Gå till innehåll

Hur mycket ska jag mata, samt frågor om alger?


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Oftast så ger jag mina djur fryst artemia men ibland får de mysis som komplement, jag matar en gång om dagen, skulle uppskatta om någon kunde rekommendera hur många frysta artemia var och en bör ha, setupen är som följer:

2 clownfiskar, ocellaris = vuxna

1 mandarin, splendidus = ca 5 cm

1 putsarräka = ca 4 cm

Just nu matar jag nästan allt framför min mandarin så att han får i sig så mycket som möjligt och lägger på sig lite, men även de andra får en hel del, det är inte så att jag matar så att de inte äter upp det jag stoppar i men tycker att det börjar bli en del grönalger på glasen samt lite brunt "damm" på botten.

Jag har hittills låtit grönalgerna sitta kvar på det bakre glaset då jag har satt upp en bakgrund bakom akvariet, bör jag avlägsna bakgrunden och skrapa bort algerna eller kan de rent av ha någon positiv effekt på karet?

Mitt kar är som ni ser i min profil bara på 31 liter, för att få ner mängden grönalger samt det bruna som ligger på botten, hur ska jag då gå tillväga?

Jag har rört om lite i sanden men det verkar inte vara till någon nytta, bör man röra i sanden eller bara låta det vara?

Ska jag istället minska på fodret och minska på belysningen?

Skulle uppskatta att jag har tänt runt 10 timmar om dagen numera, det är en 26 watts blå/vit lampa.

Bifogar två bilder, en som visar lite av det gröna som finns på den levande stenen samt det bruna som ligger på sanden.

post-5186-14468920818634_thumb.jpg

post-5186-14468920818914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallo du

Inte sett att du skrivit på ett tag och dragit den slutsatsen att det har gått bra :)

De gröna algerna kan du minska med betare, skaffa 5 - 10 snäckor av olika slag.

Det bruna är någon typ av kiselalger och de får du bort genom att försöka få tag på några eremiter som håller till i sanden eller någon sandvändande sjöstjärna.

Dit akvarium är litet och du kan minska näringsämnena med lite mer vattenbyten men det är mycket bra att kombinera med städpatrull. Sjöborre är också en bra alggnagare på sten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallo du

Inte sett att du skrivit på ett tag och dragit den slutsatsen att det har gått bra :)

De gröna algerna kan du minska med betare, skaffa 5 - 10 snäckor av olika slag.

Det bruna är någon typ av kiselalger och de får du bort genom att försöka få tag på några eremiter som håller till i sanden eller någon sandvändande sjöstjärna.

Dit akvarium är litet och du kan minska näringsämnena med lite mer vattenbyten men det är mycket bra att kombinera med städpatrull. Sjöborre är också en bra alggnagare på sten.

MVH Lasse

Tjena Lasse,

Det har väl gått hyffsat tycker jag det enda som gått bort är några snäckor och den korallen som du trodde skulle vara svår, bestående av stjärnpolyper eller hur den ska beskrivas..

Har bara kvar min första turbosnäcka, en Trochus, sen har jag ett helt gäng, uppskattningsvis drygt 30 små snäckor som jag inte kunnat identifiera. De är drygt 0,3-0,6 cm stora, samt två små blåbenade eremiter.

Jag får väl ta mig en runda ner mot malmö i helgen och se om jag kan köpa på mig ett par snäckor och kanske någon sandvändande sjöstjärna.

En sjöborre skulle vara ett kul inslag, behöver den matas utöver algerna den stoppar i sig?

Såg en tråd där du länkade till fem av din borrar, skulle du rekommendera en vis sort?

Hur mycket brukar en sjöborre kosta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte sandvändande sjöstjärnor. De stoppar i sig allt livet i sanden, och sen svälter de ihjäl. (nå, om man inte har en förbaskat stor mängd sand så att den hinner återhämta sig) De där småkrypen vill vi ju ha. (de i sanden alltså)

B!

Min sandvändande sjöstjärna äter artemia oxå, kommer inte ihåg va den hette men kan ta reda på de tills imorgon, har kvittot på mailen:). Den stiger upp ur sanden med en ilfart när det utfodras artemia :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sandvändande sjöstjärna äter artemia oxå, kommer inte ihåg va den hette men kan ta reda på de tills imorgon, har kvittot på mailen:). Den stiger upp ur sanden med en ilfart när det utfodras artemia :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Ja, det skulle vara mycket uppskattat med artnamnet. Hur stor är din sjöstjärna? Vill gärna ha någon färggrann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sandvändande sjöstjärna äter artemia oxå, kommer inte ihåg va den hette men kan ta reda på de tills imorgon, har kvittot på mailen:). Den stiger upp ur sanden med en ilfart när det utfodras artemia
De äter i princip all organisk materia som hamnar i / på sanden. Jäkla soptunnor. Det är snarast en del av problemet, som jag ser det.

Men så länge man är medveten om det är det ju inte ett problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De äter i princip all organisk materia som hamnar i / på sanden. Jäkla soptunnor. Det är snarast en del av problemet, som jag ser det.

Men så länge man är medveten om det är det ju inte ett problem.

B!

Varför är det ett problem? Jag ser det snarare som något positivt då den tar hand om mat som eventuellt skulle bli över/lämnat. Isåfall bör väll borstmaskarna vara ett problem oxå då dom livnär sig på blandannat överbliven mat

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu suttit och tittat på lite snäckor och sjöborrar på reeflex, snöade in mig på nakensnäckor, särskilt Chromodoris släktet men de verkar tyvärr svåra, någon som har erfarenhet av någon?

Sjöborrar verkar vara lättare, bara att hoppas att någon har de hemma.

Blir nog att jag satsar på ett par "vanliga" snäckor samt en sjöborre i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De dammsuger sanden på allt i näringsväg, samtidigt som de stoppar i sig alla små levande organismer. Smådjur som koraller och många foderspeciallister är glada för, eller rent av helt beroende på. Borstmask bryr sig inte speciellt mycket om små räkdjur osv...

Som sagt, det är ju inte ett problem om man är medveten om det, och inte tänker hålla något som konkurrerar om käket med dem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna heter archaster typicus, å är svart å brun så den är inte så färggrann :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Tack så mycket för namnet, eftersom jag har så litet kar med så begränsade möjligheter så är min tanke att de få invånarna som finns i karet helst ska vara färggranna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för namnet, eftersom jag har så litet kar med så begränsade möjligheter så är min tanke att de få invånarna som finns i karet helst ska vara färggranna.

Den är inte så färgglad, men den har fräckt mönster, men den är oftast under sanden å gör nytta å "vänder" sand:) riktigt effektiv, har ett kar på 220l å den sköter sandvändningen helt själv, å sanden är vit å fin :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är inte så färgglad, men den har fräckt mönster, men den är oftast under sanden å gör nytta å "vänder" sand:) riktigt effektiv, har ett kar på 220l å den sköter sandvändningen helt själv, å sanden är vit å fin :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Okej, får se hur utbudet ser ut till helgen, något som plöjer i sanden behöver jag uppenbarligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett vattenbyte precis, blev trött på kiselalgerna så jag sög upp en del av sanden istället.

Jag har dock kvar de gröna algerna på främst bakre glasskivan, kan de gröna algerna vara nyttiga för karet eller ska de helst bort, kommer att skaffa ett par snäckor oavsett vilket till helgen men skulle vara intressant att veta.

Hur lyckas ni som har lite alger på glasen ta bort det som sitter nere vid sanden, jag vågar inte köra där med mig magfloat skrapa, är rädd att jag repar glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag åter fått en del kiselalger på sanden, otroligt vad snabbt det går, bytade vatten i torsdags och sög upp en hel del av sanden för att bli av med det tillfälligt trodde jag.

Var och handlade lite djur idag, köpte en sjöstjärna, läste snabbt på guiden efter jag hade lagt i honom att han inte får utsättas för luft men jag är säker på att han utsattes för det även i butiken när de plockade upp honom, är det någon fara?

Blev även en sjöborre (Mespilia globulus), han lyfte jag i som vanligt hoppas det är okej, han verkar än så länge vara glad för att utföra sina behov. Han verkar dock sakna en del av sina taggar, växer de ut igen?

Köpte även en revhummer (Enoplometopus debelius), vilket jag själv anser ganska korkat nu när jag ser honom i karet, han känns för stor.

Sen blev det en ensam skivanemon samt en liten sten med några knappar.

Bifogar lite bilder på karet, kompletterar med hummern allteftersom han tittar ut och knapparna som jag precis la i låter jag slå ut lite först.

post-5186-14468920849989_thumb.jpg

post-5186-14468920850199_thumb.jpg

post-5186-14468920850397_thumb.jpg

post-5186-14468920850613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...