Gå till innehåll

Kh och Ca stiger!


koaala

Rekommenderade inlägg

Jag har lagt nu frågan hit också, för att mera kemikunniga kunde hjälpa till.

Jag blir mera och mera förvånad att se att min ca och kh fortvarande ökar sig själva. Hur i hela världen är det möjligt?

Byte vatten ca en vecka sedan och fick värderna nere igen(kollade dagen efter vattenbyte), men nu har de stigit igen...

En vecka sedan

ca salifert 488, ca reef 450, alk reef 3,26(9,13), kh 10,75-11,2 (2 försök), mg 1290

nu före vattenbyte

ca salifert 497, ca reef 500, alk reef 3,4(9,52), kh 11,2, mg 1290

I övrigt har inte doserat någonting alls, utom givit mat till fiskarna, dustfoder till korallerna och lite fryst till anemon. För jag har minskat med matningen har fosfat och nitrat börjat sjunka.

Det enda konstigheten var bara att sr var igen oläsbart, men är värt att testa igen, att vara säkert.

Kan någon förklara det här, hur kan det vara så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten har varit länge 1,023 med refractometer, som jag har kollat i butiken och det visar rätt. Avdunstnat vatten fyller Aquatronica dator automatist från osmosvattnets reservuar, så ej saltvatten. Samt fylls osmosen på jämt så det hinner inte dunstna så mycket och värderna skulle vara jämna. Nyblandat vatten har rätta värden, så varje gång jag byter vatten får jag bättre värden i karet, men efter en vecka sticker de upp igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick och kollade över mitt refractometer, första provet visade fortvarande 1,023 men andra gången var det 1,025??? Ok, det här var ju inte klokt. Provade också hydrometern efter lång tid och den visade lite över 1,025, så tydligen kan jag inte tro på mitt refractometer endå, men måste testa i futurum med både tillsammans. Men om det nu stämmer med 1,025 ska jag behålla den eller försöka minska tillbaks till 1,023. Vad jobbigt det blir om refractometer håller på sådär, om man inte klarar av inte ens salthalten hur ska man klara av resten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nog slänga refractometern och skaffa en ny, det är inte rimligt att visa ena stunden 1,023 och på en gång efter 1,025. Trots detta var första mätningar gjort dag efter vattenbyte och nu innan vattenbyte. Har refractometern 0 med samma osmos vattnet och till och med gick och smakade osmosvattnet att det inte smakar salt, att jag inte gjort mistaget där, men nej, allt var som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tro att våra tester är absoluta är att tro lite för mycket. De kan i bästa fall ge en hänvisning till hur det ser ut men de skillnader du har mellan mätvärdena är inte katastrofala utan kan mycket väl däljas bakom namnet mätfel.

även felet mellan 1.023 och 1.025 är försumbart

Jag ligger alltid på 35 promille vilket är ungefär 1.026

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var just mätfel vad jag tänkte på. Tänker att något i vattnet påverkar testerna. Om vattnet är nyblandat visar testerna rätt, men sen i karet börjar det visa ökning, som är egentligen omöjligt. Koraller växer, zooanthus är fyllt öppen och inga som helst dödsfall (utom några sniglar, men där tror jag faktist en bov i stenen, i allafall har fått nya snigelbebisar). Det svåra är bara att veta om korallerna verkligen har allt de behöver och om 15 l i veckan som vattenbyte i 150 l kar räcker att tillföra spårämnen, för testerna skall man inte tro på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om allt fungerar bra och du inte har problem med djuren så tycker jag du skall ta det lugnt. Som redan skrivits så är variationerna på dina mätningar så små att det helt enkelt kan vara mätfel, våra tester är inte bättre än så. Låt det gå någon vecka och avvakta utgången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar salifert för att jag får väldigt konsekventa resultat och det har inte skiljt sig speciellt mycket från test till test.

När det kommer till refraktometern så brukar även den vara väldigt stabil, bara man ser till att det inte blir saltvalagringar kvar.

Den typen av små hopp i värden som du upplevt kan tyda på att optiken är skadad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att refractometer skall vara stabilt. Är nog med Nixon här att det nog ligger en spricka någonstans, men jag vet bara inte hur man kollar. Som sagt har tagit själv bra hand om den, har rensat och inte tappat, men sprickan däremot kunde vara ju där redan innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det räcker med en liten luftbubbla för att få 2 graders felvisning - men självklart kan det vara något fel med din refraktometer om du upplever att det ofta diffar.

helt nyblandat salt kan nog ge lite felaktiga mätningar, det bör nog stå ett antal timmar med cirkulation innan allt lösts och stabiliserats.

Är reeflab fabrikatet på dina tester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...