niki68 Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna..Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar. Citera
Reuben Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Skulle vi kunna få måtten på akvariet samt kanske en bild på hur aquascapen ser ut ? Citera
_Manne_ Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna..Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar.gissningsvis kör nog många följande , en pump i varje ände på karet , något i bak kant, riktad mot mitten på fram glaset , så båda "strålarna" möts där o skapar en turbolens i karet. sen.om du kollar bilden du har lagt in på kontrollern så sitter där fyra kontakter på undersidan med en sladd i (enligt bilden) varje sådan sladd kopplas till en pump i ditt fall 6055or.. så du ska ha en sladd mellan kontrollern o varje pump. i ditt fall 2 tot.mvh manne Citera
Kjelle Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna..Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar.Hur du skall ställa in multicontrollern så det passar dig och ditt akvarium bäst hittar du enklast i bruksanvisningen och på Tunzes hemsida hittar du den som .pdf fil. Citera
niki68 Postat 6 december 2010 Författare Postat 6 december 2010 Hej !Akvarien är en Deltec 200L ,jag har haft den i ca. 1 månad ,bara levande sten (nej korall o fiskar)Jag hade tänkt köra båda 6055 på vänster samma sida (en under varanda de enda plats som jag har),just nu på bild har jag en 6045 som ska ta bort.Jag kommer få mina pumpar nästa vecka + multikontroll 7095. Citera
Reuben Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Ett alternativ kan vara att ha på båda pumparna till vänster som du tänkt dig och ha så dom växlar på av på av, kan bli väldig bra om du fixar timersen rätt.Sen blir inte flödet lika starkt, med tanke på att du har över 11k på 200liter tror jag inte något tar skada av att båda inte kör 100% hela tiden.Personligen tycker jag en på varje sida fungerar bäst men det är itne alltid det med estetiska särskilt i ett mindre kar. Citera
niki68 Postat 7 december 2010 Författare Postat 7 december 2010 Ska dem vara en under varanda ?, eller en pump lite till vänster (flödet bakom stenar) och andra pump under till höger ( flödet mot mitten-höger kant sida ) ?, eller ...tack ! Citera
Reuben Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Vänster och höger är det jag har sett fungera, sen kanske upp och ner fngerar bra med Flödet har i de fallen jag sett varit mer eller mindre rakt fram, de krockar fint ändå Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.