vahagn Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Apropå ett inlägg i en annan tråd: Hur noga är det med ytfilmen i sumpen?Jag har byggt min sump/refugium enligt skissen på https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&KAP ITEL=Bygg%20ditt%20egna...vilket innebär att ytvttnet i mellankammaren blir stillastående. Är det nåt att bry sig om? Jag har mina aningar men vad är det egentliga visten med att inte göra hål längst upp på plexiskivan? Längst ner kan jag förstå att man vill inte ha en massa sand som kan sugas upp med trömmen, men högst upp?.... Citera
JMAONE Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Ytvattnet från facket blir ju stillastående då det inte är YTAVRINNING mellan facken! Förstår absolut inte idén med den sump lösningen.Ytfilmen kommer börja lukta illa efter ett tag! Vatten behöver vara i rörelse för att inte bli dåligt! Dvs det kommer belasta karet negativt! Citera
stigigemla Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Är flödet tillräckligt stort genom sumpen bildas ingen ytfilm. Sumpen har ju mycket mindre yta än akvariet. Citera
JMAONE Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Är flödet tillräckligt stort genom sumpen bildas ingen ytfilm. Exakt! Citera
vahagn Postat 22 december 2004 Författare Postat 22 december 2004 Sumpens fack är på 25x35cm och det flytter c:a 3000 l/t och det bildas visst en ytfilm Nu vet jag inte om det är den som är boven i dramat eller de j**la kisel-algerna från helvetets djupaste djup, men det luktar inte så fräscht i sumpskåpet och då är jag ytterst mild i beskrivningen.... Citera
JMAONE Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Gör så att vattnet cirkulerar i facket så försvinner ytfilmen och lukten. Du kan använda dig avreturpumpen med hjälp av en grenkoppling som för tillbaka vatten till ytskiktet. Citera
stigigemla Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Har du skummaren i sumpskåpet borde den lukta mest. Jag tycker det är märkligt att du får film på en så liten yta med det flödet. Räcker din skummare verkligen till? Citera
Guest NoName Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Kommerytfilmen tillbaka direkt om du tar bort den med tidningspapper då? Menar att det inte är allt för mkt jobb om man inte måste göra det varje dag.. Citera
Guest NoName Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Sumpens fack är på 25x35cm och det flytter c:a 3000 l/t och det bildas visst en ytfilm eller de j**la kisel-algerna från helvetets djupaste djup Gör ett praktiskt test och ta reda på hur mkt vatten som verkligen går igenom sumpen!? Citera
Lejonkungen Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Det är meningen att ytfilmen inte skall komma vidare samt att sediment skall stanna kvar i sumpen (det fack som har en skiva från botten och en bit upp). Sumpen fungerar, om den är rätt konstruerad, som en "fälla" för partiklar som är tyngre och lättare än vattnet. De som inte får dessa ansamlingar har för liten sump eller använder den bara som plats för skummare och till kemikaliedosering.Ta bort det som ansamlas med hävert och sug bara vattenytan. Citera
vahagn Postat 23 december 2004 Författare Postat 23 december 2004 Det är meningen att ytfilmen inte skall komma vidare samt att sediment skall stanna kvar i sumpen (det fack som har en skiva från botten och en bit upp). Sumpen fungerar, om den är rätt konstruerad, som en "fälla" för partiklar som är tyngre och lättare än vattnet. De som inte får dessa ansamlingar har för liten sump eller använder den bara som plats för skummare och till kemikaliedosering.Ta bort det som ansamlas med hävert och sug bara vattenytan. Väl, den versionen låter rimligt också, måste jag säga. Ska testa och se hur stor genomströmning jag har i sumpen, men tror knappast att det beror på det. Och boven bakom den härliga lukten är algerna som skummas bort i koppen (prime suspect än så länge...) Ser fram emot nästa saltsändning med snäckor eftersom det finns inte en enda snäcka av nån sorts att köpa i Uppsala eller Stockholm... Citera
JMAONE Postat 24 december 2004 Postat 24 december 2004 Det är meningen att ytfilmen inte skall komma vidare samt att sediment skall stanna kvar i sumpen (det fack som har en skiva från botten och en bit upp). Sumpen fungerar, om den är rätt konstruerad, som en "fälla" för partiklar som är tyngre och lättare än vattnet. De som inte får dessa ansamlingar har för liten sump eller använder den bara som plats för skummare och till kemikaliedosering.Ta bort det som ansamlas med hävert och sug bara vattenytan. Det betder att denna typ av sump/refugium ska ha en ytfilm altså?I så fall kan man bara minska genomströmningen i vilken sump som helst till den graden att det bildas en ytfilm som man sedan ska hålla på att slammsuga bort, eller?. Citera
Lejonkungen Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 I större sammanhang (industrin) finns olika hjälpmedel för att ta bort det som samlas på ytan (sånt som inte löses i vatten och är lättare) vanligtvis oljor. Man kan använda band med avskrapor som fungerar m h a vidhäftning mellan oljan och bandet. Bottensediment slamsuger man vanligtvis när man fått för mycket.I en sump (för att den skall fungera) skall man ha laminär strömning, ej turbulent. Detta för att kunna avskilja något. Re<2000.Sen kan man ju som sagt ha en sump till annat än att ta bort ytfilm och sediment. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.