Gå till innehåll

Säker häver m endast ett rör ??


Mattias

Rekommenderade inlägg

Mitt kar är ju redan igång, och att borra ett nytt hål för evak är knappast aktuellt.

Någon som har tips på hur man kan göra det säkert ändå ??

Returpumpen står i sin egen låda i sumpen, så vid ev stopp. Bräddfyller det inte karet, men pumpen bränner sannolikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett totalstopp i återrinningen finns nog ingen annan lösning än nivåvakt i sumpen om du vill rädda pumpen. För mindre igensättningar kan eventuellt ett knep som jag aldrig har provat på ett system med sump under men som har fungerat ganska bra (under viss tid då) i mitt RSM. Där är det så att när nivån sjunker i facken innanför baksidan så börjar pumparna att suga luft och då minskar mängden vatten som går ut också. När insugningssilen har blivit täppt lite grand så den inte klarar 1000 liter i timmen så brukar den minskning av vatten som kommer ut i karet pga av luft i pumpen räcka för en ny jämnvikt skall upstå och pumpen för ett herrans oväsen men går inte torr. Åtminstone någon dag har detta varit utan att pumpen skadats.

Om du på din returpump sätter ett insugningsrör som går lite gran i u-böj upp mot en miniumnivå i pumgropen och gör ett litet hål högst upp i u-böjen så kommer du att få en viss självreglering av flödet som i alla fall klarar några timmar vid en mindre igensättning pga insugen luft. Observera en idé som jag aldrig provat i praktiken så ta det för vad det är - ett svar på din boll med en liten tvist på den :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...