Gå till innehåll

I planeringsfasen för att inhandla ett nanokar


minimicke

Rekommenderade inlägg

Har tänkt att inhandla Aquatic Nature Cocoon 6 31,5L.

Den kommer ju med en solarboy duo på 26 watt och ett hang on filter. Kommer ju att bytta lampan som kommer med, men min fråga är till vilken?

Vad det gäller filtret så har jag läst på forumet att det låter väldigt mycket. Så jag funderar på att byta det mot ett litet ytterfilter, så frågan är vilket tror ni skulle passa?

En annan fråga är om det är bromma zoo som är billigast på ovannämda akvarium?

Har försökt leta på webshopar i tyskland men inte hittat något.

mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sätta ihop ett eget kar?, kostar inte så mycket att få en glasmästare att skära till skivor.

sen finns det säkert flera här på guiden som kan rekommendera utrustning till den storleken du väljer. Blir nog 99% snyggare om du bygger själv mot att köpa ett clownhotell eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det mycket pengar, man får betala för både märket o den stil det innebär. Dock så får ni tänka lite helhet på det , det ingår en bra skummare och ni får inte glömma att det följer med en LED belysning som absolut inte är gratis. Sen en bänk, sump mm.

Givetvis ser många till vad akvariet har kostat, men gör en fundering på hur mycket man lägger på sin salthobby på ett år, då kanske det inte orimligt längre.

Jag har själv ett kubakvarium som en glasmästare byggt.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det mycket pengar, man får betala för både märket o den stil det innebär. Dock så får ni tänka lite helhet på det , det ingår en bra skummare och ni får inte glömma att det följer med en LED belysning som absolut inte är gratis. Sen en bänk, sump mm.

Givetvis ser många till vad akvariet har kostat, men gör en fundering på hur mycket man lägger på sin salthobby på ett år, då kanske det inte orimligt längre.

Jag har själv ett kubakvarium som en glasmästare byggt.

Mvh Manne

Håller med dig Manne !

Varför inte köpa en lada i stället för en ny v70 båda kör ju dig från punkt a till punkt b? Samma med tex Elos och Geismans minikubber när det finns fula enkla plast nanokar ? Det finns ju folk som vill ha ett lite mer kvalite och design som inte så många andra har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Manne !

Varför inte köpa en lada i stället för en ny v70 båda kör ju dig från punkt a till punkt b? Samma med tex Elos och Geismans minikubber när det finns fula enkla plast nanokar ? Det finns ju folk som vill ha ett lite mer kvalite och design som inte så många andra har.

Elos har säkert jättebra grejer, och jag skulle hemskt gärna haft ett elos kar, dock nån större variant och jag har möjligheten att köpa ett, men jag tycker verkligen inte det är värt dom pengarna, å andra sidan så skulle jag inte heller rekommendera å köpa det allra billigaste, nånstans mitt emellan brukar vara bra . Ett bra alternativ är att köpa allt i lösa delar, det har jag gjort och kommit undan mycke billigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen finns det ju folk som kör ny V70 som en kratta å kungar som kör lada med stil (fast jag erkänner att jag är svag för märke/helhet/kvallite/etc). Tror för övrigt att den här tråden börjar drifta iväg från vad den var tänkt att handla om..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej :) vilken debatt det blev!

Utryckte mig otydligt vad det gäller lampan så kommer jag byta lysröret inte själva lampan.

Vad det gäller design så gillar jag formen på cocoon. Om det är någon annan som har något liknande så tipsa gärna.

Hade tänkt att ha lite levande sten och lite rengörare och eventuellt någon liten fisk om jag hittar någon som inte plågas på den lilla ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan varmt rekommendera Aqua Medic´s Yasha NanoReef.

Ett litet kompetent kar med skummare och LED-belysning.

Det kostar inte en förmögenhet och fungerar utan en massa ändringar.

Visst, bilden som jag hittade på nätet är inte realistisk. Det går aldrig att hålla så många koraller med så lite ljus....

post-5346-14468920678961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan varmt rekommendera Aqua Medic´s Yasha NanoReef.

Ett litet kompetent kar med skummare och LED-belysning.

Det kostar inte en förmögenhet och fungerar utan en massa ändringar.

Visst, bilden som jag hittade på nätet är inte realistisk. Det går aldrig att hålla så många koraller med så lite ljus....

Det såg precis ut som jag vill ha det. Vart kan man köpa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan varmt rekommendera Aqua Medic´s Yasha NanoReef.

Ett litet kompetent kar med skummare och LED-belysning.

Det kostar inte en förmögenhet och fungerar utan en massa ändringar.

Visst, bilden som jag hittade på nätet är inte realistisk. Det går aldrig att hålla så många koraller med så lite ljus....

alla koralller som jag känner igen där är antingen solkoraller eller någon slags svamp.. ingen av dessa koraller kräver ljuse för att klara sig.. dock massor med foder istället.. snyggt kar , tveklöst.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu tittar på det som du frågar om så har AN en lampa som passar bra till ett saltvattenskar och det är en 26 watts kombinerat blått och vitt lågenergilampa NA:s ordernummer SO 02 169. Det finns åtminstone en till som kör den kombinationen på guiden. Sök på Stooolpe som signatur. Du klarar dig bra med ett enkelt påhängsfilter men se till att du syresätter bra genom ordentlig rörelse i ytan. Gör veckovisa vattenbyte på 10 till 15 liter och överbelasta inte karet. Det finns små gobies som är perfekta i dessa små kar - de blir bara 2 till 3 cm långa. Sök på eviota eller trimma. Olika Gobiodonarter passar också - exempelvis den vackert gula Okinawagobien. Det går också att ha någon av de mindre räkgobierna också. Räkor, eremiter, snäckor och krabbor går också bra.

Läs denna tråd så får du en del tips

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35348

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu tittar på det som du frågar om så har AN en lampa som passar bra till ett saltvattenskar och det är en 26 watts kombinerat blått och vitt lågenergilampa NA:s ordernummer SO 02 169. Det finns åtminstone en till som kör den kombinationen på guiden. Sök på Stooolpe som signatur. Du klarar dig bra med ett enkelt påhängsfilter men se till att du syresätter bra genom ordentlig rörelse i ytan. Gör veckovisa vattenbyte på 10 till 15 liter och överbelasta inte karet. Det finns små gobies som är perfekta i dessa små kar - de blir bara 2 till 3 cm långa. Sök på eviota eller trimma. Olika Gobiodonarter passar också - exempelvis den vackert gula Okinawagobien. Det går också att ha någon av de mindre räkgobierna också. Räkor, eremiter, snäckor och krabbor går också bra.

Läs denna tråd så får du en del tips

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35348

MVH Lasse

Tack för tipset det var bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...