Gå till innehåll

ytavrinning


ralle1424

Rekommenderade inlägg

Vill påstå att man har för dålig vattencirkulation om man får denna hinna på vattenytan.

Så behöver det inte vara, man kan ha dålig cirkulation uppe på ytan, men bara därför innebär de inte att man har dålig cirkulation i resten av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör just nu utan ytavrinning. Har två stycken cirk.pumpar riktade helt vertikalt upp mot ytan så det bubblar ordentligt kan jag lova. Trots detta bildas hinnan väldigt lätt.. Ytavrinning är deffinitivt något att rekomendera.

Att mata skummaren med det smutsiga ytvattnet är självklart det viktigaste men som erik säger påverkar det även ljuset mycket mer än vad man kan tro. Jag reagerar alltid för hur ljust det är när jag går förbi akvariet och jag precis rensat ytan från smuts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filmen, hinnan, vad man nu väljer att kalla det som samlas på ytan om man inte hanterar det på något vis, hamnar på olika ställen. Som Stig skriver, i skummarkoppen är ett alternativ. Om man kör skummarlöst får man se till att hantera det på andra sätt, vanligtvis via biofilter och näringsexport därefter.

Hinnan kan se trist ut, och den påverkar ljusets effektivitet, men det största problemet med den är att den förhindrar gasutbytet i vattenytan så att akvariets vatten blir syrefattigt. Så ytavrinning är en smart lösning på ett problem med många effekter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...