Wiking Postat 8 november 2010 Dela Postat 8 november 2010 Har sökt runt lite men kan inte hitta det jag söker. Om man tillsätter 1 gram kaliumsulfat per 100 liter vatten, hur mycket ökar man då kaliumvärdet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 8 november 2010 Dela Postat 8 november 2010 Kaliumsulfat innehåller ungefär 44,9% kalium viktmässigt när jag slår det på miniräknaren. Så 1 g kaliumsulfat innehåller 0,449 g kalium vilket ger en höjning med cirka 4,5 mg/l i 100 liter vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 november 2010 Författare Dela Postat 8 november 2010 Aj tusan, inte mer. Nu kommer jag att gräma mig ett tag eftersom jag inte beställde ett kalium test senast jag inhandlade tester. Jag har aldrig brytt mig om kalium, men nu börjar jag bli lite nyfiken......Ett stort tack Claes! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 8 november 2010 Dela Postat 8 november 2010 Man kan lösa 110 gram i 1 liter vatten och anv man då 10ml så höjjer det kalium halten med ca 5mg/liter på 100 liter vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Pedersen Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Väcker den här tråden en snabbis.Vilken koncentration av kaliumsulfat har vatten (osmosvatten) när det är mättat? Jag hällde tidigare ikväll ner cirka 250 gram K2SO4 i ungefär 1,5 liter vatten och jag får inte den sista sörjan på botten att lösa sig. Vilken är den maximala koncentrationen (vid normala förhållanden) som vattnet kan hålla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Det löser sig lite mer än 100g/L så du får nog späda ut det en del mer 2.5L är nog rätt bra att nå till i.a.f., eller kanske dela det i två 1.5L flaskor så det blir 3L, sen är det ju självklart temperaturberoende, mer lösligt ju varmare det är. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Pedersen Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Det löser sig lite mer än 100g/L så du får nog späda ut det en del mer 2.5L är nog rätt bra att nå till i.a.f., eller kanske dela det i två 1.5L flaskor så det blir 3L, sen är det ju självklart temperaturberoende, mer lösligt ju varmare det är.Tack, eller så tänkte jag att om jag använder vätskan enbart från det övre skiktet utan att skaka på flaskan så kan jag sedan fortsätta fylla på med osmosvatten när jag gjort slut på en del av flaskan och upprepa tills jag märker att allt börjar ha löst sig på botten (då kommer jag göra slut på hela flaskan istället och börja om från början med nytt K2SO4 och vatten), låter det vettigt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Jådå, det kommer nog funka, då kör du med en mättat lösning konstant, så halten av kaliumsulfat kommer ligga runt 110-120g/L beronde på temperaturen på vattnet 20-25grader.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mats_öland Postat 26 december 2013 Dela Postat 26 december 2013 kaliumsulfat ni pratar om är det samma som typ lantmännen (granngåden ) säljer ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Camenius Postat 26 december 2013 Dela Postat 26 december 2013 Jag köper mitt här http://www.haack.se/pmdd/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 26 december 2013 Dela Postat 26 december 2013 Jag köper mitt här http://www.haack.se/pmdd/Samma här, har för mig jag mailade direkt till honom då det inte stod som produkt på hans hemsida. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mats_öland Postat 26 december 2013 Dela Postat 26 december 2013 tackar men klurade fall det var samma ? e det det kan jag nog hämta hos en bonde jag känner.. kanske finns kaliumsulfat med olika blaningar i ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 26 december 2013 Dela Postat 26 december 2013 Om det är hos en bonde så hade jag skippat det, det är mycke vanligt att blanda i någon form av fosfat.Det är så buslitepengar att det är bättre att gå på tipset med Peter Haack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mats_öland Postat 26 december 2013 Dela Postat 26 december 2013 tackar LN21 blir o beställa då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 28 juli 2017 Dela Postat 28 juli 2017 On 2010-11-08 at 22:45, Andreas N sa: Man kan lösa 110 gram i 1 liter vatten och anv man då 10ml så höjjer det kalium halten med ca 5mg/liter på 100 liter vatten. Hur beräknar man hur mycket man bör tillsätta per dag? Eller tillsätter man bara en gång i veckan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.