Gå till innehåll

Hoppande Clowner


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut.

men mina clowner hoppar hela tiden :(, har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet.

två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte)

Har inga aggressiva arter i akvariet

1x Gul Kirurg

1x Foxfaced rabbitfish

1x Royal Gamma

1x Eld Räka

o sen bara en cleanup crew på sniglar och små små hermit krabbor.

Mätte nu på morgonen alla värden

Fosfat 0.10 (hanna checker)

Nitrit 0 (salifat)

Nitrat ~10 (salifat)

PH 8.2 - 8.4 (salifat)

KH 9.2 (salifat)

Det enda jag har som är lite ovanligt är väldigt hög vattennivå, är bara runt 1½cm från ytan (detta pga en miss som är omöjlig att fixa till nu om inte någon känner till silicon som torkar under vattnet)...

Vad jag förstått så hoppar clowner ganska sällan men 3st på 3 veckor!?

Jag vill verkligen inte ha lock på akvariet men börjar kännas som man inte har något val.. Några idéer`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, de är helt vanliga percula clowner, har haft i som mest 3st, men då var det 2 st som varit inne från början som var ca 6cm och hade i en som var ca 3cm stor så det var nog inte den som skrämde ut dom två största.... ;).

Månljus nej, inte än, hjälper det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut.

men mina clowner hoppar hela tiden :(, har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet.

två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte)

Har inga aggressiva arter i akvariet

1x Gul Kirurg

1x Foxfaced rabbitfish

1x Royal Gamma

1x Eld Räka

o sen bara en cleanup crew på sniglar och små små hermit krabbor.

Mätte nu på morgonen alla värden

Fosfat 0.10 (hanna checker)

Nitrit 0 (salifat)

Nitrat ~10 (salifat)

PH 8.2 - 8.4 (salifat)

KH 9.2 (salifat)

Det enda jag har som är lite ovanligt är väldigt hög vattennivå, är bara runt 1½cm från ytan (detta pga en miss som är omöjlig att fixa till nu om inte någon känner till silicon som torkar under vattnet)...

Vad jag förstått så hoppar clowner ganska sällan men 3st på 3 veckor!?

Jag vill verkligen inte ha lock på akvariet men börjar kännas som man inte har något val.. Några idéer`?

Det finns silikon som torkar under vattnet, Vet att triton har haft detta iaf, inte sådär jättebilligt dock men guldvärt om man ska ändra nått utan att behöva tömma akvariet, Eller om olyckan skulle vara framme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Månljus nej, inte än, hjälper det?

Jodå,

kan tänka mig att det oftast är under natten, eller strax efter lyset släcks som dom hoppar ur?

Hos mig har inte en enda fisk hoppat ur sedan jag skaffade månljuset.

Dom blir antagligen inte riktigt lika rädda när det släcks, då har dom lite tid på sig att hitta sin favorithåla.

Har man anemon som är lite benägen att ta diverse djur, så kan man ha lite nattlyse på den, då ser fiskarna den även på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare 2 clarkii-clowner tillsammans med mina 2 ocellaris-clowner. Clarkii-clownerna var rejält mycket större och jagade runt mina ocellaris lite då och då. Vid ett tillfälle så såg jag hur clarkii fick en ocellaris att hoppa ut genom ett hål jag har i konsollen över akvariet som rören till ytterfiltret går in genom! Numer har jag tätat hålet och sålt clarkii-clownerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...