Gå till innehåll

Ytfilm i sumpen


vahagn

Rekommenderade inlägg

Apropå ett inlägg i en annan tråd: Hur noga är det med ytfilmen i sumpen?

Jag har byggt min sump/refugium enligt skissen på https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&KAP ITEL=Bygg%20ditt%20egna...

vilket innebär att ytvttnet i mellankammaren blir stillastående. Är det nåt att bry sig om?

Jag har mina aningar men vad är det egentliga visten med att inte göra hål längst upp på plexiskivan? Längst ner kan jag förstå att man vill inte ha en massa sand som kan sugas upp med trömmen, men högst upp?....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytvattnet från facket blir ju stillastående då det inte är YTAVRINNING mellan facken! Förstår absolut inte idén med den sump lösningen.

Ytfilmen kommer börja lukta illa efter ett tag! Vatten behöver vara i rörelse för att inte bli dåligt! Dvs det kommer belasta karet negativt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpens fack är på 25x35cm och det flytter c:a 3000 l/t och det bildas visst en ytfilm smiley18.gif

Nu vet jag inte om det är den som är boven i dramat eller de j**la kisel-algerna från helvetets djupaste djup, men det luktar inte så fräscht i sumpskåpet och då är jag ytterst mild i beskrivningen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommerytfilmen tillbaka direkt om du tar bort den med tidningspapper då? Menar att det inte är allt för mkt jobb om man inte måste göra det varje dag.. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpens fack är på 25x35cm och det flytter c:a 3000 l/t och det bildas visst en ytfilm smiley18.gif

eller de j**la kisel-algerna från helvetets djupaste djup

smiley37.gifGör ett praktiskt test och ta reda på hur mkt vatten som verkligen går igenom sumpen!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är meningen att ytfilmen inte skall komma vidare samt att sediment skall stanna kvar i sumpen (det fack som har en skiva från botten och en bit upp). Sumpen fungerar, om den är rätt konstruerad, som en "fälla" för partiklar som är tyngre och lättare än vattnet. De som inte får dessa ansamlingar har för liten sump eller använder den bara som plats för skummare och till kemikaliedosering.

Ta bort det som ansamlas med hävert och sug bara vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är meningen att ytfilmen inte skall komma vidare samt att sediment skall stanna kvar i sumpen (det fack som har en skiva från botten och en bit upp). Sumpen fungerar, om den är rätt konstruerad, som en "fälla" för partiklar som är tyngre och lättare än vattnet. De som inte får dessa ansamlingar har för liten sump eller använder den bara som plats för skummare och till kemikaliedosering.

Ta bort det som ansamlas med hävert och sug bara vattenytan.

Väl, den versionen låter rimligt också, måste jag säga. Ska testa och se hur stor genomströmning jag har i sumpen, men tror knappast att det beror på det. Och boven bakom den härliga lukten är algerna som skummas bort i koppen (prime suspect än så länge...) Ser fram emot nästa saltsändning med snäckor eftersom det finns inte en enda snäcka av nån sorts att köpa i Uppsala eller Stockholm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är meningen att ytfilmen inte skall komma vidare samt att sediment skall stanna kvar i sumpen (det fack som har en skiva från botten och en bit upp). Sumpen fungerar, om den är rätt konstruerad, som en "fälla" för partiklar som är tyngre och lättare än vattnet. De som inte får dessa ansamlingar har för liten sump eller använder den bara som plats för skummare och till kemikaliedosering.

Ta bort det som ansamlas med hävert och sug bara vattenytan.

Det betder att denna typ av sump/refugium ska ha en ytfilm altså?

I så fall kan man bara minska genomströmningen i vilken sump som helst till den graden att det bildas en ytfilm som man sedan ska hålla på att slammsuga bort, eller?smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I större sammanhang (industrin) finns olika hjälpmedel för att ta bort det som samlas på ytan (sånt som inte löses i vatten och är lättare) vanligtvis oljor. Man kan använda band med avskrapor som fungerar m h a vidhäftning mellan oljan och bandet. Bottensediment slamsuger man vanligtvis när man fått för mycket.

I en sump (för att den skall fungera) skall man ha laminär strömning, ej turbulent. Detta för att kunna avskilja något. Re<2000.

Sen kan man ju som sagt ha en sump till annat än att ta bort ytfilm och sediment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...