Gå till innehåll

Hjälp med ideér för kommande ledbygge!


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

har precis startat igång mitt akvarium och har i dagsläget 2st 150W MH på ca 340L. Jag har under ett litet tag funderat på hur jag skall få i lite mer ljus men då mitt akvarium bara är 40-50cm djupt (bågad) så har jag inte så jättemycket plats att arbeta med för att inte komma ivägen för mina MH.

Tanken är att jag skall bygga en LED armatur med 12x 3W Blue / Royal Bluecree lampor som skall vara utspridda på en 1meter lång armatur.

Har bara ett par problem som jag kommer på just nu.

1. vart kan man få tag på en 100cm X ~10CM lång bit aluminium eller en heatsink i liknande storlekar?.

2. Hur går man bäst till väga att kyla något sånt (känns inte riktigt som fläktar är bäst väg att gå...)? behövs det mer än passiv kylning för så mycket aluminium och så få leds?

3. Finns det några färdiga paket som liknar det jag tänker på? jag har kikat på denna men den är bara typ 45CM lång så det blir inte bra på mitt 150 kar...

http://www.rapidled.com/servlet/the-104/CoralSky-SL-II-without/Detail

Tack för hjälpen :)

MVH

Reuben!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjena

Ett tips är att kolla med reefledlights.com han kan mycket.

Jag har köpt mycket från han och det funkar mycket bra.

Så länge du använder dig av en heatsink så är fläkt det bästa.

Den är ju tillverkad för att växla bort värmen i luften.

Du kan ju enkelt vända till tex Eaab som har massa aluminium om du väljer att inte använda dig av en heatsink.

Man får ju på något annat sätt kyla den plattan med en kylar som man kopplar till slingor eller kanaler på/i den plattan du väljer.

Ett bra tips är att ha 25-50% överkapacitet med leds och sen dimmra till önskad färg på ljuset.

På så vis kan du få den mängden ljuse du behöver men ändå få rätt färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. vart kan man få tag på en 100cm X ~10CM lång bit aluminium eller en heatsink i liknande storlekar?.

2. Hur går man bäst till väga att kyla något sånt (känns inte riktigt som fläktar är bäst väg att gå...)? behövs det mer än passiv kylning för så mycket aluminium och så få leds?

Kylflänsar finna att köpa t ex här. Men jag gissar att det inte är gratis.

Annars kan en mer ekonomisk DIY-lösning vara vanlig aluminiumprofil - t ex T-profil eller fyrkantsprofil. Finns t ex på Hornbach såg jag när jag var där senast. Minskar ytan på kylflänsen krävs aktiv kylning med fläkt.

12 st Cree ger inte så mycket ljus - det rör sig bara om 36 W ungefär så förvänta dig inga underverk i ljusstyrka om du sprider det över en större yta. Men om rakt under LED-linsernas ljuskoner kommer det att finnas fint med ljus. Blå och vita LEDar ger discoeffekt om du sätter dem om vartannat med jämna avstånd: en blå ljuskon en kallvit osv. Vill du undvika discoeffekten sätter du en blå och en vit LED parvis alldeles bredvid varandra så att ljuskonerna blandar sig. Men med 12 LEDar blir det då bara 6 par - dvs sex ljuskoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...