Gå till innehåll

tips om installera Tunze 7095 med 2 x Tunze 6055 reglerbar


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna..

Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar.

post-5479-14468920814965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna..

Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar.

gissningsvis kör nog många följande , en pump i varje ände på karet , något i bak kant, riktad mot mitten på fram glaset , så båda "strålarna" möts där o skapar en turbolens i karet.

sen.

om du kollar bilden du har lagt in på kontrollern så sitter där fyra kontakter på undersidan med en sladd i (enligt bilden) varje sådan sladd kopplas till en pump i ditt fall 6055or.. så du ska ha en sladd mellan kontrollern o varje pump. i ditt fall 2 tot.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna..

Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar.

Hur du skall ställa in multicontrollern så det passar dig och ditt akvarium bäst hittar du enklast i bruksanvisningen och på Tunzes hemsida hittar du den som .pdf fil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !

Akvarien är en Deltec 200L ,jag har haft den i ca. 1 månad ,bara levande sten (nej korall o fiskar)

Jag hade tänkt köra båda 6055 på vänster samma sida (en under varanda de enda plats som jag har),just nu på bild har jag en 6045 som ska ta bort.

Jag kommer få mina pumpar nästa vecka + multikontroll 7095.

post-5479-14468920817958_thumb.jpg

post-5479-14468920818366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ kan vara att ha på båda pumparna till vänster som du tänkt dig och ha så dom växlar på av på av, kan bli väldig bra om du fixar timersen rätt.

Sen blir inte flödet lika starkt, med tanke på att du har över 11k på 200liter tror jag inte något tar skada av att båda inte kör 100% hela tiden.

Personligen tycker jag en på varje sida fungerar bäst men det är itne alltid det med estetiska särskilt i ett mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...