Gå till innehåll

Hur ser vita prick ut?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Låter som marin odinium, brooklynella har liknande symptom, men där är förloppet mycket snabbt, typ 48h - vanligen utlöses detta av försämring av vattenkvalitet om inte akvariet smittats av nytillkommna djur.

Personligen tycker jag att UVC eller ozon i förebyggande syfte är bra sätt att slippa sådana problem, men det kan inte kompensera för dåliga vattenvärden

Som sagt, Vattenvärdena har inte ändrats mer än att jag slutade med aktivt kol, började med UltraOrganic, UltraminS, UltraBak.

Jag började iof också att köra lite med grotechs calcium pulver, för att minska lite av min tillförsel av BioCalcium.

Sen vad det gäller försämring av vattenvärdet, så har jag haft en mandarin som dött.

Och också varit runt och rört lite på mina stenkoraller, så lite nässelgift har släppts ut i vattnet.

Jag ska också tillägga att jag har mycket stenkoraller, så Calcium och Karbonat sugs upp ganska fort. Så kH diffar ungefär 2-3 dKh på en vecka. försvinner sakta, men höjs relativt instantant, på ungefär 30min, när jag doserar BioC. Men som sagt, akvariet har gått så här i 6månader med fiskarna i.. det har inte varit några problem då.

Annars, så, stenkorallerna och mina LPS-er mår exceptionellt bra just nu. Ífall det är vattenvärdena borde inte dessa se bra ut? eller?

Så då finns det bara kvar nässelgifter och att en fisk har dött? (också att jag har retat lite svampar i akvariet)

eller om det händer något skumt med fauna-marin-produkterna.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våran Doriskirurg fick prick efter det att jag haft streampumparna ur karet några timmar för rengöring av dessa, men efter några dagar så går dom tillbaka igen. Alltså om du gjort förändringar så är det väl inte omöjligt att det är anledningen till pricken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren på min fråga och ursäkta trådstölden...vill ändå passa på å fråga en sak till.

Är det bättre/säkrare för fisk och ev folk att köra en "mindre" mängd ozon konstant, eller är det bättre att köra ozonisatorn på timer...t.ex 1h av och 1h på, och då köra den på max under den timme den är på? (med de timrar jag har liggandes kan jag köra med 15min-intervaller som kortast)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inget att du snor tråden.

Min japonicus är fortfarande i livet. Men jag kan inte säga att jag ser någon skillnad på parasiterna. De sitter kvar. Japonicusen är lite lugnare, men, hon går inte in och sover bland stenen, utan står framför pumpen hela tiden.

Det positiva är att hon har väldigt god aptit.

Clownerna, en av clownerna har fått mindre parasit runt ögonen, en annan mer, och de verkar ha fått mer slem på kroppen..

Men som sagt, jag kan inte bedöma vad jag ser.. ser bara lite små prickar, lite slem.. och vet inte vad som är vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren på min fråga och ursäkta trådstölden...vill ändå passa på å fråga en sak till.

Är det bättre/säkrare för fisk och ev folk att köra en "mindre" mängd ozon konstant, eller är det bättre att köra ozonisatorn på timer...t.ex 1h av och 1h på, och då köra den på max under den timme den är på? (med de timrar jag har liggandes kan jag köra med 15min-intervaller som kortast)

Här är min uppfattning i frågan.

Normalt så kör jag lite men stötvis. Min apparat ger lite för mycket för att jag vågat köra konstant. Eftersom effekten beror på hur torr luften är (ju torrare desto mer ozon skapas) så har jag försökt lägga mig på ca 20 - 50 mg/h (på 450 liter). Funkar det med din nivå - du har kristallklart vatten och inga problem - ligg kvar.

Vid problem så har jag dratt på - i ditt fall så skulle jag börja med att köra fullt 15 min, paus 15 min osv.

Jag använder en liten bra sak där man kan lägga perioder. Går utmärkt till att styra LED, enstaka lysrörsramper (ej MH!) mindre pumpar och annat.

http://www.kjell.com/?item=39616&path=304000000,325000000,344500000

För att köra självständigt behöver du en yttre 9 V nätadapter också.

Skitdålig kvalité vad gäller om den fungerar direkt. Har två och de är bytta 2 respektive 3 gånger. Den sista fick jag lö lite på. Har man fått dem att fungera en gång så är de bra :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter statusuppdatera mina fiskar.. lite som facebook fast för fiskar.

Japonicusen lugnar sig så fort ljuset går på.. då simmar den relativt normalt.. försöker flirta med mina räkor och putsarfisk.. för att bli rensad. Bara putsarfisken som gör något..

En av clownerna som jag först upptäckte också var påverkad, han är betydligt bättre, har bara lite slem på kroppen kvar, men ögonen har rensats och är klarare nu.

Däremot så min äldsta clown ser riktigt risig ut. Har ett öga som är väldigt vit-dimmigt. Det är honan i ett lekande par. Däremot hennes hane har varit helt opåverkad.. och de går verkligen bredvid varandra.

Att det är något som är fel, är ganska uppenbart. Det ser inte ut som att honan ska lägga rom denna vecka.. verkar som hon slutat med det. Det är första gången sen hon började lägga rom.. och det var 6 månader sedan.

Överväger att försöka sätta honan i karantän nu.. låta henne gå i lite lägre saltat akvarium och också testa Lasses metod.. Jag bedömer att jag borde ha en rimlig chans att fånga henne.. Japonicusen är det kört att stanna..

Blir inte klok på vart denna skit har kommit ifrån.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar bättra sig lite.

fick plocka ut en clown och sätta den i karantän, såg risig ut. väldigt dimmiga ögon Körde enligt lasses metod. Tog ut den, doppade den i sötvatten. Jag körde 5 minuter dopp. Låter clownen stå i karantän, mörkt, med värme, 28C och luftpump. Byter behållare och vatten varje dag.

Idag så har det dimmiga för ögonen redan försvunnit. Fast, det finns fortfarande lite kvar lite vit skit på fjällen.

Utbrottet i karet är också på väg bort. Japonicusen är lite lugnare, och mina andra clowner har mindre utbrott idag än någon annan dag.

Försökte ta prover på det gamla vattnet i karantänen, men hittade inget annat än slem, kiselalger och cyanobakterier.

Vi får se vad som händer

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag håller ju på å kämpar mot vitaprick. Mätte nyss lite vattenvärden och de såg bra ut, förutom salthalten som krupit upp till 1.027.

Är det en fördel eller nackdel att sänka den till 1.024-1.025 just i detta läget, eller bör jag vänta till problemen är borta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt halten kan mkt väl vara stor del till orsaen på ditt problem. De blir väldigt stressade av så hög salt halt.

Lasse nämnde att vissa butiker håller 1,020 i salt halt i fisk akvarier. Jag skulle nog vilja påstå att vissa butiker håller ner mot 1,016 t.o.m för att minska risk för parasit utbrott då det kanske är lite trångt i burkarna. De som tar skada av låg salt halt är korallerna. fiskarna där emot kommer bara må bättre. ( Denna låga salt halt är dock inget man skall ha jämmt utan något man kan ha ifall ökad risk för parasit utbrott föreligger) Jag vet ej hur denna låga salt halt påverkar fisken i långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl uppdatera lite om min status.

Jag lät Clownen gå i karantän, med dagliga vattenbyten samt vattendopp. Efter 4-5 dagar var den fri från extern prick, då åkte den tillbaka till sitt vanliga kar.

Dagen efter det så rörde jag om akvariet rätt ordentligt.. Slet loss lite skivor och rörde om sanden. Samtidigt som det så bröt det ut en ny prick invasion.. fast då drabbades japonicusen och en annan clown istället.

Så, den andra clownen rök ned i karantänkar (spann).. Har gått två dagar i karantän nu..

Japonicusen är väldigt mycket lugnare nu.. den är inte jättestressad faktiskt. men.. som sagt, den små pricken som jag sett på den.. den kom tillbaka lite nu.. den fick också lite grumligare öga..

Vi får väl se..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja.

For the records.

Dagen efter ovan meddelande så plockade jag ur Japonicusen och satte den i karantän. Ihop med Clown nr "3" det är den andra clownen som gick i karantän.

Jag har nu kört enligt Lasses rekommendation, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=365673&postcount=5

som också kan stödjas med länkning

http://www.americanaquariumproducts.com/Oodinium.html

Jag körde med fem minuter sötvattendopp dagligen. Och vattenbyte, hälften från akvariet och hälften nytt vatten.

Det tog banne mig bort ohyran effektivt. Efter fem dagar i karantän fanns ingen ohyra att åskåda på japonicusen. Clownerna behövde bara två dagar. Men jag lät Clown nr "3" att gå kvar med japonicusen för att kanske hålla japonicusen lugnare... vissa förespråkar att man ska låta skitfisk gå i karantän.. för att dyrare fiskar ska stressas mindre.. men jag vet inte.

Nu har jag släppt tillbaka fiskarna igen. Vi får se hur det går.. jag kan inte längre se några utbrott.. och japonicusen är lugn.. han står inte framför pumpen. Så han verkar onekligen lättad från parasit-trycket.

Det jag observerar är att clownerna bråkar som fan. Clown nr "3" och Clown nr "1" är inte överrens.. jag vet inte om detta är territoriellt.. det är båda clowner ovan som gått i karantän.. vet inte varför de bråkar.. men jag börjar nu misstänka att de är de som stressat fram min sjukdom.. ingen aning om det är rätt..

För de som undrar hur fiskarna reagerade på sötvattendopp, så, det hände ingenting.. de blev lite.. stumma.. och väldigt lugna.. lite.. typ bedövade.. men de simmade på ändå.. fast lite långsammare.. så det hände inget dramatiskt..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

. Fortsätter, ohyran är helt borta nu. Inget syns till.

Och mina clowner är tillbaka och leker som vanligt, de har lekt tre gånger minst.

Börjar mer och mer köpa att det kan ha varit det faktum att min mandarin dog som utlöste detta. Det var nog inte bra att låta en mager fisk gå kvar och sedan tyna bort... Kan inte mer än rekommendera folk att se till att plocka bort fiskar innan de dör och gömmer sig någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...