Gå till innehåll

Hjälp gällande sump


JonWil

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

Har suttit och dreglat över alla underbart fina kuber som finns här på forumet och bestämde mig nu att slå 2 flugor i en smäll och lära mig bygga akvarium samtidigt som jag fixar mig en riktigt snygg kub att skryta med!

Glasmästeriet skall skära ut 5st 55x55x0.6 (Vill limma och så själv) men det slog mig nu att jag vill ju ha en sump men jag har ingen aning om hur jag ska göra faktist.

Nedan är en bild på hur jag hade tänkt göra det, den lilla svarta boxen hade jag tänkt skulle ha en lägre kant än resten av karet. Men hur gör jag gällande pvc rör osv ner till sumpen för att få det hela säkert ?

Jag har sett många olika byggen och fastnat helt för att det enda som ska sticka ut i karet är pvc rör och pumpar och dessa gärna gömda också.

hurdetrtnkt.png

glasmästaren måste nämligen be leverantören av glaset skära ut eventuella hål då det är för tjockt för dom verktyg han har här.

Sumpen är ett vanligt 60x30x30 kar och skall stå rakt under kuben i en förhoppningsvis ljudtät möbel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte ha 5 st 55 bitar, då funkar det ju inte att limma som man brukar.

2 Av bitarna behöver vara bredare för att täcka dom andra skivornas ändor så att du får kontaktyta, kom ihåg att räkna med fogarna.

Sen skulle jag rekomendera att du går upp till 8mm glas för en såpass hög kub, det är vad jag har haft på mina 55 höga kuber.

Att få ut 140 liter saltvatten på golvet blir en dyr lärdom...

Förövrigt så skulle jag föreslå att du beställer burken färdigbyggd med slipning box o borrning, det kostar ibland mindre än vad lokala glasmästare tar för bara bitarna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

betalar en tusenlapp för bitarna, redan slipade så tror verkligen inte att jag kan få det billigare :) Vill verkligen bygga det själv så att köpa färdigt kar är inte att tänka på. Jag vet att 6mm är lite lite, men om jag räknat rätt hamnar safety på 2.5 vilket borde duga.

Tack för påminnelsen om fogarna! hade jag inte tänkt på alls faktist, dumma mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, du kan ha rätt. Ska be om ett 8mm glas istället.

Mittstag var en finurlig sak, men den skulle vara i vägen för ljuset rätt rejält ser det ut som, så blir nog tjockare glas istället.

Nu gällande sumpen; hur många in/ut rör behöver jag och bör dom vara olika tjocka ? Måste nämligen säga till hur dom ska skära innan onsdag morgon.

Tack för all hjälp förövrigt, det här kunde ha gått åt pipsvängen annars!

Edit: Insåg nu att mina frågor var rätt dumma, men man har lite hjärnsläpp ibland! hehe. Kollade igenom sump tråden och har nu en uppfattning om vad som ska göras och hur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 St rör är min rekomendation, 1 retur en hävert och en backupp om nåt skulle gå fel.

Jag funderade dock om du hade koll på hur man brukar limma kar, det är inte bara fogen man skall räkna med men att skivorna på "långsidorna" skall överlappa kortsidornas skivor.

Dvs med 8mm glas blir bredden 55cm+1,6cm + fog på1-3mm på två av skivorna.

En klassisk miss är att använda fel typ av silikon, det skal vara för akvariebruk och så skall det vara starkt nog. Dom som säljs på många vanliga butiker har en max rekomendation på 60liter.

Perrenator är väl det som vanligtvis rekomenderas för större byggen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättiksbaserat silikon och inte våtrum om jag minns rätt? som sagt; detta är ett försök för att se om jag lyckas, men det blir alltså botten på 55x55, 2 sidor på 56.6x55 och 2 st 55x55. eller har jag räknat fel nu ?

Skall se om jag hittar perrenator någonstans.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ha koll på vad du gör ifall att nåt går fel och försäkringsbolaget får för sig att titta närmare på vad som hänt.

Vattenskador kan bli omfattande och extremt dyra att fixa...

Har du byggt karet fackmannamässigt så är det lungt, det innebär rätt material och förfarande.

Vill du bli övertygad om att det gäller att vara nogrann så häll ut 1,4 dl mjölk på golvet och föreställ dig sedan hur det skulle bli med 140 liter;)

Skivorna har du räknat rätt på fast 56.6 är bara glaset utan fogmån, det kan behövas någon mm på vardera sida för fogen.

Även om silikonet är ättiksbaserat så kan det finnas antimögelmedel eller olämpliga mjukmedel etc i det, så köp nåt du vet är rätt.

Sen läs på om akvariebygge innan du skrider till verket, lättare om det blir rätt rakt av.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart, det är ju inte direkt duplot sen man var liten, hehe. Fixade extra vattenförsäkring när jag började med salt.

Alla sidor blir +1mm och ska leta som en tossing efter rätt silikon; om jag är osäker väntar jag med att köpa silikonet tills jag åker till sthlm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...