Gå till innehåll

Lite frågor kring ljus


Krycke

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag läste någonstans att man ska tänka ungefär 1Watt per Liter vattenvolym. Stämmer det? Och gäller det alla olika sorters lampor.

Har förstått att det finns 3 huvud typer att välja på.

Metal Halogen (MH)

T5, T8

LED

Vad jag har förstått vill man ha blåare ljus för att få fram färger, tex genom T5, och MH för att täcka upp ett större spektra.

Så frågorna är väl egentligen:

1. Bör man kombinera T5 och MH eller klarar man sig på en MH alternativt några T5?

2. När man jämför priser på bla LED, är det fortfarande 1Watt/liter man ska tänka?

3. Är det över huvudtaget 1Watt/Liter man ska tänka eller har jag hört fel?

Ps. Jag är intresserad av korall akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1/w per liter är väldigt åldrat, det var gyllene regeln när ljuset var mycket sämre än vad de är i dagsläget. Men det var också på en tid när man hade mycket lägre krav. Så den stämmer men den är inte lika mycket lag som innan.

Finns många här som kör med ~0.6W/l och klarar mer eller mindre allt men mer ljus är sällan sämre.

Personligen kör jag 300W MH på ~340liter just nu men skall utöka till 400 eller 450W.

Angående frågan om LED Watt vs MH/t5 watt, folk säger väldigt olika, men från vad jag sätt tycker jag inte en 220W Led motsvarar 2x150W MH som de brukar påstås göras. Det är många här på forumet som hoppar fram och tillbaka, det är möjligt att någon har bilder.

Watt antalet kan stämma för korallerna dvs att en 220W led är lika bra för korallerna som 2x150W MH eller en 250W men det ger inte samma effekt för den som tittar och man får inte heller skimret som var förövrigt det som fick mig att välja MH över något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.

1

roligast är ju att kombinera , så du får flera steg i belysningen från natt till dag.. inte bara krämar på all belysning på en gång , andra saken är just att framhäva koraller i blått ljuse tex.. man får fram färgen.

3

personligen tycker jag det bli förlite om man ska satsa på SPS koraller.. SPS korallerna är väl dom som kräver mest.. så det handlar om din personliga smak och inriktigt i korall valet..

2

LED , har precis börjat med det själv.. så kan inte ge ett fast svar där ännu , har just nu 160w över 230L kar , hade säkert räckt väldigt lång men har valt o beställa en ramp till med yttligare 160w.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag kör en kombo för att få fram fluorecens på kvällen och för att fintrimma färgerna. Mh är mera för tillväxt i mitt stora kar då dom inte lyfter färgerna lika bra som mina T5 rör.

2.LED är fortfarande färskt och kräver att man verkligen läser på innan köp.

Det finns ett fåtal bra produkter och massor med oanvändbart skräp(om man pratar om sånt som skall fungera som huvudbelysning).

0.5-0.6 Verkar vara åt de hållet man går för att bibehålla höga PAR värden (par är ett mått för den typen av ljus som gagnar fotosyntes).

Jag understryker dock att de handlar om dom dioder som rankas bland dom bästa idag.

3. Man kan hålla acropora med 0,003w per liter om man vill.

Det innebär dock att du har en stor burk och punktbelysning för korallen.

Därav finner jag inte det så imponerande att man "klarar sig" med betydligt mycke mindre ljus än vanligt, man har bara varit smart och anpassat sig.

Vad jag vill komma till är att man kan klara sig med mer eller mindre ljus om man anpassar sig efter korallernas krav och placering.

Jag skulle dock rekomendera att man prövar en flexibel lösning med flera ljuskällor där man kan öka o sänka ljuset efter behov.

Bara så man inte begränsar sig direkt från början med att snåla på ljuset, det kostar bara mer att uppgradera senare.

//NiXoN

LED glitter kan man få även om man inte har dom som huvudbelysning, så det kan vara bra/snyggt att kombinera några dioder med en T5 ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte skrivit vad du ska ha i akvariet vilket ju är helt avgörande för vilket ljus du bör ha. Ska du ha sps:er så tycker jag inte du ska gå under 1w/l vid MH och/eller lysrör. Till mitt 580l kar har jag 2x250w MH och 2x58w T5 actinic. Personligen skulle jag aldrig villa köra bara lysrör då man förlorar glittret vilket jag tycker ger fint liv åt burken.

Med LED så får du också glitter. Hur många watt per liter vet jag inte, därom tvistat det ju här på guiden. Min LED erfarenhet sträcker sig till mitt kök där jag lyser upp bra med 18w LED vilket varit långt ifrån möjligt med lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack för svaren Niklas och Christer. Jo det lär vara sps:er jag kommer att vara intresserad av. Hur vet man var de har för krav, då enligt Niklas man bör anpassa sig efter det. Jag menar alltså mer specifikt, handlar det om att själv få en känsla för sina invånare och deras behov eller brukar det vara angivet likt kost råd för fiskar?

Om man skaffar sig en kub på tex 65x65x65cm (275l), vad skulle ni rekommendera för ljud så? De flesta armaturer med T5 har jag insett är 120cm långa... så finns det kortare, eller är det LED och MH man bör ge sig i kast med?

Vänligen Kristoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett så kräver SPS mer ljus än mjukkoraller.

Sen finns det mjukisar som vill ha mycket lyse och SPS/LPS som inte kräver särskilt mycket.

Kuber är ganska svåra när det gäller att klämma in mycket ljus, enbart T5 går nästan bort i en kub i din storlek, kanske kan klämma in 6-8x24w där. Tror att 39w rören blir lite långa.

Så då finns bra MH eller LED kvar, LED vet jag inget om men det lär finnas lite att välja på där.

Visst 6x24w T5 kommer man ganska långt med om man kan klämma på riktiga måsvingereflektorer, och sätter dom mest ljuskrävande korallerna så högt som möjligt.

Om utrymme finns så kläm in 8 rör.

Min rekommendation blir nog ändå 1x150w MH med 2x24w T5, möjligen att man går upp till 250MH med T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade den här:

Aqua Medic Ocean Light T5/Metal Halide Combo - 24 inch 1 x 250 Watt MH + 2 x 24 Watt T5 Fixture - Black

som Wiking har i sitt 65 kubs kar. Den armaturen verkar bara vara 60 cm lång. Är det någon som har erfarenhet av dessa och kanske till och med vet vart de går att köpa i Sverige?

Kolla köp och sälj här på svg tror att Manne säljer en sådan !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det stämmer väldigt bra, manne säljer en sådan.

Jag är dock inte redo för att köpa någonting ännu, endast i planering, och påläsnings stadium och vill inte göra några "commitments" till någonting :)

Men är det är bra armatur, någonting som känns värt att satsa på när tillfället väl kommer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja! då hoppar jag in i tråden

jag har en kub p 60*60 65 hög.! ca 60cm med vatten.

tills nyligen har jag kört just en aquamedic ramp med 250w mh samt 2 t5 rör a 24w stycket, ett i framkant på rampen samt ett i bakkant.

kan bara säga att det är en klockren ramp som passar perfekt till dessa "moderna" kuber som är hemskt 'inne' just nu.

den är väldigt "slimmad" och enkel att ha med o göra. passar perfekt om man vill köra "öppet" över ett kar.

den har en sladd vid varje upphängning så du kan tända t5 rören först o sen Mh'n efter det, 2 st timers så är det klart.

jag har ca 230 Liter vatten i kuben och tillhörande sump under, har väldigt varmt i huset under hela sommaren och jag har klarat mig med en "datorfläkt" noctura 120mm som jag satte på akvariekanten så den blåste mellan rampen o vattenytan. behövde inte mer 'kylning' än så.

rampen är ca 60cm bredd o passar peferkt över 60-70cm bredd kub eller något i den stilen.

ända anledningen att jag bytte är att LED är för min del hemskt intressant o pengarna till två ledramper fanns , dock började jag med en först.. men där snackar vi en bra bit över 10000 i kostnad för två ramper för min del med detta byte.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne för kommentaren.

Det är skönt att få lite vänliga inputs får någon som sitter och plaskar med samma saker :)

Då fortsätter läsandet och planerandet med ändå lite mer information...

När man tänker 1W/l, är det inklusive eller exklusive sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne för kommentaren.

Det är skönt att få lite vänliga inputs får någon som sitter och plaskar med samma saker :)

Då fortsätter läsandet och planerandet med ändå lite mer information...

När man tänker 1W/l, är det inklusive eller exklusive sump?

ur min egen erfarenhet så är 1w/L helt enkelt förlite.. MEN det är min smak o tycke som avgör det, inte minimi krav för vissa koraller eller så. när man kör på MH belysning så givetvis blir det ljust på vissa ställen o mörkare på andra vilket ger att man kan ha många olika "platser" för korallerna efter deras ljusbehov tex..

i mitt fall så är 230L inkl sump o jag körde 250+24+24 = 298w vilket passade perfekt.

mvh manne

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...