Gå till innehåll

RSM 130 Ljus?


Mandis

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har kollat runt på det här med saltvattenskar en tid nu och kommit fram till att jag nog vill ha ett Red Sea Max 130liter (till att börja med;)) Men har läst mig till att det bara har två T5 ljusrör i rampen, är detta verkligen tillräckligt om man vill kunna hålla olika slags koraller och anemoner etc?

Vill ju kunna bygga ett gediget rev med alla olika slags invånare som alla ska trivas. Finns det någon slags "extra-belysning" som man kan sätta in i karet om det nu är för lite med de som sitter i från början? Tycker ju att ett komplett saltkar bör vara komplett?

Tacksam för all hjälp!

MVH Amanda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte T5-lysrör som sitter i ett RSM, utan så kallade PC-rör (power compact).

Ett PC-rör är ungefär som ett vanligt lysrör som man böjt på mitten och vikt ihop. Anledningen att det står något om T5 är att tjockleken på lysrören i ett RSM är samma som T5-lysrör dvs 5/8 tum trots att vanliga 55W PC-rör är 6/8 tum.

Om man ska jämföra med T5 så har RSM isf ungefär samma sak som fyra T5-rör.

Jag vet att lyset är tillräckligt för att få de flesta koraller att kunna överleva och växa, hur mycket lättare det skulle vara med mer ljus vet jag dock inte. Nån anemon har dock aldrig försök mig på.

Jag tycker att det finns ett större behov att komplettera med mer vattenflöde än ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då förstår jag! Det var ju goda nyheter, är ju lättare att komplettera med mer vattenflöde tycker jag, då vet jag! Tack för ditt svar!

En annan fråga som du (eller någon annan) kanske kan svara på är om det karet kommer med sump? Har sett att folk har det i skåpet under, men vet inte om det ingår, jag kanske bara inte har läst ordentligt? :P

Ändrat av Mandis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett RSM har inte någon sump undertill i skåpet utan själva akvariet är avdelat så att det baktill bildas en sump på ca 20 liter. Dom som har sump i skåpet har kompleterat med detta i efterhand och det krävs någon form av överrinningsbox för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog som Nixon avråda från att ha det i sovrummet, men om du nu ska ha det kommer du behöva byta ut skummaren, den låter mycket. Tunze doc 9002 nano har jag. Den skaffade jag när jag hade RSM130. Den är mycket tystare, mindre och avger mindre värme, vilket gör att karet blir lättare att hålla svalt på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det var ju tråkigt att höra, då får ett kar antagligen vänta ett tag :(

Är det framför allt skummaren som låter? Jag har ett sötvattenskar i sovrummet nu och det låter ju lite men inget som jag störs av, är det stor skillnad på hur mkt ett saltvattenskar väsnas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(orginal)Skummaren är en stor bov i oväsendet. Många har löst det med att ersätta skummaren med en Tunze nano 9002. Detta kan underlätta, dock låter även de medföljande fläktarna som sitter i huven ofta ordentligt. Dessa stängs visserligen av samtidigt som ljuset, men ibland vill man ha det tyst i sovrummet även under dagtid.

Jag skulle ändå akta mig för att ha ett saltvattenskar i sovrummet, det är alltid någon pump som knarrar lite, någon automatisk påfyllning som drar igång etc. det är svårt att få ett akvarium helt tyst.

Ändrat av Eldy
Fumlade med länken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur tyst det går att få ett rsm men vet att många säger att det låter en del.

jag har mitt akvarium i ett sovrum och det är nästintill helt tyst, endast lite porlandevatten, men som jag finner behagligt. dock har jag inget rsm men kanske går att byta ut de sakerna som väsnas mest för att få det så tyst som möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle utan problem kunna ha ett RSM130 i mitt sovrum om jag bytt ut skummaren till en Tunze 9002, för då låter inte karet så mycket när det är mörkt. Jag kunde sova i vardagsrummet när jag hade det stående där. Det är bara en vanesak. Om jag var du skulle jag försöka kolla upp hur mycket karet låter och se om det passar dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har vårat RSM ståendes i grabbens rum och efter lite modifieringar så tycker jag att karet har en helt ok ljudvolym för ett sovrum och skulle inte ha något problem att sova i samma rum.

För att minska på ljudet har jag bytt dom två interna cirkulationspumparna mot en dito från MaxiJet (1000) och skummaren var redan bytt när jag bytte till mig akvariet, jag har bytt ut skummarkoppen mot en från inTank/Mediabasket villket sänkte ljudvolymen på skummaren ännu mer så den är mer eller mindre knäpptyst nu. Det som låter nu dagtid är fläktarna och dom återstår att byta, visst blir det lite resonans ibland från pumpar och dyligt men då får man försöka dämpa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack får alla svar!

Porlande vatten har jag inget emot, och det karet jag har nu brummar lite ifrån pumpen så jag är iaf van att sova med något som står och låter lite. Skulle det vara störande att ha det karet igång samtidigt som man kollar TV i samma rum? Annars är jag så sällan i just sovrummet, skulle det flytta in ett kar där dock skulle det nog ändras rätt så fort :P

Ska åka förbi min lokala zoobutik för jag vet att de har ett RSM igång, så får jag se vad jag tycker om det, de brukar vara väldigt hjälpsamma också så de har säkert förslag på vad som kan bytas ut.

Åter igen, tack så mycket för alla åsikter och kommentarer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan absolut ha ett RSM130 i samma rum som TV:n. Efter ett tag vänjer man sig ganska mycket och hör inte längre akvariet Men kolla hos din affär vad de säger. Tänk bara på att ljudnivån i en akvarieaffär ofta är ganska hög så ett akvarium där kan framstå som ganska tyst, tills man kommer hem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack får alla svar!

Porlande vatten har jag inget emot, och det karet jag har nu brummar lite ifrån pumpen så jag är iaf van att sova med något som står och låter lite. Skulle det vara störande att ha det karet igång samtidigt som man kollar TV i samma rum? Annars är jag så sällan i just sovrummet, skulle det flytta in ett kar där dock skulle det nog ändras rätt så fort :P

Ska åka förbi min lokala zoobutik för jag vet att de har ett RSM igång, så får jag se vad jag tycker om det, de brukar vara väldigt hjälpsamma också så de har säkert förslag på vad som kan bytas ut.

Åter igen, tack så mycket för alla åsikter och kommentarer!

försök fokusera på fläktarna i ljusrampen (locket) , på höger sida.. samt om du kan höra skummaren ev oljud.. där har du bovarna..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...