Gå till innehåll

Lickes Elos mini 70 liter


Licke

Rekommenderade inlägg

Hej.

Tänkte att det nu börjar bli dags att synas här på SVG efte att ha varit en passiv läsare ett tag.

Jag har sedan jag slutade med sötvattenakvarium (Malawi) för ca 3 år sen känt ett sug åt saltvattenhållet. Jag visste att om jag skulle dra igång ett akvarium igen skulle det nog bli salt. Tidigare i höstas var vi på semester till Egypten där vi snorklade en massa, det var nog en bidragande "orsak" til att jag nu tagit steget. Jag har under tiden varit inne här på forumet och läst en hel del, beundrat alla fina bilder, fasats över svåra kemiska resonemang men även beundrat allas positiva och hjälpsamma inställning! Här vill jag vara med en dag har jag tänkt.-Tummen upp

Det jag har skaffat är ett Elos mina akvarium, begagnat och i gott skick. Akvariets "första liv" finns förresten beskrivet här hos användaren Newbe.

Så här ser det ut i akvariet efter en dryg veckas drift:

post-4041-14468920738116_thumb.jpg

Kunde få med mig en hel del vatten från förra ägaren så flytten motsvarade inte mer än ett rejält vattenbyte.

Ca 24h innan dessa bilder är tagna satte jag in levande sten som jag köpte begagnat via köp/sälj här på SVG. Tycker att jag fått till det rätt bra om jag får säga det själv. Vad tycker ni?

post-4041-14468920738352_thumb.jpg

Jag är lite bekymrad över hur "trött" min Sarcophyton verkar, den kom igår tillsammans med LS. Vad bör jag göra med den tycker ni, ska jag försöka vinkla om stenen den står på, försöka stötta den eller är det bara att vänta ut den? I morse innan belysningen var tänd såg jag att den hade "blommat ut" med sina spröt.

post-4041-14468920738552_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen som skribent!

En liten varning bara - levande sten kan ibland ge ammoniak/nitrit när den flyttas även om den kommer från ett annat kar. Det kan vara nitrifikationsbakterierna som störs? Så det kan vara bra att hålla koll på detta och ta det lugnt med matningen så att du inte råkar ut för någon giftig ammoniaktopp så här de första veckorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser fint ut. tycker det skymtar en vortech mp-av-nåt-slag i bakgrunden. som tidigare sags, så ta det lugnt med matning å nya inköp.. lätt att rusa iväg och förköpa sig. är det en bta (bubble tip anemon) som clownerna går i? folk brukar höjja ett varningens finger när det gäller anemoner och nystartade kar, men fick med några när jag köpte mitt begagnat, och det har fungerat utan problem.. snygg uppbyggnad av stenen föresten /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de goda råden! Jag ska ta det lugnt med matning och hålla koll på värdena. Jag har tester för bla nitrate men inte för nitrit eller ammoniak, ska man ha tester för alla tre eller mäter man bara nitirare eller hur fungerar det?

Ja Ballsam, det är en MP10 som sitter där. Vrider jag på den mycket yr det sand i hela akvariet:snurrig:

Ja SaltisHenke, jag fick med doseringspumpen, den står på 5ml/dygn/kanal i nuläget, har en hel del att läsa på om hur mycket och när det är dags att tillsätta mer. Ballingdunkarna är blandade enligt ett universellt recept.

Det är en Bubble tip anemon som clownerna går i. Fick den och clownerna med akvariet. Hela anläggningen var komplett förutom levande sten. Osmos filter osv. Stenen köpte jag från ett annat håll begagnat, det är allt jag köpt i nuläget. Nu ska jag låta tiden gå och försöka vara med och reglera det som behöver regleras.

Mvh Mats

Ändrat av Licke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, jag kör med Elos original diodramp. Sett att vissa byter till andra diodramper osv men jag tycker att den passar så bra utseendemässigt, hoppas att ljuset är tillräckligt.

Mvh Mats

a.. så kul, du får berätta hur det går med den rampen.. det är ju en liten sötsak bland alla klumpiga belysningar som finns.. vet du vad för dioder som finns i rampen ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, det första jag hittade när jag letar spec på dioderna hittade jag detta, ser ut som ett tillägg till originalrampen, den har jag inte sett innan. Någon som vet mer om den?

Det jag hittar om dioderna är:

e-lite LED fixture in anodized aluminum with power supply.

18 individually reflected 3w/ 80 lumen per watt LED`s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Mina vattenvärden sedan uppstart av akvariet har varit så här:

____________Nitrat___MG__CA__KH__Densitet__temp

2010-11-13 _____________________ 7

2010-11-15___________1600_______7

2010-11-16 ________________ 500

2010-11-17___________1300__500__ 9____ 1.026____ 25

2010-11-28 ____ 0____ 1300__ 450__ 9____ 1.026____ 25

2010-12-06 __________1150__ 500__ 6____ 1.025____ 25

Kör Balling recept:

Dunk 1

4l osmos

288g Calcium Chlorid Dihydrat

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Hevy Metal Komplex

Dunk 2

4l osmos

328g Natrium Hydroxid Carbonat

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk 3

4l osmos

220g Magnesium Hexa Hydrat

32g Magnesium Hepta Hydrat

96g Mineralsalt

Jag doserar 9ml/dygn/dunk i nuläget.

Ska jag justera något efter mätresultaten i ovan, är det för tidigt att se en trend? Att Kh sjunkit till sista mätningen, ska jag göra något? Vet inte riktigt Vilket mätvärde jag ska beakta för att justera Ballingdos.

Tar tacksamt emot era råd och tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Titta vad det går framåt! Sedan en dryg vecka tillbaka har jag en Valenciennea Strigata (sandvändande fisk) till hjälp att röra runt i sanden. Börjar få koll på vattenkemin och lär mig styra mot stabila värden. Känns om att utvecklingen bara kan gå framåt nu.

post-4041-14468921167614_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Oj, bara två veckor sen förra bilden, se vad det växer :ler:

Anemonen har själv klättrat upp på stenen.

post-4041-14468921358674_thumb.jpg

Kämpade med att få upp Kh, låg mellan 6 och 7 trots att jag höjde buffer. När Elos-testet tagit slut köpte jag i stället ett Salifert-test. Det visade dryga 9 i stället. Eftersom det testet är nytt och erkänt bra styr jag nu efter det testet.

Ballingtillsatser: Ca ligger stabilt på 450 utan tillsatser och Mg på 1350 med 10ml/dygn. Kh kör jag i 30ml/dygn. Gissar att det har med uppstarten att göra och att det kommer att förbrukas mer jämlikt med tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thank you Samuel!

Nja, jag fick med två ganska små stenkorallfraggar som ser ganska oförändrade ut. Ärligt talat vet jag inte om de lever. Man ser båda i mitten av bilden som finns i inlägg #14. Om dessa inte tar sig kommer jag småningom om skaffa något. En sak i taget bara. Börjar känna lite kontroll på vattenvärdena och Ballingsystemet, mjukisarna växer, lugn algtillväxt osv. Nästa steg är nog någon eller några fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det var inte länge sen jag funderade på om jag skulle ta bort de rester som fanns av de "skrumpna" resterna som tidigare hade varit koraller jag köpt begagnat. Numer växer det så att det knakar! Sarcopython växer enormt, mest på längden.

post-4041-14468921485986_thumb.jpg

Vad tycker ni, borde jag kapa den? Jag har en streamer på bakväggen precis ovanför den, vet inte riktigt var jag ska ha den annars.

De gröna skivorna som sitter på samma sten som anemonen växer också bra men de är ganska bruna till färgen. Nattetid när de drar ihop sig och månljuset är tänt är de så väldigt gröna och fina. Betyder det något speciellt med tex ljuset när Sarcon växer på höjden och skivorna är bruna?

Valencian har tyvärr dött. Den åt inget annat än det som fanns i sanden, när jag väl köpte fryst Mysis och Artemia så åt han men jag är rädd att det var för sent. Sanden klarar sig bättre nu, kanske inte behöver någon "grävmaskin" av samma kaliber.

post-4041-14468921485789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a.. så kul, du får berätta hur det går med den rampen.. det är ju en liten sötsak bland alla klumpiga belysningar som finns.. vet du vad för dioder som finns i rampen ?

mvh manne

Det är Cree Dioder, kommer dessvärre inte ihåg vilka =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Då är det hög tid för lite uppdatering! Nedan finns lite bilder hur det ser ut idag, snart ett år efter min uppstart.

Efter sommaren har jag haft stora algbekymmer som jag till slut bemästrat, mycket tack vare Tommy på Aquarieleasing i Brommas goda råd! Var nära att ge upp hoppet måste jag säga men nu känns det mycket inspirerande igen. Senaste tillskottet är mina första stenkoraller som jag tyvärr glömde att skriva upp namnet på, det kanske ni kan hjälpa mig med att identifiera? Gröna flaket långt till höger på sista bilden och och den "spretiga" i mitten av näst sista och sista bilden.

Elosarmaturen har jag kompletterat med 9st Cree royal blue från RapidLed. Lite väl mycket blått kanske, fick ställa ner dom rätt mycket men de ger en enorm effekt på färgerna.

Stora clownen showar lite:

post-4041-14468923633078_thumb.jpg

Lilla clownen vaktar anemonen:

post-4041-14468923633308_thumb.jpg

Skön bild på eremiten:

post-4041-14468923633511_thumb.jpg

Eldräka i skydd från stenen:

post-4041-14468923633682_thumb.jpg

Mina clowner samt anemon som hängt med från början:

post-4041-1446892363391_thumb.jpg

Helhet framifrån:

post-4041-1446892363411_thumb.jpg

Helhet från sidan:

post-4041-14468923634337_thumb.jpg

Mvh Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...