Gå till innehåll

Ytavrinning


Barth

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Håller på och slänger ihop ett kar, det är ett 480l som kommer bli ett kallt saltvattensakvarium. Har skaffat ett 170l kar till sump.

Det stora karet är bottenborrat och jag har tänkt sätta rör i syrafast stål med en svetsad bottenplatta som siliconas mot bottnen.

Nu till min fråga; Min personliga åsikt är att det inte är speciellt snyggt att man ser vattenytan, det stör och en massa ljus från rampen kommer ut. För min del så är det 14mm från ramens underkant till glasets överkant. Vågar man ha så lite som tex 10mm marginal från ytavrinningens nivå till att karet är fullt?

Hur gör ni? Var har ni vattenytan?

Vänligen Barth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väldigt liten marginal mellan ytan och akvariekanten i mitt kar. Detta dels för att dölja ytan och dels för att jag underskattade hur pass mycket högre ytan hamnar ovanför ytavrinningskanten. Det funkar men saltet klättrar gärna ut ur akvariet med tiden. Men torkar man någon gång per vecka så är det ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs så funkar det med syrafast stål i saltvatten om du har temperaturer väl under 16 grader men det är som Leif säger säkrast med plastgenomförningar. Att silicona fast syrafast stål mot glas är heller ingen höjdare så i vilket fall som helst så behöver du en tankgenomföring. De ser ut så här:

tankg.gif

Beroende på flöde från returpump och avrinningens längd på kammen så kommer du att få en "dynamisk höjd" på din vattenyta. Det bästa är att åtminstone ha 15 mm mellan den "dynamiska" vattenytan och överkanten. Detta betyder oftast (vid normala flöden och längder på kammen) att den lägsta delen av kammens "öppningar" bör ligga omkring 30 - 50 mm under akvariets överdel. I mitt 450 liters med en kamm på ca 15 cm och en returpump på 2000 liter i timmen så höjs ytan med ca 10 - 15 mm när jag sätter på pumpen, dvs den dynamiska höjden är ca 15 mm högre än den statiska.

I ett kallt akvarium finns det ytterligare en anledning att se till att avståndet mellan ytan och överdelen av akvariet är så stor som möjligt. Den anledningen är att om det är ett tillräckligt avstånd mellan yta och kant så bildas det en kall kudde av luft som hjälper till att isolera akvariet mot den varmare luften ovanpå.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar!

Tanken är att göra stora vattenbyten med färskt havsvatten ganska regelbundet, och tanken är att temperaturen skall ligga på 16-17 grader till att börja med, eventuellt lägre sen om det funkar bra. Jag antar att det är större förgiftningsrisk om man inte gör vattenbyten.

Vad är problemet med att fästa syrafast mot glas med silicon? Problemet som jag insett är att det kommer bli väldigt svårt att ta bort dom utan att spräcka glaset om man nu skulle vilja byta till något annat.

Vad kostar komersiella genomföringar? I dagsläget har jag redan material till en variant i syrafast.

/Barth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...