Bygert Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Har fått invasion av små skålsnäckor som sitter på rutan i ett akvarium och skulle gärna fördela över några i ett annat akvarium för att rensa alger. Problemet är att de sitter som om de vore svetsade och jag vet inte hur jag skall få lös dem utan att skada dem. Några tips? Citera
Spooky Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Prova med att ta lite osmosvatten i en spruta och spruta försiktigt på dem. Brukar bli tokiga vid snabba omställningar i salthalt. Citera
stigigemla Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Jag har försökt att plocka dem i naturen men dynamit verkade vara enda sättet. Tveksamt i ett akvarium... Man får hoppas på Spookys metod. Citera
petrol Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Jag har "råkat" köra på dem med algmagneten när jag skulle skrapa rutan. Verkar som att om man skjuter på dem plötsligt så kan man föra dem framför sig. Kanske ett tips? Citera
Bygert Postat 1 november 2010 Författare Postat 1 november 2010 Med ett snabbt angrepp med nageln ända nere vid basen gick det faktiskt att skjuta iväg dem så de lossnar. Fast det är ju på glas det, skulle knappast funka på en sten, där kanske Jespers metod är användbar. Problemet löst för min del i a f. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.