Gå till innehåll

Konvertera 350L Juwel hörnkar till saltvatten.


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Jag ska starta mitt första saltvattenprojekt. Har tröttnat på Diskus och säljer av de sista jag har. Total novis i ämnet som man är lär det uppstå många frågor, börjar redan nu..

Saltet ska vi köra i vårt 350L Juwel Trigon i vardagsrummet. Med tanke på ett dyrbart skeppsgolv i ek vill jag inte borra och köra sump. Tänkte skilja av bakre hörnet av karet till en intern sump med ytavrinning och gömma all teknik där bakom.

Jag behöver tips angående storleken på sumpen och vad man ska tänka på när man bygger om karet.

Belysning? Karet är heltäckt med original T8 ramper (4 rör), komplettera med LED eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken på sumpen beror mer på vad du ska ha i den, om du ska ha skummare och annan utrustning där gör den så stor så grejerna får plats. Det du kommer behöva är cirkulation, beroende på vad du ska ha i akvariumet skulle JAG skaffa pumpar som pumpar 20-40 gånger vattenvolymen/timmen, typ en returpump på 500-1000l/tim + 2x streamer som pumpar 3000l/tim styck. Ska du ha stenkoraller skulle jag nog fundera på att byta ut belysningen helt, det säljs ofta begangnade ramper här på guiden. Men det som är viktigast av allt är att läsa på, anpassa sin utrustning efter vad man vill hålla eller hålla det man har utrustning för att få att må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Christoffer!

Jag är fortfarande fast i SA/sötvattentänket med extrem filtervolym, men har läst på en del om saltvatten och börjar så sakteliga förstå principen med LS, skummare och vattenkemin.

Tänkte avdela bakre hörnet till en sump med överrinning genom att limma en 8mm glasskiva med en kam upptill. Köra skummare, doppis och returpump därbak. Låter det som en vettig lösning? Jag har en Eheim 1260 pumpskalle liggande i lådan, blir det för häftigt som returpump eller?

Vilken typ av skummare ska man titta på?

Finns det mer teknik som ska få plats i sumpen om man i framtiden vill ha lite mer krävande liv i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror pumpen är i kraftigaste laget om du inte splittar och kör fler utlopp kanske? Jag skulle köpa någon liten smidig.

Gör sumpen stor, du kommer kanske vilja ha kol och biopellets och/eller fosfatremover där i också. Kol och fosfatremover funkar i strumpa (vissa säger biopellets också) men bättre med någon form av reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdelningen så du får en intern sump låter bra, det är andra som gjort likadant. Som Exxec skrev så tro jag att pumpen blir för stark, den kommer pumpa ut för mycket vatten så det blir för låg vattennivå i sumpen.

Skummare finns det många av och då jag inte själv har någon erfarenhet av skummare för kar av din storlek så kan jag inte rekommendera någon som jag har personlig erfarenhet av men jag har hört att Deltec MC 500 ska vara bra och den skulle kunna hantera ditt kar.

Det finns hur mycket teknik som helst som folk säger är bra att ha, men långt ifrån alla dessa är ett måste. Själv har jag:

Viktiga:

*Skummare

*Belysning 250wMH + 2x18w T8 + Moonlight LED (extra)

*Returpump 600l

*2x Streamerpump (1x2300l + 1x2800l)

*Doppvärmare

Extra:

*Automatisk vattenpåfyllare (hemmabyggd)

*Fläkt (säkerhet för varma sommardagar)

Som du ser har jag delat in tekniken i viktig och extra då endast det viktiga behövs för att driva akvariumet.

Skulle jag skaffa någon mer teknik skulle det vara ett filter/reaktor för biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenna.

Jag har ett likadant kar som du. Jag modifierade skåpet under och kör en riktig sump. Glasskivan är bra men endast till avrinning. Leta efter min tråd så kan du se hur jag har löst det. Fungerar klockrent.

Jag glömde en sak. Ska du ha grejorna i bak i hörnet så kommer du inte få mycket plats kvar.

Jag har i min sump:

Kz:a skumare small

Fosfatfilter (för kol)

Zeovitfilter

Kalkreaktor

Returpump

Pump till Uv som hänger på sumpen utvändigt.

Mvh Henric Nyström

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! =)

@Henric,

Har redan kollat in ditt kar.. snyggt och en bra lösning med sumpen!

Men, jag vill ha intern sump av den enkla anledningen att jag vill minimera riskerna för läckage. Vi har ett alldeles nylagt ekskeppsgolv i vardagsrummet, ja ni förstår nog själv... ;)

Karet är 85 cm djupt så det blir lätt 65 cm kvar när jag har avdelat det med sump så platsen i karet lär nog räcka till ett litet rev.

Jag kommer att starta med skummare, doppis och streamers. Om det behövs har jag flera Eheim 2213 som går att använda med biobollar.

Ljuset blir den största nöten att knäcka... vill helst inte förstöra profilen på karet så jag ska kolla på en lösning med Power LEDs. Om det inte funkar är det bara att köpa en MH-ramp.

Imorgon ska jag åka ner hos handlaren och köpa en skummare, salt och några LS. Doppisar och pumpskallar har jag gott om redan. Jag tänkte starta upp ett litet kar med salt och lära mig lite innan jag börjar dra i det större karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött Danny!

Har saltat upp första karet ikväll, står och puttrar på så fint nu.. saknar skummare men fixar en imorgon... stoppar i lite levande sten på fredag. =)

Ska köra mitt 150L som lärokar medan jag projekterar, köper grejer till och bygger upp hörnkaret i vardagsrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet går idag med bakgrund monterad, typ slimline. Det sitter en del sötvattensalger på bakgrunden Behöver jag sanera den eller räcker det att skrubba den rejält i samband med rengöring av karet efter tömning? Vad med hela karet förresten, sanera med klorin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...