Gå till innehåll

Putsräka dog vid inkoppling.


jernis

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag kopplade in en putsräka, 10 sniglar och 3 fiskar igår.

Och allt mår bra utom putsräkan som mer eller mindre dog efter 5 minuter.?

Efter att jag koppat in vattnet under någon timme så sänkte jag ner allt lugnt o fint i tanken.

Räkan hamnade längst upp på en sten framför streamer pumpen (som pumpar på ) huffsat bra. Räkan "blåstes", simmade ner från stenen och simmade baklänges ner till botten av tanken. sedan spattade den till lite och la sig på sidan.

Efter ca 20 minuters livlöshet på samma plats så var eremiterna framme o började slita i honom, varpå jag tog upp honom för att konstatera att det inte var ett livstäcken i honom.

Fiskarna och sniglarna tuffade runt utan problem.

Så min fråga är om någon vet ifall räkor är extra känsliga för stress ?

Det var ett tag sedan jag mätte vatten värdena så jag har ingen input att ge där just nu, men det som känns lite "latjo" var att han dog så snabbt och att resten av firrarna, snäckorna verkar må bra.

mvh / Jernis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar koppa in i flera timmar, ofta en hel kväll, men sen har jag aldrig mist nåt djur vid inkoppning heller. Jag tycker man kan ta sig det omaket för djurens skull.

Jag har Aldrig haft en död vid koppning av djur och jag gör det under en timme !!!!!!

Droppar in dom med en droppslang från sjukhus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller fisk kan det dock vara en fördel om man haft en lång transport att flytta över fisken direkt istället. Minns inte varför just nu, men Lasse har påpekat detta vid ett flertal tillfällen, och om jag inte minns helt fel så hade det med amoniakförgiftning att göra eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiden för koppningen var ca en timme (45 min - 70 min) hade inte sten koll eftersom jag satt o fibblade med annat men sprang för bi lite då och då och hällde i lite vatten.

Jag Brukar hälla över påsarna i "GB" Glass byttor som jag sedan ställer på ytan i tanken. (för att få samma temp som tanken.) Sedan tar jag som regel en kopp ut ur burken och ner i slask hink, sedan en kopp från tanken ner i glass byttan igen.

för / nackdelar som jag märkt är "hoppande" fiskar som kan med min metod få en inkopplings tid på ca 20 sekunder eller någe ( dom hoppar över kanten direkt ner i tanken ) vilket har hänt men utan dödliga utgångar.

Det kanske finns bättre inkopplings metoder, men så ser min inkoppning ut.

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag "koppade" in mina putsarräkor genom att helt enkelt slänga ner dom i burken, det tog ca 1 minut och båda överlevde utan problem. Jag upprepade samma procedur med allt levande vid en flytt och totalt byte av vatten, de överlevde det också.

Det är väll mer stressigt för fisken skulle jag kunna tro, men tror i många fall att inkoppningen överdrivs en aning :). Har läst,sett och hört om folk som koppar in i 5-6 timmar, det känns lite överdrivet tycker jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll mer stressigt för fisken skulle jag kunna tro, men tror i många fall att inkoppningen överdrivs en aning :). Har läst,sett och hört om folk som koppar in i 5-6 timmar, det känns lite överdrivet tycker jag :)

Jo fiskar brukar jag koppa in över 30-60 min med ca 5 min mellanrum med 1 dl vatten åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske var tempen sjunkit med transport för mycket? Har använt ungefär samma metod som du två gånger på samma räka och han mår fint. Kan vara också att den redan var sjuk eller gammal och då brukar transport med mera räcka att den ska dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det händer att dom byter skal direkt när man slängt i dom , är du säker på att den är död? mvh stefan
Jernis

Räkan hamnade längst upp på en sten framför streamer pumpen (som pumpar på ) huffsat bra. Räkan "blåstes", simmade ner från stenen och simmade baklänges ner till botten av tanken. sedan spattade den till lite och la sig på sidan.

Det låter svårförväxlat, om han nu inte fick ett tomt skal från första början..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, alltid lika roligt, vissa tar hela kvällen andra en sekund..

Det visar hur många vägar det finns att gå..

Jag brukar ta en större hink, så att inget kan hoppa ut. Droppa så att det blir ungefär dubbla mängden på 45 min. Sedan koppar jag in lite extra och tar håven, och tar över.

Det enda är att tempen brukar vara lite mindre än mitt kar.. jag tänkte jobba på något där. För övrigt, kan jag tycka det levande mår sämre av att va i hinken allt för länge..

Jag brukar även kolla Ph hos mig och från affären, och är det någorlunda samma kan man faktiskt kasta i direkt har jag hört..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...