Gå till innehåll

Diod - LED - delar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Jani: Petigmannen som ska märka ord ;D Ja, därav ordet NÄSTAN.. Tycker dock Cree led'en har bättre kurva än den leden jag kikade på - dock anser jag personligen ändå att belasta 70% mindre än vad som går är ovettigt :-) tycker inte det är värt att tappa så pass mycket ljus..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är ju en balansgång mellan kort och långsiktigt vinst så som jag ser på det.

Tar man ur max får man direkt ut störst ”mängd ljus” för de pengar man lagt på hårdvaran.

Tar man det lite lugnare så bör man spara lite effektförbrukning i förhållande till ljusmängd och man får längre livslängd på hårdvaran. Dock så får man ju investera mer i hårdvaran för att få ut samma "mängd ljus”. Beror ju lite på hur länge man tror man kommer använda sin setup också om man hinner tjäna något på att köra lite ”lugnare”.

Så det är ju bara att välja vart man lägger sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne868: Exakt :).

Hur man än gör så kommer man nog bli nöjd med resultatet.

Lasse: jag hoppas du kommer slänga upp drösvis med bilder. Ska bli intressant att se hur bygget blir!

Är väldigt nyfiken på dessa "billiga" 30w LEDs, hur dom presterar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske har missat den delen i tråden - men hur vet ni vilken typ av LED ni har i chipen? Var kommer tanken på 1000 mA in?

Vad gäller Cree så rekommenderar de ju 700 mA för sina XR-E chip som de flesta använder för färgen Royal Blue. Jag som kör XR-E även för det kallvita ljuset eftersom det var det som var överkomligt när jag gjorde min DIY för några månader sedan. Notera att nästan alla mätningar (vid binningen) som Cree presenterar i sina faktablad är gjorda vid 350 mA av någon anledning.

Några på RC hade i alla fall i början av året skrämt upp sin XR-E med 1000 mA - har någon här orkat plöja de långa trådarna där och sett hur det funkar i längden?

Crees XP-G brukar köras på 1000 mA (eller 1050 mA för de med Mean Well-drivare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl identifiering och bestämningen av Vf och även lämplig ström som varit lite av ursprungsfrågeställningen i tråden och jag är osäker om både Magnus o Lasse har kommit fram till vad som gäller i deras respektive fall.

Jag har plöjt de flesta LED trådarna på RC för ett tag sedan, men kan inte säga att jag sett några slutsatser angående valet av drivströmmen. Har nog gått för kort tid än för att det ska ge några negativa effekter med att ligga nära maxspec i alla fall. Är ju tom en del som bara kör 700mA även på XP-G pga av det är än bättre verkningsgrad i det läget. Men investeringen blir ju större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl identifiering och bestämningen av Vf och även lämplig ström som varit lite av ursprungsfrågeställningen i tråden och jag är osäker om både Magnus o Lasse har kommit fram till vad som gäller i deras respektive fall.

Exakt och skillnaden mellan mig och Manne är att det är kortare mellan idée och handling för mig så jag har redan 3 chip hemma :) Men i tråden här finns många referenser till den här typen av chip och några inte helt dumma alternativ där man redan från början vet vad som behövs.

@ remne: Jodå det kommer men det kommer att ta tid - ska skaffa allt först och sedan montera. Just nu så har jag ett annat projekt prioriterat som på sätt och vis är grunden för nästa steg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag en liten lösning på problemet med spänningen som krävs för 30 watts chipen. De går att driva med 24 volt - alltså är forward voltage mindre än detta för 30 watts chipen från fishstreet. Alltså vet vi att det går att köra på 1000 mA och att 24 volt räcker som högsta. Min källa försökte också med 12 V och fick dem inte att tända men för säkerhets skull kommer jag att försöka få tag på en strömkälla som ger konstant 700 mA och variationen i volt är ungefär 8 - 24 V.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer bara att gå att köra en LED med Vf 24 på den, om man hittar en som går upp till 48 så kan man köra två st i serie.

Tex så har ju Mean Well en del sånna: http://se.mouser.com/ProductDetail/Mean-Well/ELN60-48D/?qs=sGAEpiMZZMu0oxGuRuNKHwCy45YD9C%2foqqBWD%252bMDu2U%3d, denna skulle funka men man får se till att vrida ner strömmen till en mer lämplig nivå, den går att ställa mellan 0-1300mA. Den gå även att dimma med en 0-10v styrspänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer bara att gå att köra en LED med Vf 24 på den, om man hittar en som går upp till 48 så kan man köra två st i serie.

Tex så har ju Mean Well en del sånna: http://se.mouser.com/ProductDetail/Mean-Well/ELN60-48D/?qs=sGAEpiMZZMu0oxGuRuNKHwCy45YD9C%2foqqBWD%252bMDu2U%3d, denna skulle funka men man får se till att vrida ner strömmen till en mer lämplig nivå, den går att ställa mellan 0-1300mA. Den gå även att dimma med en 0-10v styrspänning.

JANNE! det är ju exakt den drivern jag fastnat för.. eln60-48D . funderar skarpt på två sådana för att kunna bygga lite.

är ganska övertygad att jag kan köra 4 13w multichip på varje driver. är lite svagt övertygad att det sitter samma driver för lasses 30w chip som till mina ev 13w chip.. skillnaden är att i maxspecten så sitter det 2 30w chip som drivs.. väljer man bort dom så får man istället 4 13w royal blue.

sen med en liten ghl kontakt så har man dimning o timer i ghlen.! det har jag lyckats hitta på reefcentral.. :)

Bakslag direkt! gjorde en koll med eric på fishstreet som har dessa chip, det handlar ju om reservdelar dom 2 rameperna jag har.. men ack , fanns inte varken i "fishstreet" eller i "maxspects" factory. i daxläget så fanns inga "extra" för lös försäljning.. fick återkomma vid senare tillfälle.

men janne: om jag nu fixar två drivers , hur pass många 3ware hade man kunnat bygga på dessa drivers.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du klara av 13-14 st 3w i serie beroende på hur mycket ström du ställer drivern på.

Vf för varje diod ökar ju lite när strömmen ökar så kör du med inte allt för hög ström så funkar det med upp til 14 st.

Du har då ett max genomsnittligt Vf per LED på drygt 3,4 V vilket är vad CREE XP-E RB ligger på om du kör 700mA.

Går du ner till 13 st i serie så har du nog utrymme att köra dem ända uppp till 1000mA. Så jag skulle nog köra 13 för att vara på den säkra sidan så man sliper dra ner strömmen mer än man tänkt sig. Egenligen bör du ju kolla upp databladet på den typ du bestämmer dig för att köra eller be om hjälp när du vet exakt vilket sort du vill ha :)

Edit: Såg nu att man även verkar kunna ratta in utspänningsområdet lite och komma ända upp på 52V som max utspänning och då är ju inte 14 st något problem.

Kom också ihåga att minsta antal är typ 8st i serie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är typyisk stadarduppsättning.

Själv överväger jag att blanda in lite NW (Natural White) LED's och eventuellt Cyan och kanske vanlig blå. Men det har inget med funktionen för Korallers välbefinnade att göra utan är enbart av estetiska skäl då en del som byggt på "standard" upplägget upplever en del färger ser "urtvättade ut", men det kanske man inte ska bry sig om till en början med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Claes säger så saknas det bl.a. rött, cyan och även vanlig blå i återgivningen för kombinationen CW/RB.

CW/RB har ju visat sig fungera för korallers tillväxt så det är ju en bra utgångspunkt.

Du kan se spektrat för de olika vita CREE XP-G på sidan 3:

http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf

CREE XP-E Royal Blue mm på sidan 6:

http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-E.pdf

Rött ligger på ca 620-630nm.

Cyan runt 505nm

Blå ca 465-475nm

RB ca 450-465nm

Där kan man se att NW ger mer rött än CW.

WW ger ännu mer rött än NW men tappar något i det blåa området.

Om vi antar att de XP-G du har är CW vilket är klart populärast så kan du ju testa att byta ut några till NW eller kanske tom WW. Väljer du WW tror jag du ska vara mer försiktigt så du inte hamnar för mycket i det gula området.

Om du ska prova med rött så ta bara en för jag tror det lätt kan bli för mycket när du inte kommer att ha möjlighet ställa in dess effekt separat. Cyan vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Jag tänker själv testa med det, men en del som testat verkar tycka att det inte tillför något.

En fördel du har är ju att du idag har två lika ramper så du har ju goda möjlighet att jämföra när/om du gör ändringar.

Själv har jag inte kommit igång med så mycket praktiskt labbande så ta mina råd med en nypa salt! Jag hoppas kunna labba en del i mellandagarna, har iofs ett sump-byte/mod inplanerat där också så vi får se :)

En sak ska man komma ihåg när det gäller belysningen i ett revakvarium och det är att:

Hur man vill att det ska se ut är väldigt individuellt!! Det gör ju generella råd lite svårare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste

har mailat rapidled nu om en liten testpåse med prylar i all enkelhet.! lite ang priset o fraktkostnaden..

vad anser ni om kylfläns.. finns det något vettig häromkring ? . hade velat ha en långsmal fläns , om man tex satt alla 3ware på rad.. med godkänd kylning ändå.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

XP-E har lite bättre verkningsgrad om jag fattat rätt, så jag skulle nog köra på dem.

Kylflänsar är det lite dåligt med, så där är jag också intresserad av tips!

Det finns några små på Kejll & Co som säkert fungerar till din test, i alla fall den 100*80 (tror jag den är), men den är ju inte så avlång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör jag på den senaste dioden, sen när det gäller kylfläns så får det bli 60 dollar till från rapidled då. Med färdiga hål för 36 leds. Blir väl lite dyrare frakt också men det får gå.

Janne, är du intresserad av något på rapidled så pma mig om det isåfall.

Mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen är att "bara" sätta en rad i mitten. Skulle vilja haft en kylfläns som är 1500mm lång för en rad dioder royal blue, skulle sitta i framkant på akvariet. Den 36 dioders flänsen är 10cm bred och 58cm lång . Två sådana i serie är kanske en bra start, mot vad jag hittat ännu.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har återigen laggt ett mail till Mike på rapidLed.! så det händer något :)

man skulle kontakta innan order då man la en Heatsink i kommande order , samt att man skulle speca sina val i Kittet.

12 Royal Blue XP-E

1 Meanwell ELN-60-48D

sen lite småplock runt om , Heatsinken borrad o gängad inkl skruvar , thermal grease.

sen är det inte alls säkert att jag kommer o använda Heatsinken. vi får se när det väl dax att testa live..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...