PeterGG Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Har kört ett AN osmos filter, haft det i 3 år kanske nu. Har märkt att det tappat erhörd kapacitet nu det sista, innan har jag kört kanske 20L på 8 timmar.. men nu tar 20L nästan 24h. Vattentryck i stort sätt oförändrat. Är detta en felkod för osmos någon av er är bekant med. MVh Peter Citera
Nordin Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Har du bytt filtermedia o så ?, tänkte om det är något som är nästan täppt Citera
PeterGG Postat 31 oktober 2010 Författare Postat 31 oktober 2010 Nä, det enda jag byter är silikatfiltermedia. De andra kan jag inte byta i min anläggning, då får jag köpa nya tuber. Förutom själva osmosen, där har jag skruvmöjlighet. Det jag undrar är om det räcker byta tuberna för förfilterna eller om det är osmosen i sig själv som lagt av. PPeter Citera
Spooky Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Har du inte bytt förfilter på 3 år så tror jag att membranet är slut. Men du kan ju prova att bara byta förfilterna först. går inte flödet upp så är membranet kass. Både membran och filter finns att köpa separat. Citera
PeterGG Postat 31 oktober 2010 Författare Postat 31 oktober 2010 Tja.köpte en ny osmos. shit vilken skillnad. men det där med förfilter etc. Det står på AN antarctica att man ska byta förfilterna mellan 3-12 ggr per år. Låter vansinnigt mycket. Någon som gör detta? Citera
stigigemla Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 De flesta byter nog ungefär en gång om året. Citera
-=Mr_B=- Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Partikelfilter, bytes när det börjar se skitigt ut / flödet försämrats med ett par %. (baserat på tiden det tar att fylla behållaren man kör vattenbyten via, tex hink.)Aktivt kol-filter byter jag var 6'te månad. Egentligen kan man utan vidare byta det oftare. Så fort vattnet testar positivt för klor efter kolfiltret är det tid att byta, så det är egentligen enkelt att testa. Ju bättre man sköter kol-filter bytena, desto längre klarar sig membranet, och det är klart billigare med kolfilter än osmos membran.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.