Gå till innehåll

KH Minskning


Exxec

Rekommenderade inlägg

Jag har haft enorma problem att få mitt KH värde bra. Nu bestämde jag mig för att kolla hur mycket det sjunker på ett dygn utan tillsatser och bra värden på Mg Ca.

Mitt KH går ner 1 enhet per dygn. Mätt 2 ggr med saliferts test båda gångerna. Varför?

Det känns som jag måste köra någon balling typ för att kunna köra karet överhuvudtaget.

Jag har tillsatt bikarbonat för att få upp värdet, pH har inte påverkats alls vad jag sett på ca. 3 veckor. Ligger högt i pH dessutom, runt 8.3, rubbas inte av bikarbonatet.

Skulle jag kunna tillsätta bikarbonat direkt i påfyllnads vattnet, uträknad dos med aquacalc då. Törs jag köra dubbelbuffer eller kommer pH dra iväg då?

Reser en del i jobbet så karet måste klara sig själv och KH minskning på 1 per dygn känns ju så där.

Det är ett ca 100 liters kar. Lite belastning, salt 1.026 temp 25-26. Allt trivs utom en sorts eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du reser bort längre tider så tycker jag du kan börja fundera på balling.

Om du bara fyller på med karbonater, så kommer ca gå i botten. Kanske inte första dagen direkt, men under en vecka kan det börja gå lågt och då måste du börja bråka med det med. Vilket medföljer att värdena åker jojo, det gillar inte korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du skulle kunna testa.. kör halv dos i osmosvattnet över den tiden din behållare räcker. o mät o se hur det beter sig.

jag har själv gjort så när det vad dax o höja Kht under en längre tid.. man vill ju inte höja försnabbt heller.

mvh manne

Så får det bli jag kör i 3/4 dos i osmosen och kollar vad jag hamnar på.

Nej grymt svårt att få upp värdet när man knappt pyttsar i nog mycket för att täcka åtgången ;)

Om du reser bort längre tider så tycker jag du kan börja fundera på balling.

Om du bara fyller på med karbonater, så kommer ca gå i botten. Kanske inte första dagen direkt, men under en vecka kan det börja gå lågt och då måste du börja bråka med det med. Vilket medföljer att värdena åker jojo, det gillar inte korallerna.

Förra veckan sjönk mitt ca värde med runt 40-50 så det verkar stämma bra :)

Då buffade jag det ändå med en mindre dos mitt i veckan.

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ovanstående, dosera inte enbart natriumbikarbonat utan tillsätt också en balanserad mängd kalciumklorid. Annars blir det bara en långsam resa mot kalciumproblem.

Sen undrar jag om du är säker på att du har en biologisk åtgång om 1 KH-enhet per dygn? Det är förvisso inte någon omrimligt hög förbrukning men det kräver ändå sin koralltilläxt (eller kalkalgstillväxt). Anledningen till att jag undrar är att det är ganska lätt att få icke-biologisk förbrukning av alkalinitet och kalcium om man försöker tvinga upp båda dessa värden högre än vanligt saltvatten. Dvs jag undrar vad du har för uppmätta värden för kalcium, magnesium och KH? Vilket är målvärdet för KH du försöker nå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder Jag har 8 som mål på KH.

Värdena är Mg=1320mg/l Ca=420mg/l 7,7dKH pH=8,3 Salt 1,026 25,5°C

Jag har väldigt mycket kalkalger och tillväxten på korallerna verkar väldigt bra.

Jag tycker också att det är väldigt mycket. När jag började buffa upp KH så låg jag runt 4. Tagit mig rätt länge att komma upp i 7.7 :smiley9: typ 3 veckor...

Kollade aldrig upp åtgång och var orolig för pH dropp.

Tyckte det var nära nog 8, så då lät jag karet vara exakt ett dygn och gjorde en ny mätning.

Det jag buffar med är Kalciumklorid, Bikarbonat, magnesiumkloride/sulfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett dropp med en tysk hårdhetsgrad i KH motsvarar att 17,6 mg/l kalciumkarbonat har bildats (ettdera biologisk eller abiotiskt) 17,6 mg/l kalciumkarbonat motsvarar ca 7 mg/l som kalcium. eftersom även en del magnesiumkarbonat bildas i processen så kan man säga att vid ett dropp på ett i KH så bör du förlora ca 5-7 ppm (mg/l) kalcium - det är så lite att det är svårt att kvantifiera med akvaristiska mätmetoder.

Ett sätt att hjälpa till att balansera är att använda kalkvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...