Gå till innehåll

Hur ser vita prick ut?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Jag gillar inte att det e japonicus-kirurger på nästan samtliga bilder.. med vita prick..

Hur ser man skillnad på vita prick och sammetssjuka.. tycker prickarna är väldigt små..

har panik-inkopplat uvc-t nu.. får se om det tar död på allt i karet..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV:c tar inte död på något i karet - kan bara ta död på det som passerar in genom kammaren. Detta gör att det är mycket svårt att bara med UV-c ta bort ett redan manifesterat prickanfall. Det kommer dock att minska parasittrycket

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jättebra. tack. jag tror min japonicus behöver lite lättnad.

Kan mitt prick-anfall ha kommit i samband med att jag slutade använda aktivt kol? slutade för ungefär en månad sedan, och såg först ett litet prick-anfall, nu ett jättestort..

Det enda annorlunda jag också gjort är att jag började med ultraminS och ultrabak.. vet inte om det bidrar också.. ingen aning.. men.. fiskarna har verkligen gått i akvariet ett helt år utan prick.

Ska köpa kol imorgon och se om jag kan avhjälpa det..

Det började komma på min japonicus, visste inte vad det var, men nu såg jag det idag, verkligen exploderat, och det hade också smittat min xanthurus och två oscillaris clowner..

Kollade vattenvärdena,

Ph 8.3

Kh 10.2

Ca 380ppm

Salthalt 1.0255

Kan nässelgifter påkalla prick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se inlägg fem i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37178 för en metod som jag använt tidigare - lite bökig men den fungerade.

Det finns mer och mer tecken på att vissa former av prick verkligen kan ligga latent men utlössas vid någon stressrelaterad händelse. Stress hos fisk är inte bara dåliga värden eller dålig miljö - det kan vara revir och lekbeteende också. När väl en parasit lyckas att kringgå fiskens immunsförsvar så kan det gå fort. De flesta av dessa parasiter har en cykel som innebär att de bildar en cysta i bottensubstratet och när denna cysta väl "kläcks" så kommer det ut hundratals nya parasiter som om några dagar (om de hittar en värd) kommer att cysta sig och sända ut hundratals igen. Det är i dessa lägen som jag tror att UV-C kan fungera bra eftersom det statistiskt sett kommer att minska antalet parasiter under uppbyggsfasen och det har en stor betydelse om det är 2 istället för låt oss säga 10 parasiter som kan överleva de första cyklarna. Ett mindre anfall kan välmående fiskar själva klara men om det kommer hundratals så inte en chans. Jämför om du tar en knappnål och sticker dig i tummen, ett stick går bra, tio också men börjar det närma sig 1000 så har du snart ingen tumme kvar. Mitt resonemang ovan betyder också att plocka upp en angripen fisk (parasit eller bakterie spelar ingen roll) och behandla den separat ibland är det absolut bästa tillvägagångssättet för att begränsa en uppkommen sjukdom. Ett tricks när man behandlar sjuk fisk är att inte låta den gå ensam utan ha lite "skitfisk" gående som sällskap (exempelvis guppy). Det minskar stressen och ökar välbefinnandet. När jag behandlat med "hink" metoden så har jag inte haft någon sällskapsfisk men men istället förvarat allt mörkt. Den lilla cirkpump jag använt har också dragit upp tempen lite grand och detta brukar bara vara bra vid behandlandet av parasitsjukdommar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skaffat nya fiskar ganska nyligen så har antagligen pricken kommit in med dem. Har du inte skaffar fisk nyligen så har kanske dina vattenvärden försämrats, dålig miljö är en bra grogrund för prick. Om du verkligen har bra vattenvärd så kan det kanske beror på att dina fiskar vuxit till sig, känner sig trängda och stressade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se inlägg fem i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37178 för en metod som jag använt tidigare - lite bökig men den fungerade.

Det finns mer och mer tecken på att vissa former av prick verkligen kan ligga latent men utlössas vid någon stressrelaterad händelse. Stress hos fisk är inte bara dåliga värden eller dålig miljö - det kan vara revir och lekbeteende också. När väl en parasit lyckas att kringgå fiskens immunsförsvar så kan det gå fort. De flesta av dessa parasiter har en cykel som innebär att de bildar en cysta i bottensubstratet och när denna cysta väl "kläcks" så kommer det ut hundratals nya parasiter som om några dagar (om de hittar en värd) kommer att cysta sig och sända ut hundratals igen. Det är i dessa lägen som jag tror att UV-C kan fungera bra eftersom det statistiskt sett kommer att minska antalet parasiter under uppbyggsfasen och det har en stor betydelse om det är 2 istället för låt oss säga 10 parasiter som kan överleva de första cyklarna. Ett mindre anfall kan välmående fiskar själva klara men om det kommer hundratals så inte en chans. Jämför om du tar en knappnål och sticker dig i tummen, ett stick går bra, tio också men börjar det närma sig 1000 så har du snart ingen tumme kvar. Mitt resonemang ovan betyder också att plocka upp en angripen fisk (parasit eller bakterie spelar ingen roll) och behandla den separat ibland är det absolut bästa tillvägagångssättet för att begränsa en uppkommen sjukdom. Ett tricks när man behandlar sjuk fisk är att inte låta den gå ensam utan ha lite "skitfisk" gående som sällskap (exempelvis guppy). Det minskar stressen och ökar välbefinnandet. När jag behandlat med "hink" metoden så har jag inte haft någon sällskapsfisk men men istället förvarat allt mörkt. Den lilla cirkpump jag använt har också dragit upp tempen lite grand och detta brukar bara vara bra vid behandlandet av parasitsjukdommar.

MVH Lasse

Hej. Jo, jag hade detaljstuderat den tråden innan jag postade här..

Och som sagt, den cykel du beskriver, det var det som började och trigga mig.. för, att jag såg några knottror/prickar för 2-3 veckor sen. kanske 10-15.. men igår så var det typ 50... och sen dessutom så började mina clowner nu också se vissna ut. 2 av fyra clowner har dimmiga ögon och är dimmiga i fjällen.

Men jag vet inte vad det är för parasit jag fått in.. det är små vita prickar, men kan inte särskilja om det är prick, sammetssjuka, eller den där clownsjukan.. har också hört talas om något oodonius eller något sånt..

Har försökt fånga kirurger innan, det gick inte så bra, har dålig teknik för det.. Men jag har övervägt det du skriver, och eventuellt att ställa fisken i karantän med clownerna, med lite lägre salthalt, kanske 1.022, 1.020.. eller något

Har startat UVCt, och vet inte om jag kan säga något efter en dag..

Det märkliga beteende jag sett på japonicusen är att han ställt sig framför en streamer, och bara simmat, seglat.. först trodde jag han motionerade, som löpband fast för fiskar.. men.. nu så tror jag att han försökt blåsa bort parasiten..

har också varit iväg och köpt lite aktivt kol.. men jag har aldrig hört talas om att det hjälpt mot parasit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du Ozon ? Blås på med det i så fall. Det beteende du beskriver på japonicusen är ett beteende jag sett några gånger på fisk hemma, samma med lite matta ögon och färglöshet. Bedömnt det som saltvattens oodium och behandlat med att skruva upp Ozonet. funkat klockrent. Oodium = sammetssjuka

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skaffat nya fiskar ganska nyligen så har antagligen pricken kommit in med dem. Har du inte skaffar fisk nyligen så har kanske dina vattenvärden försämrats, dålig miljö är en bra grogrund för prick. Om du verkligen har bra vattenvärd så kan det kanske beror på att dina fiskar vuxit till sig, känner sig trängda och stressade.

Nej, har inte köpt någon ny fisk de sista 6månaderna..

däremot så har nog min mandarinfisk dött (för lite mat) och jag har inte sett hans lik.. så jag vet inte om den döda fisken kunnat orsaka smitta..

Sen så, var jag och rotade vid en korall, som får gå i karantän nu (den hade brännts av mitt starka ljus. Under den satt mycket svamp.. jag vet inte om svampar är giftiga?

Som sagt, har inte haft aktivt kol under denna tid.. vet inte om nässelgifter kan vara ett fel också?

Fiskarna har gått i akvariet mellan 9-12 månader.. så så mycket har de inte växt... men 3 kirurger på 400L vatten är mycket.

Vattenvärdena är vad jag vet bra.. det enda som hänt är att ultraminS och ultrabak-en har sänkt mina näringsvärden rätt ordenligt.. korallerna har aldrig varit så färglada som de är nu.. trist att inte fiskarna verkar hänga med..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror din kirurg ställer sig framför utblåset för att han har problem att andas pga parasiter (prick) i gälarna. Förmodligen tycker han det är behagligare med kraftig cirkulation. Jag känner igen det beteendet. Det är sällsynt att man får problem med parasiter när det var så länge sedan man skaffade nya fiskar. Jag tror det är något med din vattenkvalité. Dina koraller har inte skapat detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du Ozon ? Blås på med det i så fall. Det beteende du beskriver på japonicusen är ett beteende jag sett några gånger på fisk hemma, samma med lite matta ögon och färglöshet. Bedömnt det som saltvattens oodium och behandlat med att skruva upp Ozonet. funkat klockrent. Oodium = sammetssjuka

MVH Lasse

Nej, har inget ozon.. trodde ozon var giftigt?

skulle precis fråga om länk till oodium, för jag hittade inget, men, såg att det var samma som sammetssjuka, och det hittade jag igår..

om ozon funkar, ? kan aktivt kol ha liknande effekt? har ibland tyckt mig läsa att ozon och aktivt kola fungerar likartad..

vet som sagt inte vart jag ska får tag på ozon.. har dessutom viss respekt för det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som får mig att tro att det inte är vita prick, utan istället något annat är att prickarna är alldeles för små.. mot vad man ser på bilder.. sen dessutom så på clownera så är det mer.. dimmigt..

det närmar ju sig då, vad jag förstått, sammetssjuka / oodium.. men, då är det pannkaka om 48 timmar som gäller? dvs död för fisken? han har stått framför pumpen i kanske 1-2 veckor..

får läsa på lite.

Jättestort tack för ni hjälper till. jag har ingen aning, första gången för mig som jag har skit på fisken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sticker in här lite då jag har liknande problem just nu. Har ett par fiskar (en naso.L och en kaninfisk, punctatus) som har dimmiga ögon och prickar. På nason ser det även ut som någon form av luddiga svampangrepp på ena bröstfenan.

Har haft lite krig i burken ett tag (som dock verkar av slutat nu) då vi satte in några nya fiskar, vilken troligen medfört ganska mycket stress för samtliga i karet.

Vi drog igång UVCt för någon vecka sedan och kör dessutom med en mycket liten dos ozon.

Har varit lite orolig för att kräma på med ozonet, men kanske kan det vara något att prova? Hur vet man hur mycket man vågar vrida på ozonisatorn...har inget att mäta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ställa in ozon med "näsan"

Så länge det inte börjar lukta ozon tydligt utanför akvariet är det ingen fara, att du känner lite ozonlukt ovanför skummarkoppen brukar vara lugnt, men kan lösas genom att lägga en liten nätpåse med aktivt kol ovanpå skummarkoppens ventilationshål.

Sedan brukar man hitta ett "brake-even" läge där skummaren tappar kapacitet när det blir för mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som får mig att tro att det inte är vita prick, utan istället något annat är att prickarna är alldeles för små.. mot vad man ser på bilder.. sen dessutom så på clownera så är det mer.. dimmigt..

det närmar ju sig då, vad jag förstått, sammetssjuka / oodium.. men, då är det pannkaka om 48 timmar som gäller? dvs död för fisken? han har stått framför pumpen i kanske 1-2 veckor..

får läsa på lite.

Jättestort tack för ni hjälper till. jag har ingen aning, första gången för mig som jag har skit på fisken..

Låter som marin odinium, brooklynella har liknande symptom, men där är förloppet mycket snabbt, typ 48h - vanligen utlöses detta av försämring av vattenkvalitet om inte akvariet smittats av nytillkommna djur.

Personligen tycker jag att UVC eller ozon i förebyggande syfte är bra sätt att slippa sådana problem, men det kan inte kompensera för dåliga vattenvärden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sticker in här lite då jag har liknande problem just nu. Har ett par fiskar (en naso.L och en kaninfisk, punctatus) som har dimmiga ögon och prickar. På nason ser det även ut som någon form av luddiga svampangrepp på ena bröstfenan.

Har haft lite krig i burken ett tag (som dock verkar av slutat nu) då vi satte in några nya fiskar, vilken troligen medfört ganska mycket stress för samtliga i karet.

Vi drog igång UVCt för någon vecka sedan och kör dessutom med en mycket liten dos ozon.

Har varit lite orolig för att kräma på med ozonet, men kanske kan det vara något att prova? Hur vet man hur mycket man vågar vrida på ozonisatorn...har inget att mäta med.

Ozon skräcken är ganska överdriven. Visst det är ett gift, men i så små mängder att det inte är värt att nämna. (sålänge man inte vrider på allt för mycket såklart... men samma gäller det mesta i akvariet).

Peter: Tråkigt att höra att fiskarna var kassa :/

Vill du prova på Ozon så kan du få låna min ett tag och se om det hjälper.

Tyvärr som nybörjare har jag inte så mycket mer att tipsa om, få hålla tummarna för fiskarna!

När fungerar det för dig om jag kommer förbi o plockar upp den där fraggen då håller undan för mig :)?

Är ledig från jobben och renoverar lite i lägenheten så när som helst funegrar för mig!

Hörs!

//Reuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ställa in ozon med "näsan"

Så länge det inte börjar lukta ozon tydligt utanför akvariet är det ingen fara, att du känner lite ozonlukt ovanför skummarkoppen brukar vara lugnt, men kan lösas genom att lägga en liten nätpåse med aktivt kol ovanpå skummarkoppens ventilationshål.

Sedan brukar man hitta ett "brake-even" läge där skummaren tappar kapacitet när det blir för mycket

Vi kör en 50mg Sander till totalt 500liter vatten. Skulle tippa på att den är ställd på ca 5-10% av maxvärdet.

Det som får mig lite nervös är att både min 3-årige son och min sambo tycker att karet luktar gurka ibland...kanske är det ozonet de känner!? Dessutom tycker jag mig känna en metallisk doft i sumpskåpet ibland.

Men det känns som man borde våga köra hårdare i vårt system...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik - har du gått ute i skogen någon gång direkt efter ett åskväder - i så fall vet du hur ozon luktar. Lukta inte i slangen - det är inte bra men sätt näsan över skummarkoppen såsom Leif gör så känner du. Jag har faktiskt krämat på bra med min vid behov. den kan ge 500 mg/timme vid torr luft (ca 40% av det i fuktig luft). Jag har regenerart mina avfuktningskulor och ställt på 500 mg/h men satt hela rasket på en timer som kör ca 2 min - uppehåll 3 minuter och vidare. Kortare tider har jag kört mer. När jag knäckte liknande symptom körde jag 5 min fullt 5 minuter paus under en dag. Då luktade det över akvariet ibland. Jag har ett 450 liters. Just nu kör jag på sparlåga 1 minut per 5 minuter och i lägsta läget (detta ger beroende på hur fuktig luften är mellan 200 mg/timme ner mot 50 mg/timme utan pauser). Med pauserna får jag då en dos som motsvarar din Erik eftersom jag inte regenerar lufttorkaren just nu. Bra att lägga aktivt kol över hålet i skummaren om du är orolig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gurka är nog inte riktigt lukten du är ute efter... Kopiator rum är ungefär vad ozon luktar.

5-10% av 50mg känns väldigt lågt så kan säga med all säkerhet att det inte är ozon ni känner lukten på. (fast jag kanske missupfattar vad du skriver och att du menar att den är inställd på 5-10% vilket blir ca 50mg...)

Vad jag har läst mig till och blivit tillsagd är att man inte bör överstiga 1-1.5mg/l per 10liter, jag har valt att gå lite under det för säkerhets skull.

Jag kör ca 30mg/h 24/7 i mitt system på ca 425liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "gamla" rek. doseringen för Ozon var 10mg/100L, men i moderna system med vanligtvis låga näringsvärden och skummare med kortare exponeringstid av luft/vatten är nog 1-3mg/100L mer relevant - lite svårt att mäta doseringen då det är lite oklart hur pass linjär skalan på potentiometern är, så det fingertopps eller snarare nästippskänsla som får vara måttstock.

Redoxmätere är naturligtvis ett alternativ, men är lite krångligt och diffust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "gamla" rek. doseringen för Ozon var 10mg/100L, men i moderna system med vanligtvis låga näringsvärden och skummare med kortare exponeringstid av luft/vatten är nog 1-3mg/100L mer relevant - lite svårt att mäta doseringen då det är lite oklart hur pass linjär skalan på potentiometern är, så det fingertopps eller snarare nästippskänsla som får vara måttstock.

Redoxmätere är naturligtvis ett alternativ, men är lite krångligt och diffust.

Ska du ta en pågående infektion så behövs det nog lite mer är min erfarenhet - men näsan är den bästa indikationen som sagt. Redoxmätning är mer en fråga om tur.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ta en pågående infektion så behövs det nog lite mer är min erfarenhet - men näsan är den bästa indikationen som sagt. Redoxmätning är mer en fråga om tur.

MVH Lasse

Helt riktigt unge man ;) - min rek. var för kontinuerligt/förbyggande syfte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...