Gå till innehåll

HJÄLP! Kh


jonnyA

Rekommenderade inlägg

Hjälp mitt Kh är för högt (14,4) vad kan man göra föra att sänka det?

jag har gjort del-vattens byte för ett tag sen så ja vill inte göra det på ett tag.

Jag är tacksam för alla svar

Vad har du för calcium värde?. Personligen så hade jag nog bara väntat ut det hela, då det inte är allt för allvarligt enligt min åsikt!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger där det ska ca 425 det har varit lågt ett tag så ja har kört med Bio-calcium för att få upp det, tror att det är det som har höjt Kh. sluta med det för ett par dagar sen,

Okej, jag skulle väntat ut det, vad har du i karet?, mycke sps/lps ? isåfall bör det inte ta så lång tid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag skulle väntat ut det, vad har du i karet?, mycke sps/lps ? isåfall bör det inte ta så lång tid :)

Nja är ny på det här har haft det i ca 4mån men har lite av båda en så länge (sps/lps sten koraller) en mjuk korall, men det verkar som dom inte mår så bra av det här ja tycker dom har varit finare förut, har ca 8-9 st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM Bio Calcium (pulver på burk?) är inget preparat att rätta till värden med. Det är ett balanserat pulver med Ca och Kh, så om ca är lågt och man använder detta för att justera med så skjuter Kh i höjden.

Det är dock utmärkt att hålla balans med.

Bättre att använda rena tillsatser om man ska rätta till felaktiga värden, inga "kombo"produkter.

Kalciumklorid, Natriumbikarbonat, och magnesiumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM Bio Calcium (pulver på burk?) är inget preparat att rätta till värden med. Det är ett balanserat pulver med Ca och Kh, så om ca är lågt och man använder detta för att justera med så skjuter Kh i höjden.

Det är dock utmärkt att hålla balans med.

Bättre att använda rena tillsatser om man ska rätta till felaktiga värden, inga "kombo"produkter.

Kalciumklorid, Natriumbikarbonat, och magnesiumklorid.

Hej Ok det är så det funkar då ska ja fixa det så fort som möligt, mätte Kh nyss och det är på väg ner iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...