Lasse Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Fick fram det här:For maximum light output you can choose to upgrade the 3w white LEDs to Cree XPG 6700K chips. The 15w blue and 30w white and 1w violet chips are still Semi Chip LEDs. While giving a height light output the Cree LEDs also have a somewhat more yellow colorcast, around 11000K to 12000K when all chips are lit and around 6700K when only the 3w chips are lit. Customers are advised to consider this, together with the higher price of the Cree chips before ordering. Min rödfärgning.15 wattaren är alltså inte Cree utan Semi - det betyder då troligvis att peak våglängd inte är Cree:s Se här på 3 wattarna royal blueMVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 10 december 2010 Författare Postat 10 december 2010 det stämmer.. gissar att du klippt på fishstreet.. Citera
_Manne_ Postat 10 december 2010 Författare Postat 10 december 2010 kollar man då på semileds hemsida så hittar man inte wavelength 445 utan 450-475, på deras chip. så inser inte vilket det är.mvh manne Citera
Lasse Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Näe - varför göra det enkelt för sig - klippt från http://www.aquashoponline.com/29-maxspect-3w-high-power-led-bead-red.html Alla elektronikexperter - kom med tipps nu hur man kan fixa en drive till dessa chipJag har frågat efter 13 wattarna också. Jag planerar att bygga en DIY ramp - nu samlar jag material.MVH LassePS Adressen till Semiled? Citera
_Manne_ Postat 10 december 2010 Författare Postat 10 december 2010 http://www.semileds.com/Home_SemiLEDs.htminte svårt.. Citera
remne Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Bästa drivningen för högeffekts LED är att konstruera en step-down (buck, eller step-up/boost beroende på hur man vill mata allting..) konverter som är strömbegränsad. Då får man ut högst effektivitet (på omvandlingen) och utnyttjar LED'en så pass bra det går, gällande både ljusstyrka samt hållbarhet över tid.Som jag skrev i en tidigare post, lite mellan raderna, så är problemet med dessa högeffekts-leds att komma upp i tillräckligt hög spänning, eftersom en led har framspänning som behöver "kompenseras". Citera
Lasse Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Bästa drivningen för högeffekts LED är att konstruera en step-down (buck, eller step-up/boost beroende på hur man vill mata allting..) konverter som är strömbegränsad. Då får man ut högst effektivitet (på omvandlingen) och utnyttjar LED'en så pass bra det går, gällande både ljusstyrka samt hållbarhet över tid.Som jag skrev i en tidigare post, lite mellan raderna, så är problemet med dessa högeffekts-leds att komma upp i tillräckligt hög spänning, eftersom en led har framspänning som behöver "kompenseras".Andreas - nu talar du till två fullständiga analfabeter (åtminstone jag) inom det här området. Så långt är jag med att det bästa är ett aggregat som har konstant ström. Om man tittar på den krets jag fotade av så verkar den ju ha tre paralella liner med 8 seriekopplade LED och verkar vilja ha 1000 mA. Om jag matar den med en driver som ger 700 mA och 32 watt - skulle det funka någorlunda. Eller har du (eller någon annan) ett bättre tips. Jag är inte kapabel att bygga själv så jag är ute efter något jag kan köpa.Jag lovar också att skriva om dessa experiment så att flera kan dra nytta av dem.MVH LasseUrsäkta att jag stjäl tråden Manne - men jag tror att även du är intresserad av detta - vi har nog samma idée.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Ursäkta att jag stjäl tråden Manne - men jag tror att även du är intresserad av detta - vi har nog samma idée.MVH Lasseaa.. det var bara jag som råkade skriva första inlägget.. mvh manne Citera
Virse Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Nu är jag ingen elektriker, så rätta mig gärna om jag har fel.Ska ni räkna på det så är det enklast om man vet spänningsfallet över en diod. Säg till exempel att ni har X st dioder seriekopplade och det totala spänningsfallet över alla dessa är Y volt. Då ska ni förse denna seriekoppling med Y volt. Har ni en spänningskälla som ger 12 volt men bara ett totalt spänningsfall över dioderna på 10 volt så får ni använda er av en eller flera resistorer. Det går ju också att parallellkoppla om man vill kunna driva väldigt många dioder med bara ett 12 volts agg.Det underlättar om man vet hur dessa kretsar är kopplade, vad spänningsfallet är på och vilken effekt dioderna har.Nu kanske jag bara har sagt sånt ni redan vet. Hoppas att det kom till någon nytta i alla fall. Citera
_Manne_ Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 tillägg:kollade på drivern till blåljuset nu med.. även den har 60v max output verkar det som.om man då förutsätter 13*4 watt LED kopplad till en driver med max output 60V , teoretiskt vad jag kan se så har den möjlighet till tot 6 separata serier.. vet dock ej.mvh manne Citera
Lasse Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Manne - titta härhttp://cgi.ebay.com/10W-455nm-Royal-Blue-LED-Panel-Aquarium-/220709952109?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3363569a6dDessa går att driva med en vanlig 1 amp 12 volts DC adapter vad jag kan förstå.MVH Lasse Citera
remne Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Andreas - nu talar du till två fullständiga analfabeter (åtminstone jag) inom det här området. Så långt är jag med att det bästa är ett aggregat som har konstant ström. Om man tittar på den krets jag fotade av så verkar den ju ha tre paralella liner med 8 seriekopplade LED och verkar vilja ha 1000 mA. Om jag matar den med en driver som ger 700 mA och 32 watt - skulle det funka någorlunda. Eller har du (eller någon annan) ett bättre tips. Jag är inte kapabel att bygga själv så jag är ute efter något jag kan köpa.Jag lovar också att skriva om dessa experiment så att flera kan dra nytta av dem.MVH LasseUrsäkta att jag stjäl tråden Manne - men jag tror att även du är intresserad av detta - vi har nog samma idée.MVH LasseDet skulle fungera, men du skulle ju tappa massor ljus på att driva den med lägre ström än vad LED'en klarar - känns lite "oeffektivt" :-) Citera
remne Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Manne - titta härhttp://cgi.ebay.com/10W-455nm-Royal-Blue-LED-Panel-Aquarium-/220709952109?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3363569a6dDessa går att driva med en vanlig 1 amp 12 volts DC adapter vad jag kan förstå.MVH LasseJag tänkte precis föreslå att kika efter LED-drivare på Ebay - men ser att du redan är där och letar. Kan annars rekommendera "buckpuck" från Elfa. Kostar dock en slant - men dom gör jobbet.Angående att driva den LED'en med en DC-adapter som presterar 1A i 12volt skulle helt klart fungera, MEN, den skulle då max-belastas kontinuerligt vid drift, vilket sannolikt skulle bränna ut den rätt fort.En vanlig "billig" DC-batterieleminator klarar sällan 100% kontinuerlig drift under längre förhållanden, men du kan ju alltid testa med en sådan för att experimentera. Det är bara att hoppas att inget dåligt händer när den tillslut ger upp (tänker främst på att den släpper ifrån sig något över spec och dödar LED'en) :-) Citera
_Manne_ Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 länkar.http://www.rapidled.com/servlet/StoreFronthttp://www.reefledlights.com/två intressanta sidor.. men jag hittar inget om dessa multi chip som jag är intresserad av.. , dvs vilken driver som kan vara intressant.. min plan är ca 8 mulitchip 10-13w spelar nog ingen roll , royal blue variant.några tips på vilka prylar som behövs ?andreas några tips ? , eller du kanske har länkar , tackar för all hjälp.mvh manne Citera
Micke_Tj Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Denna sidan kan kanske vara av intresse är dessutom svensk http://www.molectric.com/index.php?cPath=240_68 Citera
Micke_Tj Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Annars har se.farnell.com också en hel del inom Led.Avago Technologies ADJD-MJ50 som är modulen Limulus använde sig av i Lyra alltså RGB Led-Modul Citera
Lasse Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Jag tänkte precis föreslå att kika efter LED-drivare på Ebay - men ser att du redan är där och letar. Kan annars rekommendera "buckpuck" från Elfa. Kostar dock en slant - men dom gör jobbet.Angående att driva den LED'en med en DC-adapter som presterar 1A i 12volt skulle helt klart fungera, MEN, den skulle då max-belastas kontinuerligt vid drift, vilket sannolikt skulle bränna ut den rätt fort.En vanlig "billig" DC-batterieleminator klarar sällan 100% kontinuerlig drift under längre förhållanden, men du kan ju alltid testa med en sådan för att experimentera. Det är bara att hoppas att inget dåligt händer när den tillslut ger upp (tänker främst på att den släpper ifrån sig något över spec och dödar LED'en) :-)Det fanns bra drivers där också på den listan jag länkade till. (http://stores.ebay.com/acrc/category2095454018-/_i.html?rt=nc&_fsub=2095454018&_sid=167758548&_trksid=p4634.c0.m14.l1513&_pgn=2) Och jag håller med dig att det är bättre att ta en som är strömbegränsad än en vanlig batterielemenator och om man tog en batterieliminator så skulle man kanske välja en som bara ger 0,8 - 0,9 A för säkerhets skull. Problemet för både mig och Manne är att Manne försöker utröna om det går att köpa in reservdelar från Fishstreet (deras dioder) och göra en DYI lösning av det. Manne är intresserad av de blå och jag sitter redan här med 3 st vita 30 - wattare. Vi har luskat fram att 30 wattarna kan drivas på 1 A konstantström men kan inte få fram forward voltage. Eftersom det är 8 dioder i 3 som det ser ut paralella rader på dessa chip så skulle jag inte vara så överaskad om fv är någonstans mellan 25 och 30 volt. Jag har sett detta chip lysa med hjälp av en billig 20 watts batterieliminator - dock under kortare perioder och det är inget som jag skulle prova på under en längre period.. Manne vill åt det 13 watts starka royal blue chippet men vi har inte fått fram varken den konstanta strömmen eller fv.Länken jag plockade fram är ett chip som har definierat vad som behövs i drivers och som finns i många olika färgtemeraturer från 6000 K, 10000, 16000, 20000 och royal blue.En perfekt mix för oss saltvattensakvarister i ett dyi bygge. Detta är iofs inte gratis heller. Ett chip kostar 10 dollar, drivern mellan 6,5 och 10,5 dollar (beroende på om man vill mata med 12 volt eller 240 V och om man vill ha 900 Ma eller 1000 mA (livslängd och effekt på chip)) Kylfläns 5 dollar. Alltså ca 25 dollar per paket, frakt som är hög på första delen av varje - lite billigare på efterföljande plus tull och moms. Skulle jag köpa en enhet royal blue, den dyrare drivern (fri frakt), en heatzink så skulle det gå på ca 31,5 plus tull och moms - ca 40 dollar = ca 275 kronor (efterföljande lite billigare). På mitt akvarium skulle jag vilja ha någonstans kring 200 watt LED - vilket skulle ge någonstans kring 5000 kronor plus tillfredsställelsen att bygga ihop som jag vill Av detta är Heatzinken ca 25 % så där kan man tänka sig en större och med hjälp av duktiga elektronikgubbar här så skulle man kanske kunna finna en större driver som klarar fler dioder än en.@ ManneKan du ta och identifiera vilken driver som är till de blå, räkna antalet blå moduler, slå på och mäta ström och spänning från drivern. Du måste också se om de blå modulerna är serie eller parallellkoplade i rampen. sedan kan vi nog räkna ut hur det förhåller sigMVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=540denna verkar ju häftig med tanke på att man hade kunnat mecka till lite med ghl datorn för att styra 0-10 styrningen..men max 17w / ballast.. a 460kr.. blir några ballaster om jag fattar det hela rätt.mvh manne Citera
_Manne_ Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 det är fullt möjligt o köpa lösa led chip från fishstreet.. handlar även där om ca 10 dollar /chip om vi bortser från 30w chipet.. mvh manne Citera
Lasse Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 @ remneTror du detta kan vara något för mina 30 wattare?https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-214-42&toc=18920Jag får mata den med 36 volt och bör då få ut 34 volt som bör? överstiga den sammanlagda forward voltage:n. Kan det vara en fara att teoretiskt ha en för hög möjlighet till forward voltage om strömmen är begränsad till 1000 mA? Ps skulle den räcka till att koppla 3 st royal blue chip enligt min länk ovan i serie och driva med 36 volt (enligt faktabladet kräver de 10 - 12 vol forward voltage och denna ger 32 volt ut 1000 mA. Tre i serie skulle ge 10,66 volt per chip - och fortfarande 1000 mA enligt mina 40 år gamla kunskaper MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 lasse:va är det som gör att du väljer att mata drivern med 36v istället för att hitta en som kan matas direkt från vanligt vägguttag ?mvh manne Citera
Lasse Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 det är fullt möjligt o köpa lösa led chip från fishstreet.. handlar även där om ca 10 dollar /chip om vi bortser från 30w chipet.. mvh manneJo det har jag förstått, mina kommer därifrån men via några villovägar men för att göra DYI så måste vi känna till vilken driver som skall användas. Till de royal blue som jag hittade så verkar det inte omöjligt att hitta drivers - se ovan. Men det skall nog gå och lösa för fish streets grejer också. Jag har de vita chippen hemma och avvaktar Remnes svar innan jag åker till ELFA och skaffar en driver för test MVH Lasse Citera
Lasse Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 lasse:va är det som gör att du väljer att mata drivern med 36v istället för att hitta en som kan matas direkt från vanligt vägguttag ?mvh manneDet enkla är att jag just nu inte hittar någon med de specifikationerna som går att direkt koppla i vägguttaget Får därför skaffa en 36 volts likströmskälla. Vitsen är om man hittar en som är ställbar så kan man ställa utgående volt också (tror jag) Utgående volt är ingånde minus 2 volt (tror jag). Sedan går det att använda en nätkälla till flera drivers.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Det enkla är att jag just nu inte hittar någon med de specifikationerna som går att direkt koppla i vägguttaget Får därför skaffa en 36 volts likströmskälla. Vitsen är om man hittar en som är ställbar så kan man ställa utgående volt också (tror jag) Utgående volt är ingånde minus 2 volt (tror jag). Sedan går det att använda en nätkälla till flera drivers.MVH Lasseoki.. hänger inte helt med specarna på drivern , jag fick för mig att drivern kunde matas med olika volt värden.. vi får se vad remne skriver sen!mvh manne Citera
Janne68 Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Jag vill inte verka vara någon besserwisser (eller hur det stavas) Men jag måste bara flika in att den ström som anges på en så kallad batterieliminator inte på något sätt är reglerad, det är bara spänningen som möjligen är reglerad.Den ström du sedan får genom dioden om du kopplar den till en batterieliminator är helt beroende på diodens karakteristik för Vf->I. Risken att den (eliminatorn,LEDen eller eventuell säkring om man har tur) brinner upp vid en sånn koppling är stor om man försöker närma sig det Vf som ger max I och max effekt.Så strömstyrning är nästan ett måste eller möjligen ett fast motstånd i serie, men det används sällan för hög effekts dioder då Vf->I kurvan är väldigt brant.Se t.ex. kurvan på sidan 5 på http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdfOm man t.ex. har 3.25 i framspänning så blir I= ca 750ma, men om man bara höjer till 3,5 så är vi helt plötsligt upp på I=1,4 A vilket troligen inte är helt lyckat!Men som jag sagt tidigare kan ni bara lyckas mäta Vf på en sådan där 13W RB diod så är det ju enkelt att få fram en lämplig ström att driva den med. Sen ska man även komma ihåg att verkningsgraden och livslängden sjunker ju närmare max effekten och maxtemperatur man driver en HP Led. Det är vanligt att man driver de som har If=1A på endast ca 750ma, i alla fall i DIY sammanhang. Det finns massor att läsa på ReefCentral om LED byggen, även byggen av drivers. Det finns även en intressant diskussion om hur färgåtergivningen påverkas av olika uppsättningar då en del har upplevt att man får ett lite urblekt utseende på vissa färger om man kör med det som tidigare varit någon sorts standard, att blanda RB (Royal Blue) med CW (Cold White) .Om 13W RBn verkligen är Cree så är det (10$+tull o moms) ett riktigt bra pris måste jag säga. En vanlig 3W RB Cree brukar ligga från minst 5$ + tull o moms.Jag har inge direkta tips på färdiga drivers så länge vi inte vet bättre vad som ska drivas.Jag håller själv på att labba lite med LEDs med det bli bara en liten testramp först med 8st 3W på och en hembyggd driver.(Oj vad ni hade skriviet medans jag höll på, kanske blev en del onödigt jag skrev ) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.