Aufgedyng Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 Tjena,Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen.Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7?När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren?--Mats Citera
johan_f Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 Det kommer funka med en Tunze 9002, det kör jag med i mitt minsta kar(54L) och jag kör den dygnet runt, du kan aldrig skumma för mycket.. När du räknar volym så räknar du med saltvattensvolymen... ja om du nu tänker på volymen för en skummare. Citera
Aufgedyng Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Kanon då är det bara rocka på. Citera
Aufgedyng Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Hade lite osis, Tunze passade inte i sumpfacked då koppens diameter tydligen inte va medtagen i måttspecen, shit happens. Jag drog igång originalet men den ger en stor mängd microbubblor. Är det vanligt i början när det inte finns så mycket att skumma bort? Citera
Kjelle Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Hade lite osis, Tunze passade inte i sumpfacked då koppens diameter tydligen inte va medtagen i måttspecen, shit happens. Jag drog igång originalet men den ger en stor mängd microbubblor. Är det vanligt i början när det inte finns så mycket att skumma bort?Det tar kan ta flera timmar till dygn innan skummaren börjar göra sitt jobb efter rengöring eller om den är ny.. Citera
turboadde Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 det funkar kanske med en sånn här på http://shop.mediabaskets.com/Small-Tunze-Cup-Skinny-Body-Size-JBJCUP.htm.Annars om du kan få ner en sånn här så skulle de npg funka bra http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1378/Andreas Citera
Aufgedyng Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Det första alternativet kan kanske fungera, det blev även lite krångel med magnet fästningen som blir svår att använda, borde dock inte vara några problem att bygga om den lite. Alternatov 2 spricker på bredden, mitt fack är 7,5 och den verkar kräva 8,5 fattar inte vad som gör den så bred med tanke på att kopp diametern är 6 så den borde passa. Får nog ta en tripp till Triton och kolla lite.Tack för tipsen!Skumaren har gått i ca 1 dygn nu utan att det bli något skum men massor av microbubblor. Kan det skada djuren? (Turbos,eremiter) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.