Gå till innehåll

Tunze 6100 tips?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

har precis startat igång mitt akvarium och slänger under morgondagen blandar jag ihop saltet.

Nu är det såhär att jag fick en Tunze 6100 som var mer eller mindre ny (hade används ett par dagar för något år sedan sen legat i sin låda tills jag fick den).

Tyvärr så känns den lite väl högljud.... Hur mycket skall dessa låda? Denna ger ifrån sig ett svag humm hela tiden. Det verkar inte vara fläkten som låter då det blir knäpptyst om jag lägger den på en bit sten eller hänger den i kabeln.

så tror bara det är vibrationer i glaset som få den att låta, några tips för att få tyst på skiten :)? Den hänger för övrigt i magnethållaren som sitter smack mellan glaset (tunze 6080.50), dock sitter inte den lilla plastsaken inte så jättehårt, kan det ha med det att göra?

kan det hända att det blir tystare när akvariet är fullt (är på ca 50% nu.

MVH

Reuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på själva magnetfästet , sitter det fyra silicon duttar på magneten , på den sida som är mot glaset, ska även sitta på den utvändiga magnetet , på den sidan som är mot glaset.

dom hindrar till en viss del.. , eller gör du som andreas skriver.. finns mer dämpande fäste numera.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, hittar inte vad du menar på bioted. och förstår inte riktigt vad du menar manne, skall man lägga till dessa klickar eller ska de vara där? jag ser iaf inga :).

//Reuben

Edit: Rättelse, ser vad du menar men inte något silikon där inte :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, hittar inte vad du menar på bioted. och förstår inte riktigt vad du menar manne, skall man lägga till dessa klickar eller ska de vara där? jag ser iaf inga :).

//Reuben

Edit: Rättelse, ser vad du menar men inte något silikon där inte :(

stick in till närmsta byggvaruhus o kolla efter silicon duttarna..!

runda små , 0,8cm i diameter.. genomskinliga

jag hittade miina på hornbach i samma ställ som "kuddarna" man har under stolar osv för att inte repa golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...