Gå till innehåll

Diod - LED - delar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Går du från 700 till 650 så tappar du iofs men du får längre livslängd.

MVH Lasse

för att det är så viktigt att förlänga livstiden på leds ;)

handlade inte om livslängden utan ev ljus förlust , drivern jag beställt kan leverera 1,3A.. delar man LEDsen på två strängar då så "får" varje sträng 650mA. så frågan är återigen är det märkbar skillnad på den lösningen , har sett där man drivit två strängar a 12 dioder i varje, XR-E dioder då..

dvs i slutändan kunnat köra 24 XR-E dioder på en driver , av denna model.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det diskuteras antalet LED per driver, cirka hur mycket kostar en typisk driver per LED den klarar av att driva? Är ute efter dimbara drivers.

Själv känner jag att jag skulle vilja ha så få LED per driver som möjligt, för att mer exakt kunna kontrollera ljuset. Helt onödigt fläska på med högsta ljusstyrkan över en öppen obefolkad sandbädd. Mindre, separat styrda grupper av LED ger dessutom mer möjlighet till moln/blixt-effekter.

Jag har funderat på denna, för att helt enkelt kunna styra varje led individuellt:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13557

Det kräver förstås många pwm-utgångar. Kan man koppla pwm i serie eller parallelt om man ändå skulle vilja styra flera dioder på en pwm-utgång?

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

handlade inte om livslängden utan ev ljus förlust , drivern jag beställt kan leverera 1,3A.. delar man LEDsen på två strängar då så "får" varje sträng 650mA. så frågan är återigen är det märkbar skillnad på den lösningen , har sett där man drivit två strängar a 12 dioder i varje, XR-E dioder då..

dvs i slutändan kunnat köra 24 XR-E dioder på en driver , av denna model.

mvh manne

Det jag ville säga med livslängden är att du får ner temperaturen genom att gå något lägre i ström. Visst du kommer att få en sämre ljusstyrka men behovet av kylning blir inte lika stort. Som det skrevs i ett tidigare inlägg så är det ett avvägande man måste göra och då kanske kompensera försämrad ljusstyrka med någon mer LED i stället.

MVh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag ville säga med livslängden är att du får ner temperaturen genom att gå något lägre i ström. Visst du kommer att få en sämre ljusstyrka men behovet av kylning blir inte lika stort. Som det skrevs i ett tidigare inlägg så är det ett avvägande man måste göra och då kanske kompensera försämrad ljusstyrka med någon mer LED i stället.

MVh Lasse

Får helt enkelt mäta strömmen ut från drivern när man väl fått hem prylarna.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som funderar på 100W ledchippen?

http://tesladownunder.com/LEDs.htm#100%20W%20LED

Kolla in cykelljuset han bygger med 15 sådana! Alltså 1500W - 90k lumen. Awesome.

Den e ganska rolig :)

Tyvärr är det ganska många nackdelar.

1. Priset, dessa kostar i dagsläget över 400dollar stycket (plus tull och frakt). jämfört med 35 leds som kostar runt 200dollar

2. Färgen på dessa, en punkt med VÄLDIGT starkt blått ljus... Kanske fungerar om man behöver 6-7 st sånna här och kan ta varannan med vitt ljus med stor spridning på linsen men det blir nog väldigt blått / väldigt vitt så man måste nästan ta vita och köra t5 som kompliment. Blir helt enkelt svårt att hitta en bra balans.

Sen finns det andra små men dessa är tillräckligt för att skrämma bort de flesta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frakt..

mitt paket från staterna verkar dra ut på tiden , skickat den 21dec , så jag gissar att julen tar ut sin rätt , frågan är kan det komma innan helgen ? skickat med US Postal service.

mvh manne

beror ju på om den fastnar i tullen eller inte, sammt om du har kolli för att spåra den när den väl är i sverige (så du slipper vänta på brevet / kan hämta upp den på fredag).

Väntar själv på ett paket som skicakdes den 11te med USPS som har suttit fast i malmö i.... 7 dagar nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror ju på om den fastnar i tullen eller inte, sammt om du har kolli för att spåra den när den väl är i sverige (så du slipper vänta på brevet / kan hämta upp den på fredag).

Väntar själv på ett paket som skicakdes den 11te med USPS som har suttit fast i malmö i.... 7 dagar nu

man får uppenbarligen vara tålmodig.. när jag beställt från HK så har paketet varit här på 4 dagar.. 4 av 4 ggr..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frakt..

mitt paket från staterna verkar dra ut på tiden , skickat den 21dec , så jag gissar att julen tar ut sin rätt , frågan är kan det komma innan helgen ? skickat med US Postal service.

mvh manne

Mailade Rapidled tidigare idag på förmiddagen , fått svar nu ikväll.. enligt RapidLED så funkar inte tracking Nrt på "small flat-rate boxes" , men jag fick förvänta mig 6-10 arbetsdagar innan paketet når vårt land..

så det är bara o luta sig bakåt o vänta så tålmodigt man kan.. som allt annat i vår hobby..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som köpt cree dioder, har ni enbart beställt från USA till någerlunda vettigt pris ?

Känns lite smålöjlig att det kanske ska ta tre veckor för ett litet paket ska hitta hem. När jag fått reservdel från HK så tog det 4 dagar.

Har redan planer på fler dioder men vill ju testa dom man redan beställt innan man gör nästa beställning.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som köpt cree dioder, har ni enbart beställt från USA till någerlunda vettigt pris ?

Känns lite smålöjlig att det kanske ska ta tre veckor för ett litet paket ska hitta hem. När jag fått reservdel från HK så tog det 4 dagar.

Har redan planer på fler dioder men vill ju testa dom man redan beställt innan man gör nästa beställning.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mycket blir ju försenat pga julen, och reservdel från hk på 4 dagar är väldigt ovanligt. man brukar få vänta minst 7-10 arbetsdagar.

Svenska posten levererade nästan inget som skulle genom tullen från den 20de till den 27de.

Såhär såg en av mina paket från usa ut.

29 dec 2010 kl 14:00Posten, Mottagarens kvittens har arkiverats

29 dec 2010 kl 10:20Hisingen, Försändelsen har lämnats till mottagaren

29 dec 2010 kl 08:58Hisingen, Lastad på bil, utkörning påbörjad

29 dec 2010 kl 08:28Hisingen, Ankomst till distributionsterminal

29 dec 2010 kl 04:42Göteborg, Sorterad27 dec 2010 kl 19:55Malmö, Sorterad

20 dec 2010 kl 12:40UPK Malmö, Under tullbehandlin

Skall tilläggas att detta var ett paket som slapp tullen, så skulle tagit ännu längre ifrall ett brev skulle komma fram till mig och säga att jag behövde betala tull på det / bekräfta värdet på paketet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket blir ju försenat pga julen, och reservdel från hk på 4 dagar är väldigt ovanligt. man brukar få vänta minst 7-10 arbetsdagar.

Svenska posten levererade nästan inget som skulle genom tullen från den 20de till den 27de.

Såhär såg en av mina paket från usa ut.

29 dec 2010 kl 14:00Posten, Mottagarens kvittens har arkiverats

29 dec 2010 kl 10:20Hisingen, Försändelsen har lämnats till mottagaren

29 dec 2010 kl 08:58Hisingen, Lastad på bil, utkörning påbörjad

29 dec 2010 kl 08:28Hisingen, Ankomst till distributionsterminal

29 dec 2010 kl 04:42Göteborg, Sorterad27 dec 2010 kl 19:55Malmö, Sorterad

20 dec 2010 kl 12:40UPK Malmö, Under tullbehandlin

Skall tilläggas att detta var ett paket som slapp tullen, så skulle tagit ännu längre ifrall ett brev skulle komma fram till mig och säga att jag behövde betala tull på det / bekräfta värdet på paketet.

detta är min senaste rapport från spår,nret..

Processed through Sort Facility, December 22, 2010, 6:30 pm, OAKLAND, CA 94615

sen dess vet jag nada.. borde åtminstone komma upp när den kom/kommer till sverige kan man tycka. så man vet att något händer..

sen mina delar fån HK , 4 olika tillfällen har jag fått lev från HK , samtiliga på 4 dagar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är mn senaste rapport från spår,nret..

Processed through Sort Facility, December 22, 2010, 6:30 pm, OAKLAND, CA 94615

sen dess vet jag nada.. borde åtminstone komma upp när den kom/kommer till sverige kan man tycka. så man vet att något händer..

Det är ofta som distributionen i Sverige är lite skakig. När jag köper saker från Tyskland går de iväg på någon dag. Sen anländer de till någon central i södra Sverige och försvinner. Ibland går det en vecka eller två innan paketet dyker upp.

Men nu gick det ju bra för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Har fått hem en provbeställning från Rapidled.

post-3404-14468920996575_thumb.jpg

post-3404-14468920996913_thumb.jpg

Leveransen innehöll:

2 Mean well ELN 60 48D Driver, dimbara

1 Mean well driver (köp till henke)

14 st XP-E Royal Blue dioder

14 st 50 Graders Linser

13 st förklippta trådar

2 st kopplingsskruvar "täta"

både grease och thermal adhesive , så jag kan välja mellan dessa när det är dax..

fyrkantsprofilen som jag planerade att använda har jag plockat till annat , hade helt glömt det, så blir till o jaga lite igen , ska åtminstone in på kjell o co imorgon o plocka lite småsaker till bygget.

har en fyrkantsprofil som är 30*30*2mm och perfekt i längd.. men räcker den.. tror själv inte det..

mvh manne

post-3404-14468920996403_thumb.jpg

post-3404-14468920996767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är min senaste rapport från spår,nret..

Processed through Sort Facility, December 22, 2010, 6:30 pm, OAKLAND, CA 94615

sen dess vet jag nada.. borde åtminstone komma upp när den kom/kommer till sverige kan man tycka. så man vet att något händer..

sen mina delar fån HK , 4 olika tillfällen har jag fått lev från HK , samtiliga på 4 dagar..

mvh manne

men du kollar ju inte på posten.se :) de kan bara visa posten fram tills det lämnar USAs gränser, sen blir det posten som tar över :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men du kollar ju inte på posten.se :) de kan bara visa posten fram tills det lämnar USAs gränser, sen blir det posten som tar över :).

det spår nr man fick med mail från rapid funkar ju inte bara sådär på posten.se , dock nu med det nr som står på kvittot så hittar jag postgången på leveransen.. dock har jag inte haft tillgång till det spår nummert..

reuben , tills nästa gång , hur skakar jag fram det spår nret snabbt o lätt ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det spår nr man fick med mail från rapid funkar ju inte bara sådär på posten.se , dock nu med det nr som står på kvittot så hittar jag postgången på leveransen.. dock har jag inte haft tillgång till det spår nummert..

reuben , tills nästa gång , hur skakar jag fram det spår nret snabbt o lätt ?

mvh manne

Jag mailade bara "please send me the tracking number" Så fick jag en ett par timmar senare :) Kunde följa den från dag ett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...