Gå till innehåll

Vart kan man få tag på Chetomorpha i göteborgs området?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Nån i din närhet borde ju ha. Den samt den rödalg som brukar kallas för "Red Turf" av de engelskspråkiga är de sista spåren jag har av alger i mitt system. De brukar blekna och se döende ut tills jag räddar dem med ett 15% vattenbyte som tydligen driver upp näringsnivåerna något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lite off topic på ursprungsfrågan, men jag läste på reefcentral att man kunde döda "red turf" alger genom att driva upp Mg till +1500ppm och att detta skulle vara ofarligt för koraller+fisk och snäckor, pods, etc.

Någon här som vet mer om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quite a few people, myself included, have had success killing off bryopsis hair algae with 1600ppm Mg. It seems that only Kent Marine brand (Tech-M) magnesium works. The magnesium level of surface water from the Red Sea is 1600ppm, so it isn't the magnesium itself that is working. One of the chemists from SeaChem did a talk on how elevated magnesium cannot kill off nuisance algae at MACNA two years ago, so something else in Tech-M is the key.

There are reports that Kent Tech-M (and other forms of magnesium) is high in lithium, and further speculation that this is the causative agent in the algae "cure". It is likely that lithium levels range from batch to batch so this would explain the hit and miss success reports as well.

För er info ifall någon annan än jag undrade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...