSMOSen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...