DanneI Postat 20 november 2010 Postat 20 november 2010 Halloj,Ska ha i salt i mitt 546L (Tropic Marine salt). Vad jag får det till så bör jag ha i ca 16kg. Kan det stämma? Citera
alexochingencarina Postat 20 november 2010 Postat 20 november 2010 Det stämmer nog. Men tänk på att inte fylla ända upp då du ska ha i sten sand mm.Mvh Alex Citera
RobbanF Postat 20 november 2010 Postat 20 november 2010 stämmer nog ganska bra tror att det är ganska normalt med 4 kg salt per 100 l vatten oavsett vilket salt man använder./Robban Citera
Utstrand Postat 20 november 2010 Postat 20 november 2010 Jag skulle tagit lite mindre. Mätt salthalten och sen fyllt på lite i taget tills man kommer rätt. Jobbigt om de blir för mycket, då får du ösa ur massa vatten och tillsätta mer sötvatten.. Citera
DaTrucka Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Mellan 37-40 gram/liter är det vanligaste. Citera
Lasse Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Gå till http://www.mathgame.de/ Tryck på länken Riff-aquarium i vänsterspalten. Då kommer du till en sida där du kan ladda ner det utmärkta programmet Aqua-Calculator. När du installerat det så kan inställningar - allmänt - ställa in svenska som språk. På nerladdningsidan hittar du också en länk (Durchführung & Ergebnisse Salztests) Trycker du på den så får du upp en lista med de mest poppulära salterna och dess korrektionskonstanter. Dessa använder du på så sätt att du dividerar önskad salthalt i promille med konstanten och multiplicerar med antalet liter. Då får du salltmängden i gram. Konstanten för Tropic marine proo reef är 0,872 - du vill ha 35 promille i 100 liter. Detta ger 100*35/0,872 = 4014 gram salt. Skall du göra det så exakt som det går så skall du blanda dessa 4 kg salt i 96 kilo vatten (ca 96 liter). Blandar du istället i tio liter så använder du 400 gram salt till 9,6 kilo (liter) vatten.MVH LasseDirektlänk http://www.mathgame.de/Aqua/SetupACalc.exeGlöm inte att donera något på hemsidan !!! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.